Újabb fennakadások: ismét sztrájkolnak a német mozdonyvezetők

Újabb sztrájkot hirdetett a német mozdonyvezetők szakszervezete (GDL), a munkabeszüntetés a személyszállításban szerdán kezdődik és egyelőre nem ismert, hogy meddig tart.

A GDL hétfőn jelentette be, hogy ismét sztrájkot szervez. A Deutsche Bahn (DB) vasúttársaság teherszállítási ágazatában dolgozó tagjait arra szólította fel, hogy kedd délután 15 órakor függesszék fel a munkát.

A személyszállítási területen dolgozó szakszervezeti tag mozdonyvezetők kedd hajnali 2 órától sztrájkolhatnak az érdekképviseletet felhívása szerint.

A GDL közleménye szerint a sztrájk befejezése előtt 48 órával tájékoztatnak majd arról, hogy mikor veszik fel a munkát. Hangsúlyozták, hogy nem határozatlan idejű munkabeszüntetésről van szó, hanem arról, hogy nem az akció elején közlik a befejezés időpontját.

A szakszervezet tavaly szeptember óta kilencedik alkalommal szervez sztrájkot. A konfliktus elhúzódását elsősorban az okozza, hogy a GDL nemcsak a mozdonyvezetők, hanem más foglalkozású tagjai - például vonatkísérők - részére is bérmegállapodást kíván kötni a munkaadóval. A DB ezt ellenzi, mert nem akar ugyanazon munkavállalói kör bérezéséről és munkaviszonyairól egyszerre több szakszervezettel tárgyalni, illetve több bérmegállapodást kötni.

A törvényhozás alsóháza, a Bundestag pénteken szavaz egy jogszabályról, amely úgy rendelkezik, hogy mindig az a bérmegállapodás érvényes, amelyet az adott szakma legtöbb gyakorlóját képviselő szakszervezet kötött a munkaadóval. A Bundestag várhatóan megszavazza a tervezetet és az új törvény júliusban hatályba lép.
A nagyjából 200 ezer embert foglalkoztató DB-nél működő szakszervezetek sorában a kisebbek közé tartozó - mintegy 20 ezer munkavállaló érdekeit képviselő - GDL attól tart, hogy a munkaadó megpróbálja elhúzni az egyeztetést júliusig, amikor már az új törvényre hivatkozva elzárkózhat a GDL nem mozdonyvezető foglalkozású tagjainak bérezéséről és munkaviszonyairól szóló tárgyalásoktól.

A GDL a tárgyalási mandátum kiterjesztése mellett 5 százalékos béremelést követel, és a heti munkaidő csökkentését 39 óráról 38 órára.

A szakszervezet május 10-én fejezte be legutóbbi, 138 órás sztrájkját, amely a DB eddigi történetének leghosszabb munkabeszüntetése volt. A Bild című lap online kiadásában megjelent beszámoló szerint szakszervezeti körökben azt mondják, hogy az újabb sztrájk még hosszabb lehet, mert ezt diktálja a bérharc logikája. Ugyanakkor a végső eszközként számon tartott határozatlan idejű sztrájk egyelőre nincs napirenden. A GDL elnöke, Claus Weselsky pedig hétfői frankfurti sajtótájékoztatóján jelezte, hogy a szakszervezet hajlandó a sztrájk ideje alatt is tárgyalni, és akár munkaügyi közvetítői eljárásban is részt vehet, aminek révén hamarabb véget érhet a munkabeszüntetés.

A német kereskedelmi és iparkamarák szövetségének (DIHK) elnöke, Eric Schweitzer a Bild kérdésére 500 millióra becsülte a GDL legutóbbi sztrájkra révén keletkezett nemzetgazdasági kárt.

Forrás: MTI


Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.