"Mostantól kezdve bármikor jöhet a tél és a hó, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalmát ez nem akadályozhatja, hiszen életbe lépett a repülőtéri szakzsargonban csak havas készültségnek hívott téli készenléti állapot" - tudtuk meg.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a meteorológiai előrejelzésnek megfelelően mindig a szükséges létszámmal és eszközzel áll készenlétben a havas szolgálat; szükség esetén késlekedés nélkül elkezdik a hóeltakarítást, illetve a havazást megelőző előkészítést. Idén egy új munkaszervezés bevezetésével alvállalkozó garantálja a repülőtér külső területeinek takarítását és síkosság mentesítését, így a Budapest Airport saját szakemberei a repülőtér légi oldali forgalmi területeire koncentrálhatnak.
Összesen 180-200 ember és 41 jármű ad 24 órás készenlétet egészen márciusig, így akár napokig tartó havazás esetén is folyamatos marad a repülőtér üzemelése. „Szerencsére, erre az elmúlt években nem volt példa, de a repülőtér nem engedhet a szigorú normákból, nem lephet meg minket a havazás.” – mondta Huszka Péter, forgalmi igazgató.
A nagy létszámra és az eszközparkra szükség is van: nem kevesebb, mint 2,4 millió négyzetméternyi betonfelületet – futópályákat, gurulóutakat, repülőgép állóhelyeket – kell megtisztítani a hótól és a jégtől, méghozzá rövid időn belül.
A havas szolgálat munkatársait, a gépkezelőket hónapok óta készítik fel a feladatra, egyebek mellett számítógépes szimulátoron is vizsgázniuk kell a repülőtéri futópályák, a gurulóutak és beton előterek ismeretéből, majd gyakorlati oktatáson vesznek részt éjszakai vezetésből és a repülőtéri speciális közlekedési szabályok ismeretéből is.