Újabb fennakadások: ismét sztrájkolnak a német mozdonyvezetők

Újabb sztrájkot hirdetett a német mozdonyvezetők szakszervezete (GDL), a munkabeszüntetés a személyszállításban szerdán kezdődik és egyelőre nem ismert, hogy meddig tart.

A GDL hétfőn jelentette be, hogy ismét sztrájkot szervez. A Deutsche Bahn (DB) vasúttársaság teherszállítási ágazatában dolgozó tagjait arra szólította fel, hogy kedd délután 15 órakor függesszék fel a munkát.

A személyszállítási területen dolgozó szakszervezeti tag mozdonyvezetők kedd hajnali 2 órától sztrájkolhatnak az érdekképviseletet felhívása szerint.

A GDL közleménye szerint a sztrájk befejezése előtt 48 órával tájékoztatnak majd arról, hogy mikor veszik fel a munkát. Hangsúlyozták, hogy nem határozatlan idejű munkabeszüntetésről van szó, hanem arról, hogy nem az akció elején közlik a befejezés időpontját.

A szakszervezet tavaly szeptember óta kilencedik alkalommal szervez sztrájkot. A konfliktus elhúzódását elsősorban az okozza, hogy a GDL nemcsak a mozdonyvezetők, hanem más foglalkozású tagjai - például vonatkísérők - részére is bérmegállapodást kíván kötni a munkaadóval. A DB ezt ellenzi, mert nem akar ugyanazon munkavállalói kör bérezéséről és munkaviszonyairól egyszerre több szakszervezettel tárgyalni, illetve több bérmegállapodást kötni.

A törvényhozás alsóháza, a Bundestag pénteken szavaz egy jogszabályról, amely úgy rendelkezik, hogy mindig az a bérmegállapodás érvényes, amelyet az adott szakma legtöbb gyakorlóját képviselő szakszervezet kötött a munkaadóval. A Bundestag várhatóan megszavazza a tervezetet és az új törvény júliusban hatályba lép.
A nagyjából 200 ezer embert foglalkoztató DB-nél működő szakszervezetek sorában a kisebbek közé tartozó - mintegy 20 ezer munkavállaló érdekeit képviselő - GDL attól tart, hogy a munkaadó megpróbálja elhúzni az egyeztetést júliusig, amikor már az új törvényre hivatkozva elzárkózhat a GDL nem mozdonyvezető foglalkozású tagjainak bérezéséről és munkaviszonyairól szóló tárgyalásoktól.

A GDL a tárgyalási mandátum kiterjesztése mellett 5 százalékos béremelést követel, és a heti munkaidő csökkentését 39 óráról 38 órára.

A szakszervezet május 10-én fejezte be legutóbbi, 138 órás sztrájkját, amely a DB eddigi történetének leghosszabb munkabeszüntetése volt. A Bild című lap online kiadásában megjelent beszámoló szerint szakszervezeti körökben azt mondják, hogy az újabb sztrájk még hosszabb lehet, mert ezt diktálja a bérharc logikája. Ugyanakkor a végső eszközként számon tartott határozatlan idejű sztrájk egyelőre nincs napirenden. A GDL elnöke, Claus Weselsky pedig hétfői frankfurti sajtótájékoztatóján jelezte, hogy a szakszervezet hajlandó a sztrájk ideje alatt is tárgyalni, és akár munkaügyi közvetítői eljárásban is részt vehet, aminek révén hamarabb véget érhet a munkabeszüntetés.

A német kereskedelmi és iparkamarák szövetségének (DIHK) elnöke, Eric Schweitzer a Bild kérdésére 500 millióra becsülte a GDL legutóbbi sztrájkra révén keletkezett nemzetgazdasági kárt.

Forrás: MTI


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.