A problémára viszont kézenfekvő megoldás kínálkozik a határtól nem messze élőknek, például a genfieknek, akik ahelyett, hogy 2,20 frankot (934 forintot) fizetnének egy liter üzemanyagért, átgördülnek Franciaországba, Felső-Savoya megyébe, ahol 1,80 euróért (735 forintért) tanholhatnak. Ez a frankhoz képest kedvező euróárfolyammal együtt sokaknak megéri a hosszabb utazást.
Egyes francia politikusok azonban nem örülnek az új turisztikai trendnek. Mint mondják, azért lehet olcsóbb a benzin a franciáknál, mert literenként 18 centet a kormány térít vissza, vagyis végső soron a francia adófizetők finanszírozzák. „Mindenképpen elsőbbséget kell adnunk a franciáknak” – mondta Loïc Hervé, Felső-Savoya szenátora egy interjúban. Mint hozzátette, nem kellene a gazdagokat segítenünk, a svájciakat és a külföldi turistákat. Ilyen egyszerű.
Mauro Poggia genfi államtanácsos azonban azzal érvel, hogy a határmentén tapasztalható előnyök mindig kétirányúak, és a Genfben dolgozó francia szakemberek magasabb fizetéseket és egyéb juttatásokat élvezhetnek, vagyis kihasználhatják azokat az előnyöket, amelyeket a svájci cégek nyújtanak nekik. „És azt se felejtsük el, hogy a hazatérő franciák Genfben tankolták meg az autóikat, de ez senkit sem zavart” – tette hozzá. (A háború előtt az ólommentes benzin olcsóbb volt Svájcban.)
Júniusban a svájci kormány elutasította azt az üzemanyag-támogatási rendszert, amelyet Franciaország mellett Ausztria, Németország és Olaszország is bevezetett. A francia támogatás ráadásul literenként 30 centre emelkedik szeptemberben és októberben, így a svájci rendszámú járművek áramlása valószínűleg nem fog egyhamar megállni.
Forrás: Euronews