Szuperexpressz Peking és Sanghaj között

Próbaútját járja a legújabb - Harmónia névre keresztelt - kínai szuperexpressz a világ leghosszabb gyorsvasúti vonalán Peking és Sanghaj között, s napokon belül indulnak a mentrendszerű járatok is. A vonatok az 1.318 kilométeres távot kevesebb mint 5 óra alatt teszik meg.

A két metropolisz között kezdetben 90 pár szerelvény fog közlekedni, és a megnövekedő utasforgalom miatt más irányokban is fokozatosan növelik a közlekedő vonatok számát; a Sanghajhoz kapcsolódó összesen immár három expressz pályán hamarosan 178 pár szerelvény fog száguldani.

A Peking-Sanghaj vasúti pályát 350 kilométeres óránkénti sebességre tervezték, a vonatok végsebessége 380 km/óra, de csupán kétharmaduk fogja a 300 km/óra körüli átlag utazósebességet teljesíteni, a többi 250 km/órával közlekedik majd. A rövidebb menetidő 4 óra 48 perc, a hosszabb 7 óra 56 perc. A megközelítően azonos New York-Atlanta távolság megtétele az amerikai Amtrak vonataival 18 órába telik.

Az útvonal hét tartományon, illetve tartományi jogú városon át vezet és 24 állomást alakítottak ki rajta. Lehet majd olyan vonatra is jegyet váltani, amely csak a két végállomás között közlekedik. A másodosztályra szóló jegy ára 410 jüan (12 ezer forint), illetve a gyorsabb vonaton 555 jüan, vagyis körülbelül 16 ezer forint.

A hétfői próbaút alkalmával, amelyet újságíróknak szerveztek, s amelyre az MTI is meghívót kapott, a vasútügyi minisztérium illetékese hangsúlyozta: a 2008 áprilisában építeni kezdett, 221 milliárd jüanba (33 milliárd dollár) került projekt minden tekintetben a legkorszerűbb technológiát képviseli, s a minőségi tesztek minden vonatkozásban kitűnő eredménnyel zárultak.

Kína a gyorsvasúthálózat fejlesztésével nem elsősorban a közlekedésre nehezedő nyomást igyekszik csökkenteni, hanem a különböző területek összekötésével a gazdaság, a kereskedelem fejlesztését igyekszik elősegíteni. A hagyományos vonalak részbeni tehermentesítésével növeli a teherszállítási kapacitást. A Világbank adatai szerint a kínai vasúti teherszállítás mennyiségben 2010-ben megegyezett Nagy-Britannia, Franciaország, Németország és Lengyelország együttes erre vonatkozó adatával.

A kínai vezetés 2015-re 45 ezer kilométeres gyorsvasút-pályát szeretne az országban látni. A hálózat akkor szinte valamennyi 500 ezer lakos feletti várost érinteni fog. A kínai terveket külföldről kifogásolók ugyanakkor megjegyzik, hogy a közlekedésfejlesztést helyenként felesleges és túlzó beruházások jellemzik. Példaként említik a Sanghaj-Hangcsou (Hangzhou) közötti távot, amelyet gyorsvasúttal, hagyományos vonattal, autópályán és repülővel is meg lehet tenni. Jelenlegi kihasználtságuk a kritikusokat látszik igazolni, akiknek azt a választ szokták adni, hogy a beruházásokat az 5-10 évvel későbbi igényeket kalkulálva indítják, s adott esetben a veszteséges üzemeltetés is hozzájárul a gazdaság, a turizmus felpezsdítéséhez.

Korábbi sajtójelentések szerint a vasútügyi tárca eddig több mint 300 milliárd dollár hitelt vett fel a gyorsvasúti hálózat kiépítésére, s idén további 115 milliárd dollárt kíván erre a célra beruházni. A kínai médiában folyó találgatások azt vetítik előre, hogy a versenyhelyzetet teremtő szuperexpresszek miatt az adott vonalakon a légitársaságok lépni fognak, s lejjebb viszik az áraikat. Az eddigi példákból is erre lehet következtetni. A kedvezményes Peking-Sanghaj repülőjegyek és a vonatjegyek ára között már most sincs nagy különbség, az utazásra fordított idő viszont repülővel körülbelül a fele a vonaténak.  

Forrás: MTI

Forrás: MTI Fotó: Trebitsch Péter


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.