A portugálok esete a Feriheggyel

Tíz év nagy idő - egy légitársaság, egy járat életében, különösen manapság, a változó, a légi közlekedést akár különféle adókkal sújtó gazdasági környezetben. A portugál TAP Lisszabon-Budapest járata ennyi idő idő után is köszöni szépen, jól van. És a torta is finom volt.

10 éves születésnapján 164 utassal a fedélzetén gördült be a légitársaság Airbus A321-ese ferihegyi állóhelyére. Nem is olyan rossz szám egy 195 személyes gépen. Ahogy a társaság budapesti foglaltsága is meggyőző - derült ki Szolnok Péter elmondásából. A légitársaság hazai képviseletének vezetője elárulta: a hetente nyolcszor közlekedő járat átlagban 73,4 százalékon pörög. Ez ugyan némiképp elmarad a TAP tavalyi, 2012-höz képest 3,4%-ot javuló 79,4%-os foglaltsági rátájától, de csüggedésre nincs ok. Az idei év végére meglesz a budapesti járat 500 ezredik utasa is. A fejlődés bizonyítéka: a 2011-es 54 000 után idén már 74 332 utasra számítanak. Ehhez számhoz romániai, szlovákiai és szerb utasok egyaránt hozzájárulnak - tájékoztatott Szolnok Péter. Bár utóbbiak július 1-től már Belgrádból juthatnak el Lisszabonon keresztül a TAP által lefedett világ pontjaira. Külön jó hír, hogy mára a járatot majdnem 50-50 százalékban tölti a magyar illetve a portugál közönség.

Visszatérve Budapestre, nyáron inkább a point-to-point forgalom jellemző, míg télen jelentősen megnő a lisszaboni bázison átszálló utasok száma - főképp Brazília felé. A 85 úti célt repülő TAP második otthona Brazília, ahol a téli menetrendben debütáló Manaus-szal együtt 12 reptérre közlekednek. Ezzel szövetségén, a Star Alliance-en belül első. A brazil járatok töltöttségén idén sokat dob a labdarúgó VB, míg két év múlva a riói olimpia kozmetikázza majd a számokat. Eddigre szeretné a TAP az első légitársaságok közt hadrendbe állítani az európai „műanyag” gépet, az Airbus A350-est. Ha netán csúszna a típus átvétele, a társaság A330-asaival, illetve a 16 A350-es érkezésével leszerelni tervezett A340-eseivel továbbra is kényelmesen el lehet jutni egyebek mellett Sao Paulo-ba napi kétszer is.

A portugál fővárosba jellemzően egyéni, egyre növekvő számú online foglalással utazunk turistáskodni. A business-forgalomnak azonban van hova fejlődni. A szülinapi járaton mindössze 4 üzleti osztályú utas ült; a cégek továbbra is igyekeznek költségkímélő módon utaztatni munkatársaikat. Még a három és fél órás útra is - tette hozzá Szolnok Péter.

Híres felfedezőik nyomában a portugálok másfelé is repítik a Lisszabonban átszállókat. Szolnok Péter arról számolt be, hogy az utóbbi évek egyik téli slágerévé vált Zöld-foki-szigetek mellett Marokkó is egyre népszerűbb. Ráadásul már a Marokkóba kiutaztató legnagyobb hazai irodák is a TAP-ot választják charter helyett.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.