A rendelkezés leszállíttatja az utasokat azokról a járatokról, amelyek három óránál többet vesztegelnek a kifutópályán. Ez alól kivételt képeznek azok az esetek, amelyekben a késlekedés biztonsági okokból történik. Két légitársaság, a Continental és a US Airways ugyanis már kiadta pilótái számára az utasítást, hogy ha látják, hogy három órán át tartana a várakozás a felszállás előtt – például a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt – inkább guruljanak vissza a kapuhoz, és törlik a járatot.
Szakértők szerint az intézkedés bevezetése akár járatok százainak törléséhez vezethet, hiszen a légifuvarozók várhatóan így igyekeznek elkerülni, hogy a jogszabályban előírtak szerint kártérítést fizessenek a három órás várakozás után, amely a légitársaságok számára összesítve akár dollármilliókra rúghat. A három óránál akár egy perccel is tovább késlekedő gépek utasai után ugyanis fejenként akár 27 500 dolláros bírság is kiszabható. Ez egy teljes kapacitással üzemelő, közepes méretű gép, például egy Boeing 737-es esetében több mint 3,5 millió dolláros költséget ró a légitársaságra.
Az Amerikai Légiszövetségbe tömörülő légitársaságok hevesen támadják a rendelkezést, amely - úgy vélik -, az utasokra mérné a legnagyobb csapást a járattörlések miatt. Ráadásul a nyári csúcsidőszakban a törölt járatok utasainak rendkívül nehézkes lesz szabad helyeket találni a későbbi indulási időpontokra, ezért aztán napokig is eltarthat, míg az ember végre felszállhat. Leginkább a New Yorkba és Philadelphiába közlekedő légitársaságok aggódnak, mivel ezekben a légikikötőkben a jelenleg zajló fejlesztések és az élénk forgalom miatt amúgy is késésekre, törlésekre lehet számítani.
A három óránál hosszabb ideig tartó várakozás ezzel együtt nem túl gyakori jelenség. 2009-ben a 6,4 millió járatból mindössze 903 szállt fel több mint három órás késlekedéssel, azaz minden 7143 járatból 1.