Terjed a társadalmi felelősségvállalás

Az utazási szektorban is egyre több cég fordítja a karácsonyi ajándékokra, illetve a képeslapokra szánt összeget adományokra. A növekvő társadalmi felelősségvállalás mindenképp pozitív – a partnerek is nagyra értékelik –, de kérdés, hogyan hat majd rá a válság.

„A karácsonyi ünnepekre szánt üdvözlőlapok és postázásuk költségeit a Chemol Travel idén is az ünnephez méltó célra fordítja: 200 ezer forinttal támogatja a Meseország Gyermek Alapítványt, amely életmentő infúziós pumpákra gyűjti az adományokat az Egyesített Szent István és Szent László Kórház Csecsemő- és Gyermekintenzív Osztálya számára” – íme, egy klasszikus azon e-mailek közül, amelyhez hasonlót sokan kaptak karácsony körül. Az utazási szektorban is terjed a társadalmi felelősségvállalás, angolul rövidítve CRS (corporate social responsibility). A Chemol Travel tavaly harmadik alkalommal fordította a partnerek ajándékára, illetve a képeslapokra szánt pénzt adományokra. Mint Földi Katalin, a társaság marketingigazgatója elmondta, azért döntöttek így, mert az internet korában amúgy is keveset jelentenek a papíralapú kártyák, a legtöbb ügyfelükkel eleve elektronikus levélben tartják a kapcsolatot.

A Xellum Tanácsadó és Szolgáltató Kft.-nél tavaly és tavalyelőtt is úgy gondolták, hogy vannak olyan személyek/szervezetek, akiknek/ amelyeknek szükségük van arra, hogy segítsék őket. „A támogatásra szorulókra is gondolni kell. Ez számunkra – és úgy gondoljuk, hogy partnereink számára is – értékesebb, mint egy képeslap vagy egy kisebb ajándék” – mondta Puczkó László ügyvezető igazgató. A Danubius Hotels a karácsonyi üdvözlőlap és ajándékozás helyett a Heim Pál Gyermekkórház kritikus állapotú kis betegein segített egy életmentő berendezés adományozásával.

A CSR terjedése az egész magyar gazdaságban érzékelhető, nem is véletlenül. Az efféle lépés jó imázst teremt az adományozó cégnek; a Chemol Travelnél és a Xellumnál is pozitív volt a partnerek visszajelzése. További érv mellette, hogy nem is drága: az adomány ugyanis a pozitív adózás előtti eredmény maximum húsz százalékáig levonható az adóalapból, sőt ha az adott cég kiemelkedően közhasznú szervezetet támogat, ennél több is.

A cégek egész éves adománya körülbelül 35–40 milliárd forint körül alakult az elmúlt években Magyarországon, és a CSR egyre népszerűbb. Mint Molnár Klára, a Magyar Adományozó Fórum (MAF) igazgatója elmondta, ma hazánkban inkább a nagyobb cégek adományoznak, jobbára a hazai tulajdonban lévők és inkább a vidékiek. Preferált terület az egészségügy, az oktatás és a szociális ügyek. A Chemol Travel tavaly a „Meseország Gyermek Alapítványnak” adott 200 ezer forintot, ugyanekkorra összeget fordított erre a célra 2007-ben is. A kedvezményezett szintén egy gyermek-egészségügyi alapítvány. „Év végén értékeljük a beérkezett kérelmeket. Amellett, hogy a gyerekeket támogassuk, fontos szempont az is, hogy konkrét és rövid határidőn belüli cél megvalósítására fordítsák a támogatást. Tavaly már a két ünnep között átadták a Szent László Kórházban azt az infúziós pumpát, amelyet a mi adományunkból vásároltak” – mondta Földi Katalin. A Xellumnál 2008-ban és 2007-ben is az Együtt a Leukémiás Gyermekekért Alapítványt támogatták, az adomány összegét viszont nem tartják publikus információnak. Az év végi adományozás az egyik leglátványosabb megjelenési formája, a CSR korántsem ennyiből áll. Erre Radácsi László, a Braun & Partners Network CSR-menedzsment ügyvezető igazgatója hívja fel a figyelmet a www.braunpartners.hu weblapon. Szerinte „nem elégséges egyszeri kampánnyal, médiakommunikációval megtámogatható akciókkal »letudni« a felelősségvállalás problémáját. Molnár Klára szerint az adományozó cégek nagy része nem is az év végi akciókra koncentrál. A Xellumnál a CSR körébe sorolható a csatlakozás a Bringázz Munkába! kezdeményezéshez. A Chemol Travel év közben is rengeteg megkeresést kap, de nincs kapacitása arra, hogy folyamatosan bírálja a kérelmeket. Egy-egy kivétel akad: 2008-ban például segítette a Bátor Tábor Alapítvány árverését.

Ha valaki tovább akarja bővíteni a CSR-t, az első lépés, hogy beépítse kommunikációjába a felelősségvállalással kapcsolatos üzeneteket, összefoglalva mindazon tevékenységeket, amelyeket ezen a téren már végez – fejti ki a weblapon Radácsi. A jótékonyság mellett ilyen a felelős marketingkommunikáció, a dolgozói juttatások biztosítása. A következő lépés a CSR-szempontok integrálása az üzleti működésbe; egy utazási irodánál ez jelentheti a termékek fogyasztóbarát megtervezését, a kommunikációban valós és érthető információ közlését a termékekről és a szolgáltatásokról, valamint a fogyasztói tudatosság növelését.


Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.
Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra

Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra 

Hiszen a Singapore Airlines (SIA) friss jelentéséből kiderül, hogy a 2024/25-ös pénzügyi év első hat hónapjában a 19,2 millió utast szállítottak, ami 10,8 százalékos éves növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Féléves mérleg az Emirates-nél

Féléves mérleg az Emirates-nél 

A vállalatcsoport közzétette a 2024-2025-ös pénzügyi év első félévének eredményeit: új rekordot döntött a csoportszintű nyereség és árbevétel.
Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés

Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés 

Ez a harmadik Airbus A220-300-as szállítás a idei évben, a légitársaság által megrendelt 50 darab Airbus A220-300 repülőgép egyike.
Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban!

Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban! 

Erdőkertesen szállt fel és a Nyugati Pályaudvarra tartott egy gazdátlan kutya.
Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál

Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál 

2024 harmadik negyedévében 5,4 százalékkal növelte utasforgalmi kapacitását a Turkish Airlines. A légitársaság összesen 24,5 millió utast szállított, és 1,3 milliárd USD főtevékenységből származó nyereséget ért el.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.