Újabb fennakadások: ismét sztrájkolnak a német mozdonyvezetők

Újabb sztrájkot hirdetett a német mozdonyvezetők szakszervezete (GDL), a munkabeszüntetés a személyszállításban szerdán kezdődik és egyelőre nem ismert, hogy meddig tart.

A GDL hétfőn jelentette be, hogy ismét sztrájkot szervez. A Deutsche Bahn (DB) vasúttársaság teherszállítási ágazatában dolgozó tagjait arra szólította fel, hogy kedd délután 15 órakor függesszék fel a munkát.

A személyszállítási területen dolgozó szakszervezeti tag mozdonyvezetők kedd hajnali 2 órától sztrájkolhatnak az érdekképviseletet felhívása szerint.

A GDL közleménye szerint a sztrájk befejezése előtt 48 órával tájékoztatnak majd arról, hogy mikor veszik fel a munkát. Hangsúlyozták, hogy nem határozatlan idejű munkabeszüntetésről van szó, hanem arról, hogy nem az akció elején közlik a befejezés időpontját.

A szakszervezet tavaly szeptember óta kilencedik alkalommal szervez sztrájkot. A konfliktus elhúzódását elsősorban az okozza, hogy a GDL nemcsak a mozdonyvezetők, hanem más foglalkozású tagjai - például vonatkísérők - részére is bérmegállapodást kíván kötni a munkaadóval. A DB ezt ellenzi, mert nem akar ugyanazon munkavállalói kör bérezéséről és munkaviszonyairól egyszerre több szakszervezettel tárgyalni, illetve több bérmegállapodást kötni.

A törvényhozás alsóháza, a Bundestag pénteken szavaz egy jogszabályról, amely úgy rendelkezik, hogy mindig az a bérmegállapodás érvényes, amelyet az adott szakma legtöbb gyakorlóját képviselő szakszervezet kötött a munkaadóval. A Bundestag várhatóan megszavazza a tervezetet és az új törvény júliusban hatályba lép.
A nagyjából 200 ezer embert foglalkoztató DB-nél működő szakszervezetek sorában a kisebbek közé tartozó - mintegy 20 ezer munkavállaló érdekeit képviselő - GDL attól tart, hogy a munkaadó megpróbálja elhúzni az egyeztetést júliusig, amikor már az új törvényre hivatkozva elzárkózhat a GDL nem mozdonyvezető foglalkozású tagjainak bérezéséről és munkaviszonyairól szóló tárgyalásoktól.

A GDL a tárgyalási mandátum kiterjesztése mellett 5 százalékos béremelést követel, és a heti munkaidő csökkentését 39 óráról 38 órára.

A szakszervezet május 10-én fejezte be legutóbbi, 138 órás sztrájkját, amely a DB eddigi történetének leghosszabb munkabeszüntetése volt. A Bild című lap online kiadásában megjelent beszámoló szerint szakszervezeti körökben azt mondják, hogy az újabb sztrájk még hosszabb lehet, mert ezt diktálja a bérharc logikája. Ugyanakkor a végső eszközként számon tartott határozatlan idejű sztrájk egyelőre nincs napirenden. A GDL elnöke, Claus Weselsky pedig hétfői frankfurti sajtótájékoztatóján jelezte, hogy a szakszervezet hajlandó a sztrájk ideje alatt is tárgyalni, és akár munkaügyi közvetítői eljárásban is részt vehet, aminek révén hamarabb véget érhet a munkabeszüntetés.

A német kereskedelmi és iparkamarák szövetségének (DIHK) elnöke, Eric Schweitzer a Bild kérdésére 500 millióra becsülte a GDL legutóbbi sztrájkra révén keletkezett nemzetgazdasági kárt.

Forrás: MTI


Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet

Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet 

Az utasszállító gép 55 millió dolláros ára 125 százalékkal nőtt volna az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett kétoldalú vámok miatt.
Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.
Exkluzív díjátadó a Duna-parton

Exkluzív díjátadó a Duna-parton 

Díjakat osztott magyarországi utazási irodáknak a világ legtöbb országába repülő légitársasága.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.