Tonnákat tagadott le a Ryanair

A Ryanair a tényleges felszállási tömegnél alacsonyabb értéket adott meg flottájára a hatóságoknak, és ezzel felszállásonként néhány eurót "spórolt meg" - írja a német Die Welt online kiadása.

Az összeg azonban teljes európai viszonylatban évente akár 50 millió euróra is rúghat. Gépenként közel 67 tonnát (66,99 tonnát) adott meg a Ryanair felszállási tömegként a teljes Boeing 737-800-as flottájára, átlagosan mintegy nyolc tonnával kevesebbet a ténylegesnél.

A németországi Frankfurt-Hahn és Bréma repülőtéren végzett vizsgálatok azonban kimutatták, hogy a gépek valójában esetenként hat tonnával, de többségében közel nyolc tonnával nehezebbek a megadott értéknél.

A bevallottnál nagyobb tényleges tömeg, ha a repülésbiztonságot nem is, de a Ryanair kasszáját mindenképpen "veszélyezteti", mivel ütközik a hivatalos díjszabási rendelkezésekkel. A díjakat ugyanis a gép legnagyobb megengedett felszállási tömege alapján kell megállapítani. A Ryanair esetében az illetékes hatóság, az Irish Aviation Authority szerint ez 74,99 tonna lenne.

Az, hogy a tömegértékek közötti eltérés csak helyszíni ellenőrzéssel derülhetett ki, az mutatja, hogy nincs megfelelő együttműködés a nemzeti ellenőrző hatóságok között. Az illetékes német hatóság, a Deutsche Flugsicherung (DFS) például nem tud betekinteni az ír hatóság nyilvántartásába. A DFS éppen úgy, mint a többi európai illetékes hatóság, kénytelen a légitársaságok által megadott adatokra hagyatkozni, mint ahogy a teljes európai légtérért felelős Eurocontrol is.

A Frankfurt-Hahn és Bréma repülőtéren végzett ellenőrzések alapján a német hatóságok felszállásonként 17 euró díjtól estek el. Ez persze nem nagy összeg, de ebben az esetben nem is az összeg nagyságáról van szó. Igaz, a Ryanair napi ötven németországi felszállása már 850 euró bevételkiesés, egy év alatt pedig már csinos 370 ezer euróra rúg.

Az évente mintegy 79 millió utast szállító Ryanair "spórolós" üzleti modellje értelmében félreeső, vagyis olcsó repterek között közlekedteti járatait. Az ilyen alacsony forgalmú reptereknek minden euró számít. Valószínűleg ezért nem kifogásolták még a gépek felszállási tömegét. Aki ezt megteszi, az magára vonja ugyanis a Ryanair tulajdonosa, Michael O'Leary haragját, és azzal kell számolnia, hogy a cégvezér törli a repteret a légitársaság hálózatából.

Más a helyzet az Eurocontrol esetében, amely szintén a gépek tömege alapján szabja ki szolgáltatási díjait. A Ryanair által megadott alacsonyabb tömeg a Bréma-Milánó útvonalon például 80 euró bevételkiesést jelent az összeurópai hatóságnak. Napi 1500 repülés az európai légtérben pedig már tetemes összeg. A becslések szerint az Eurocontrol és a nemzeti irányító hatóságok együttesen évente mintegy 50 millió euró bevételtől esnek el.

A Ryanair szóvivője, Stephen McNamara elzárkózott az értesülés kommentálásától. A DFS szóvivője megerősítette, hogy a német hatóság a Ryanair által megadott 67 tonnás felszállási tömeg alapján szabja ki díjait. A díjalapot azonban az elvégzett ellenőrzések után 75 tonnára emelték. A DFS jogászai vizsgálják a fellépés lehetőségeit, és amennyiben megalapozottnak találják a "díjcsalás" vádját, megteszik a jogi lépéseket. Ha kedvező bírósági döntés születik, a DFS kész behajtatni az elmaradt befizetéseket - nyilatkozta a szóvivő.

Forrás: MTI


SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.
Leáll a máltai légitársaság

Leáll a máltai légitársaság 

A leállás magyarországi járatpárokat is érint.
A KLM újraindítja izraeli járatait

A KLM újraindítja izraeli járatait 

A légitársaság szerint a körülmények kellően javultak a szolgáltatások újraindításához.
IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében

IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében 

A hangsúly három fő területen van: a biztonság javítása, a globális szabványok bevezetése és a fenntarthatóság előmozdítása.
Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma

Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma 

Egyre többen választják nyaralásuk célpontjának a hűvösebb Skandináv térséget.
Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka

Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka 

A vonatozás virágkorát éli, és egy friss kutatás szerint az európai utazók közül a következőkben még többen veszik majd igénybe ezt a szolgáltatási formát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.