Tonnákat tagadott le a Ryanair

A Ryanair a tényleges felszállási tömegnél alacsonyabb értéket adott meg flottájára a hatóságoknak, és ezzel felszállásonként néhány eurót "spórolt meg" - írja a német Die Welt online kiadása.

Az összeg azonban teljes európai viszonylatban évente akár 50 millió euróra is rúghat. Gépenként közel 67 tonnát (66,99 tonnát) adott meg a Ryanair felszállási tömegként a teljes Boeing 737-800-as flottájára, átlagosan mintegy nyolc tonnával kevesebbet a ténylegesnél.

A németországi Frankfurt-Hahn és Bréma repülőtéren végzett vizsgálatok azonban kimutatták, hogy a gépek valójában esetenként hat tonnával, de többségében közel nyolc tonnával nehezebbek a megadott értéknél.

A bevallottnál nagyobb tényleges tömeg, ha a repülésbiztonságot nem is, de a Ryanair kasszáját mindenképpen "veszélyezteti", mivel ütközik a hivatalos díjszabási rendelkezésekkel. A díjakat ugyanis a gép legnagyobb megengedett felszállási tömege alapján kell megállapítani. A Ryanair esetében az illetékes hatóság, az Irish Aviation Authority szerint ez 74,99 tonna lenne.

Az, hogy a tömegértékek közötti eltérés csak helyszíni ellenőrzéssel derülhetett ki, az mutatja, hogy nincs megfelelő együttműködés a nemzeti ellenőrző hatóságok között. Az illetékes német hatóság, a Deutsche Flugsicherung (DFS) például nem tud betekinteni az ír hatóság nyilvántartásába. A DFS éppen úgy, mint a többi európai illetékes hatóság, kénytelen a légitársaságok által megadott adatokra hagyatkozni, mint ahogy a teljes európai légtérért felelős Eurocontrol is.

A Frankfurt-Hahn és Bréma repülőtéren végzett ellenőrzések alapján a német hatóságok felszállásonként 17 euró díjtól estek el. Ez persze nem nagy összeg, de ebben az esetben nem is az összeg nagyságáról van szó. Igaz, a Ryanair napi ötven németországi felszállása már 850 euró bevételkiesés, egy év alatt pedig már csinos 370 ezer euróra rúg.

Az évente mintegy 79 millió utast szállító Ryanair "spórolós" üzleti modellje értelmében félreeső, vagyis olcsó repterek között közlekedteti járatait. Az ilyen alacsony forgalmú reptereknek minden euró számít. Valószínűleg ezért nem kifogásolták még a gépek felszállási tömegét. Aki ezt megteszi, az magára vonja ugyanis a Ryanair tulajdonosa, Michael O'Leary haragját, és azzal kell számolnia, hogy a cégvezér törli a repteret a légitársaság hálózatából.

Más a helyzet az Eurocontrol esetében, amely szintén a gépek tömege alapján szabja ki szolgáltatási díjait. A Ryanair által megadott alacsonyabb tömeg a Bréma-Milánó útvonalon például 80 euró bevételkiesést jelent az összeurópai hatóságnak. Napi 1500 repülés az európai légtérben pedig már tetemes összeg. A becslések szerint az Eurocontrol és a nemzeti irányító hatóságok együttesen évente mintegy 50 millió euró bevételtől esnek el.

A Ryanair szóvivője, Stephen McNamara elzárkózott az értesülés kommentálásától. A DFS szóvivője megerősítette, hogy a német hatóság a Ryanair által megadott 67 tonnás felszállási tömeg alapján szabja ki díjait. A díjalapot azonban az elvégzett ellenőrzések után 75 tonnára emelték. A DFS jogászai vizsgálják a fellépés lehetőségeit, és amennyiben megalapozottnak találják a "díjcsalás" vádját, megteszik a jogi lépéseket. Ha kedvező bírósági döntés születik, a DFS kész behajtatni az elmaradt befizetéseket - nyilatkozta a szóvivő.

Forrás: MTI


Kínai légi utasforgalmi adatok

Kínai légi utasforgalmi adatok 

Kínában a légi utasforgalom 12,3 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben.
Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját

Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját 

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter is részt vett pénteken, az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központ ünnepélyes átadásán, Maglódon.
Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.