Az elektromos rásegítéses teherbiciklik alternatívát nyújthatnak az egyre nagyobb forgalmi terhelést és a gyalog, autóval, kerékpárral közlekedőknek is gondot okozó, rakodóhelyek hiányában gyakran szabálytalanul megálló kisteherautóknak. A biciklis szállítás csökkenti a levegőszennyezést és a zajt, kevesebb helyet foglal és hozzájárul a biztonságosabb közterületekhez.
A teherkerékpáros szállítás Nyugat-Európában elterjedt modelljének meghonosítását célozta meg az MKK, amikor a bécsi önkormányzat támogatási rendszerének példájára itthon is hasonló pénzügyi ösztönző bevezetését javasoltuk. Már több budapesti vállalkozás – pl. futárcégek, pékségek, fotóügynökségek – is használ teherbiciklit, a megoldás nem elég elterjedt a hazai városokban. A támogatási rendszerrel szeretnénk elérni, hogy látható alternatívaként jelenjen meg a biciklis csomagszállítás a nagyvárosokban, a példamutatással pedig a teherbiciklik további terjedését segítsék elő.
Mit kell tudni a pályázatról?
Az első teherbiciklikre szeptembertől pályázhatnak a városi térségekben szállítási tevékenységet, vagy gyakori utazásokat igénylő szolgáltatást végző gazdasági társaságok, valamint civil és egyházi szervezetek. Regisztrált kereskedőknél egy előre megadott listából lehet majd kiválasztani a maximum 5 darabos flotta tagjait.
A pályázóknak magyarországi székhellyel, telephellyel vagy fiókteleppel kell rendelkezniük, és a pályázat megjelenése előtt legalább 12 hónappal bejegyzettnek kell lenniük.
A támogatás mértéke a teljes vételár 50%-a (nettó vételár alapján), de maximum 450.000 Ft.
Kerékpárutánfutóra, csak személyszállításra alkalmas teherbiciklire vagy nagyobb csomagtartóval rendelkező hagyományos és elektromos rásegítéses kerékpárra nem igényelhető támogatás.
A pályázható új és sorozatgyártott teherbiciklik az EN 15194:2017 (MSZEN 15194:2018) vagy újabb szabványnak kell megfelelniük, maximum 250 W névleges teljesítményű̋ elektromos segédmotorral lehetnek felszerelve, és pedálhajtású, gázkar nélküli, tehát emberi erővel hajtott biciklinek kell lenniük, amelyeken a hajtás abbahagyásakor, vagy 25 km/óra elérésénél lekapcsol a rásegítés. A támogatott biciklik – kétkerekűek esetén – minimum 139 cm tengelytávolságúak és minimum 50 kg hasznos teherbírásúak lehetnek. Kerékpáronként 1 db pótakkumulátor beszerzése, valamint a szállítási tevékenységhez szükséges felépítmény, kiegészítők beszerzése is támogatott.
A támogatással vásárolt bicikliket regisztrálni kell a BikeSafe rendszerben, legalább 2 évig fenn kell tartani, a szervezet logója mellett a támogató matricáját is el kell rajtuk helyezni, és a támogató Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ esetleges kérésére kommunikációs anyagokon vagy egy nyilvános szereplésen meg kellhet vele megjelenni.
A pályázó gazdasági társaságnak vagy szervezetnek Cégkapu regisztrációval kell rendelkeznie, be kell mutatnia a hivatalos dokumentumait és a használati tevékenységet, a bicikli tárolására szolgáló helyet, valamint de minimis nyilatkozatot kell tennie az állami támogatásról.
A támogatási program lebonyolítását az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. végzi.
A többség támogatja a kerékpározás pénzügyi támogatását
A Magyar Kerékpárosklub reprezentatív kutatása szerint nem csak több kerékpárosbarát beruházás, hanem pénzügyi ösztönzők bevezetését is támogatja a magyar lakosság.
Ilyen ösztönző a Kerékpárosklub és a Magyar Kerékpáripari- és Kereskedelmi Szövetség kezdeményezésére bevezetett – ezen a héten megint pályázható - pedelec támogatási rendszer és a tavalyi tanulmányunkban javasolt, 2022-től adómentessé váló céges kerékpárflotta vásárlása is.
A Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, Steiner Attila, az ITM körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára, valamint Sipiczki Róbert, a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség elnöke társaságában a szerdai sajtótájékoztatón Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub elnökhelyettese felhívta a figyelmet:
A magyar lakosság politikai nézetektől függetlenül nyitott a kerékpárra váltásra, amihez az infrastruktúra fejlesztése mellett pénzügyi ösztönzőkre is igény lehet. A Kerékpárosklub képviselője azt kérte a politikusoktól, hogy a kerékpározásra közös alapként tekintsenek, amit kiemelnek a pártpolitikai csatározásokból. Az e-cargo támogatási rendszerről reményét fejezte ki, hogy a céges teherbiciklik megjelenése ösztönzőleg hat majd a lakossági teherbicikli vásárlásokra is, amivel még több autós utazást, bevásárlást, gyerekszállítást lehet majd helyettesíteni.
Támogatást kaphatnak cégek teherbicikli vásárlásához
Az új pályázatban 400 millió forintos keretösszegig egyenként 450 000 Ft támogatás igényelhető, maximum 5 darabos céges teherkerékpár-flották felállítására. Ebből első körben mintegy 850 teherbicikli jelenhet meg az utakon.

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről
A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.

Új kompjárat Málta és Szicília között
Az út körülbelül két órát vesz igénybe.

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta
A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV
Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren
A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.

Leáll a máltai légitársaság
A leállás magyarországi járatpárokat is érint.

A KLM újraindítja izraeli járatait
A légitársaság szerint a körülmények kellően javultak a szolgáltatások újraindításához.

IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében
A hangsúly három fő területen van: a biztonság javítása, a globális szabványok bevezetése és a fenntarthatóság előmozdítása.

Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma
Egyre többen választják nyaralásuk célpontjának a hűvösebb Skandináv térséget.

Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka
A vonatozás virágkorát éli, és egy friss kutatás szerint az európai utazók közül a következőkben még többen veszik majd igénybe ezt a szolgáltatási formát.
Interjú

Nagybor vagy semmi
A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk
Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban
Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.