Terjed a társadalmi felelősségvállalás

Az utazási szektorban is egyre több cég fordítja a karácsonyi ajándékokra, illetve a képeslapokra szánt összeget adományokra. A növekvő társadalmi felelősségvállalás mindenképp pozitív – a partnerek is nagyra értékelik –, de kérdés, hogyan hat majd rá a válság.

„A karácsonyi ünnepekre szánt üdvözlőlapok és postázásuk költségeit a Chemol Travel idén is az ünnephez méltó célra fordítja: 200 ezer forinttal támogatja a Meseország Gyermek Alapítványt, amely életmentő infúziós pumpákra gyűjti az adományokat az Egyesített Szent István és Szent László Kórház Csecsemő- és Gyermekintenzív Osztálya számára” – íme, egy klasszikus azon e-mailek közül, amelyhez hasonlót sokan kaptak karácsony körül. Az utazási szektorban is terjed a társadalmi felelősségvállalás, angolul rövidítve CRS (corporate social responsibility). A Chemol Travel tavaly harmadik alkalommal fordította a partnerek ajándékára, illetve a képeslapokra szánt pénzt adományokra. Mint Földi Katalin, a társaság marketingigazgatója elmondta, azért döntöttek így, mert az internet korában amúgy is keveset jelentenek a papíralapú kártyák, a legtöbb ügyfelükkel eleve elektronikus levélben tartják a kapcsolatot.

A Xellum Tanácsadó és Szolgáltató Kft.-nél tavaly és tavalyelőtt is úgy gondolták, hogy vannak olyan személyek/szervezetek, akiknek/ amelyeknek szükségük van arra, hogy segítsék őket. „A támogatásra szorulókra is gondolni kell. Ez számunkra – és úgy gondoljuk, hogy partnereink számára is – értékesebb, mint egy képeslap vagy egy kisebb ajándék” – mondta Puczkó László ügyvezető igazgató. A Danubius Hotels a karácsonyi üdvözlőlap és ajándékozás helyett a Heim Pál Gyermekkórház kritikus állapotú kis betegein segített egy életmentő berendezés adományozásával.

A CSR terjedése az egész magyar gazdaságban érzékelhető, nem is véletlenül. Az efféle lépés jó imázst teremt az adományozó cégnek; a Chemol Travelnél és a Xellumnál is pozitív volt a partnerek visszajelzése. További érv mellette, hogy nem is drága: az adomány ugyanis a pozitív adózás előtti eredmény maximum húsz százalékáig levonható az adóalapból, sőt ha az adott cég kiemelkedően közhasznú szervezetet támogat, ennél több is.

A cégek egész éves adománya körülbelül 35–40 milliárd forint körül alakult az elmúlt években Magyarországon, és a CSR egyre népszerűbb. Mint Molnár Klára, a Magyar Adományozó Fórum (MAF) igazgatója elmondta, ma hazánkban inkább a nagyobb cégek adományoznak, jobbára a hazai tulajdonban lévők és inkább a vidékiek. Preferált terület az egészségügy, az oktatás és a szociális ügyek. A Chemol Travel tavaly a „Meseország Gyermek Alapítványnak” adott 200 ezer forintot, ugyanekkorra összeget fordított erre a célra 2007-ben is. A kedvezményezett szintén egy gyermek-egészségügyi alapítvány. „Év végén értékeljük a beérkezett kérelmeket. Amellett, hogy a gyerekeket támogassuk, fontos szempont az is, hogy konkrét és rövid határidőn belüli cél megvalósítására fordítsák a támogatást. Tavaly már a két ünnep között átadták a Szent László Kórházban azt az infúziós pumpát, amelyet a mi adományunkból vásároltak” – mondta Földi Katalin. A Xellumnál 2008-ban és 2007-ben is az Együtt a Leukémiás Gyermekekért Alapítványt támogatták, az adomány összegét viszont nem tartják publikus információnak. Az év végi adományozás az egyik leglátványosabb megjelenési formája, a CSR korántsem ennyiből áll. Erre Radácsi László, a Braun & Partners Network CSR-menedzsment ügyvezető igazgatója hívja fel a figyelmet a www.braunpartners.hu weblapon. Szerinte „nem elégséges egyszeri kampánnyal, médiakommunikációval megtámogatható akciókkal »letudni« a felelősségvállalás problémáját. Molnár Klára szerint az adományozó cégek nagy része nem is az év végi akciókra koncentrál. A Xellumnál a CSR körébe sorolható a csatlakozás a Bringázz Munkába! kezdeményezéshez. A Chemol Travel év közben is rengeteg megkeresést kap, de nincs kapacitása arra, hogy folyamatosan bírálja a kérelmeket. Egy-egy kivétel akad: 2008-ban például segítette a Bátor Tábor Alapítvány árverését.

Ha valaki tovább akarja bővíteni a CSR-t, az első lépés, hogy beépítse kommunikációjába a felelősségvállalással kapcsolatos üzeneteket, összefoglalva mindazon tevékenységeket, amelyeket ezen a téren már végez – fejti ki a weblapon Radácsi. A jótékonyság mellett ilyen a felelős marketingkommunikáció, a dolgozói juttatások biztosítása. A következő lépés a CSR-szempontok integrálása az üzleti működésbe; egy utazási irodánál ez jelentheti a termékek fogyasztóbarát megtervezését, a kommunikációban valós és érthető információ közlését a termékekről és a szolgáltatásokról, valamint a fogyasztói tudatosság növelését.


Járattörlések a belgiumi repülőtéren

Járattörlések a belgiumi repülőtéren 

A közlekedési vállalatok szakszervezeteinek sztrájkja miatt közlekedési fennakadások és járattörlések várhatók április 29-én.
Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen

Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen 

A Ryanair már januárban azt javasolta, hogy az EU vezessen be alkoholkorlátozást a repülőtereken – közölte a CNN.
Csak Itália területén robog a legújabb luxusvonat

Csak Itália területén robog a legújabb luxusvonat  

Az új La Dolce Vita gyártmány nyolc gondosan megtervezett útvonalon kínál művészeti élményeket, festői tájakat és gasztronómiai élményeket.
Balatoni vasútfejlesztések a láthatáron

Balatoni vasútfejlesztések a láthatáron 

Jelentős átalakulás előtt áll a Balaton északi partjának közlekedése.
A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val

A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val 

A SIA – a nagyobb légitársaságok között elsőként – együttműködésre lépett a mesterséges intelligencia szervezettel.
Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben

Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben 

Nyílt nappal várja az érdeklődőket a BKV Zrt. szombaton az Angyalföld kocsiszínben.
Próbautazás az autizmussal élők számára

Próbautazás az autizmussal élők számára 

Az Emirates légitársaság egy évvel ezelőtt indította el az akadálymentes és inkluzív légiközlekedési programjának újabb fejezetét, amely az autizmussal élő gyermekek és szüleik utazását hivatott segíteni.
HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom

HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom 

A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár

Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár 

Ugyanis a dunai sétahajók évadnyitó kirajzásán ingyenes lesz az utazás.
Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé”

Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé” 

A légitársaság átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven. Cél a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.