Trump: átmenetileg a földön maradnak a Boeing vitatott géptípusai

Átmeneti időre kivonják a forgalomból a Boeing repülőgépek vitatott 737 MAX 8 és MAX 9-es típusait - jelentette be Donald Trump amerikai elnök szerdán a Fehér Házban.

Az elnök ugyan kiváló vállalatként méltatta a repülőgépgyárat, amely szerinte máris dolgozik a felmerült problémák kijavításán, de amíg nem születik megoldás, addig ez a két típus nem közlekedhet. Mint mondta, megbeszélést folytatott a Boeing vezetőjével, Dennis Muilenburg elnök-vezérigazgatóval, és az elnöki utasításról szóló döntést a gépek átmeneti felfüggesztéséről közösen hozták meg. Donald Trump közölte: valamennyi amerikai légitársaságot értesítették a döntésről - írja az MTI.

Elmondta azt is, hogy az Etiópiában vasárnap lezuhant Boing-gép katasztrófája után konzultált Kanadával és más országokkal is, amelyek már korábban betiltották a vitatott géptípusok repülését. Az elnök bejelentése után közleményt tett közzé a szövetségi légügyi hatóság (FAA) is, amely szintén elrendelte a 737 MAX-gépek repülésének átmeneti felfüggesztését mind az amerikai légitársaságoknál, mind az amerikai légtérben. A tiltás a vizsgálatok befejezéséig érvényben marad. A vizsgálatoknál felhasználják az etióp légitársaság gépének lezuhanása után megtalált feketedobozok adatait is - tették hozzá.

Az FAA közleménye leszögezi: azt már megállapították, hogy vannak hasonlóságok az etióp légitársaság katasztrófája és a Lion Air indonéz légitársaság tavaly lezuhant 737 MAX-gépének tragédiája között. Dennis Muilenberg, a Boeing elnök-vezérigazgatója szerdán délután nyilvánosságra hozott írásos közleményében leszögezte: "az elővigyázatosság okán támogatjuk a (gépek átmeneti felfüggesztéséről szóló) lépést, és a vizsgálatokban résztvevő partnereinkkel együtt mindent megteszünk annak érdekében, hogy megértsük a balesetek okait, erősítsük a repülésbiztonságot, és biztosítsuk, hogy ilyen balesetek a jövőben ne történhessenek meg".

A The Wall Street Journal című lap megkereste a repülésbiztonsággal foglalkozó Aireon nevű céget, amely műholdas hálózata révén kíséri figyelemmel a világ légi forgalmát. A cég szóvivőnője elmondta: az elmúlt napokban részletes, a repülőgép útjának rekonstruálására is alkalmas adatokat adtak meg mind az FAA és az Egyesült Államok országos közlekedésbiztonsági felügyelete szakembereinek, mind a kanadai hatóságoknak. A lap interjút készített Tewolde Gebremariammal, az etióp légitársaság elnök-vezérigazgatójával, aki ugyan nem kívánt a folyamatban lévő nyomozás részleteiről nyilatkozni, de azt elmondta: a vasárnap lezuhant gép pilótája jelezte, hogy repülésirányítási problémái vannak és vissza akar térni a repülőtérre, de arról nem szólt, hogy a gépnek a felszállás idején különleges technikai problémái vagy meghibásodásai lettek volna.

A CNN hírtelevízió információi szerint a Boeing 737 MAX típusú géppel repülő néhány amerikai pilóta már korábban jelezte, hogy bajok vannak a géppel. A televízió idézte a szövetségi adatbázist, amelyben felellhető, hogy az egyik pilóta "lelkiismeretlenségnek" nevezte, hogy a Boeing, az FAA, és az adatbázisban meg nem nevezett légitársaság megfelelő kiképzés és dokumentáció nélkül engedi felszállni a pilótákat. Egy másik szakértő szerint valószínűsíthetően a gép emelkedését szabályozó automatika lépett működésbe akkor, amikor nem kellett volna és a felszálláskor "lenyomta" a gépet.

A katasztrófával és a Boeinggel kapcsolatos amerikai kommentárok rámutatnak arra is: a hírnevén esett csorba mellett a repülőgépgyárnak gazdasági nehézségekkel is meg kell küzdenie. Az indonéz Lion Air légitársaság - amelynek Boeing MAX gépe tavaly ősszel zuhant le - szerdán bejelentette: arra kérte a Boeing vezetését, hogy a gyár az indonéziai vizsgálatok befejezéséig ne szállítsa le a már megrendelt 201 Boeing-repülőt. "Ez az Etiópiában történt baleset további kérdéseket vet fel, és addig nem akarunk MAX-gépeket, amíg nem kapunk biztosítékokat arra, hogy ezek a repülőgéptípusok biztonságosak" - nyilatkozta a The Wall Street Journalnak Daniel Putut, a Lion Air igazgatója.

Szerdán egyébként Hongkong, Vietnam, Thaiföld, Új-Zéland és Libanon is csatlakozott azokhoz az országokhoz, amelyek átmeneti időre megtiltották a Boeing MAX-gépek repülését.

Forrás: MTI


Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.