Úgy tűnik az úszómedencékkel felszerelt, nyugdíjas korú napozó utasokkal megpakolt tengerjáró hagyományos képe a múlté. Az iparág változik: a hajók kisebbé, az utasok pedig fiatalabbakká válnak. Egyre rendhagyóbb úti célok felé közlekednek a hajók, és az utasok maguk döntik el, hol szállnak ki és be.
A Niche Cruise Marketing Alliance nemrég bejelentette: a tengerjárók férőhelyeinek száma világszerte emelkedik. 2005-ban ez a szám 200 ezer körül volt, míg 2010-ben félmilliót várnak. Ezek a férőhelyek azonban nem a Karib-tengeren közlekedő néhány hajóóriáson létesülnek, hanem több, kisebb hajón. Alapvetően a tengerjárókat apránként leváltják a jachtok. Ennek előnye, hogy az utasoknak így szabadabban szállhatnak ki-be, ahol tetszik. A hátránya pedig, hogy kevesebb utassal az árak szükségszerűen emelkednek, a kedvezményes hajós utak fokozatosan eltűnnek.
Az utasok átlagéletkora szintén csökken, mivel a fiatalok, különösen Kínából elkezdtek hajós utakra járni. A mára már stabil piaccá vált Kína új lehetőség a világ tengeri hajós turizmusa számára.
Korábban a tengeri utak a Földközi- és a Karib-tengerre összpontosultak, ma azonban akár az Antarktiszra is eljuthatunk. A világ legbarátságtalanabb földrésze 23%-os emelkedést látott, meglehet, ez csupán 3 százaléka a teljes piacnak.