Szuperexpressz Peking és Sanghaj között

Próbaútját járja a legújabb - Harmónia névre keresztelt - kínai szuperexpressz a világ leghosszabb gyorsvasúti vonalán Peking és Sanghaj között, s napokon belül indulnak a mentrendszerű járatok is. A vonatok az 1.318 kilométeres távot kevesebb mint 5 óra alatt teszik meg.

A két metropolisz között kezdetben 90 pár szerelvény fog közlekedni, és a megnövekedő utasforgalom miatt más irányokban is fokozatosan növelik a közlekedő vonatok számát; a Sanghajhoz kapcsolódó összesen immár három expressz pályán hamarosan 178 pár szerelvény fog száguldani.

A Peking-Sanghaj vasúti pályát 350 kilométeres óránkénti sebességre tervezték, a vonatok végsebessége 380 km/óra, de csupán kétharmaduk fogja a 300 km/óra körüli átlag utazósebességet teljesíteni, a többi 250 km/órával közlekedik majd. A rövidebb menetidő 4 óra 48 perc, a hosszabb 7 óra 56 perc. A megközelítően azonos New York-Atlanta távolság megtétele az amerikai Amtrak vonataival 18 órába telik.

Az útvonal hét tartományon, illetve tartományi jogú városon át vezet és 24 állomást alakítottak ki rajta. Lehet majd olyan vonatra is jegyet váltani, amely csak a két végállomás között közlekedik. A másodosztályra szóló jegy ára 410 jüan (12 ezer forint), illetve a gyorsabb vonaton 555 jüan, vagyis körülbelül 16 ezer forint.

A hétfői próbaút alkalmával, amelyet újságíróknak szerveztek, s amelyre az MTI is meghívót kapott, a vasútügyi minisztérium illetékese hangsúlyozta: a 2008 áprilisában építeni kezdett, 221 milliárd jüanba (33 milliárd dollár) került projekt minden tekintetben a legkorszerűbb technológiát képviseli, s a minőségi tesztek minden vonatkozásban kitűnő eredménnyel zárultak.

Kína a gyorsvasúthálózat fejlesztésével nem elsősorban a közlekedésre nehezedő nyomást igyekszik csökkenteni, hanem a különböző területek összekötésével a gazdaság, a kereskedelem fejlesztését igyekszik elősegíteni. A hagyományos vonalak részbeni tehermentesítésével növeli a teherszállítási kapacitást. A Világbank adatai szerint a kínai vasúti teherszállítás mennyiségben 2010-ben megegyezett Nagy-Britannia, Franciaország, Németország és Lengyelország együttes erre vonatkozó adatával.

A kínai vezetés 2015-re 45 ezer kilométeres gyorsvasút-pályát szeretne az országban látni. A hálózat akkor szinte valamennyi 500 ezer lakos feletti várost érinteni fog. A kínai terveket külföldről kifogásolók ugyanakkor megjegyzik, hogy a közlekedésfejlesztést helyenként felesleges és túlzó beruházások jellemzik. Példaként említik a Sanghaj-Hangcsou (Hangzhou) közötti távot, amelyet gyorsvasúttal, hagyományos vonattal, autópályán és repülővel is meg lehet tenni. Jelenlegi kihasználtságuk a kritikusokat látszik igazolni, akiknek azt a választ szokták adni, hogy a beruházásokat az 5-10 évvel későbbi igényeket kalkulálva indítják, s adott esetben a veszteséges üzemeltetés is hozzájárul a gazdaság, a turizmus felpezsdítéséhez.

Korábbi sajtójelentések szerint a vasútügyi tárca eddig több mint 300 milliárd dollár hitelt vett fel a gyorsvasúti hálózat kiépítésére, s idén további 115 milliárd dollárt kíván erre a célra beruházni. A kínai médiában folyó találgatások azt vetítik előre, hogy a versenyhelyzetet teremtő szuperexpresszek miatt az adott vonalakon a légitársaságok lépni fognak, s lejjebb viszik az áraikat. Az eddigi példákból is erre lehet következtetni. A kedvezményes Peking-Sanghaj repülőjegyek és a vonatjegyek ára között már most sincs nagy különbség, az utazásra fordított idő viszont repülővel körülbelül a fele a vonaténak.  

Forrás: MTI

Forrás: MTI Fotó: Trebitsch Péter


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.