Uniós vizsgálat a Malév körül

Hivatalos vizsgálati eljárást indít az Európai Bizottság annak érdekében, hogy "az uniós állami támogatási szabályok alapján megvizsgáljon számos olyan támogatási intézkedést, beleértve több tőkeinjekciót és tulajdonosi kölcsönt, amelyeket a magyar hatóságok a Malév Magyar Légiközlekedési Zrt.-nek nyújtottak a társaság privatizációjával és visszaállamosításával kapcsolatban".

Keddi brüsszeli közleménye szerint a bizottság "kétli, hogy a Malév képes lett volna a piacon a magyar hatóságok által nyújtott feltételek mellett finanszírozáshoz jutni".

A részletes vizsgálati eljárás elindítása nem jelent egyet az ügyben hozott előzetes döntéssel - derül ki a testület heti ülése után kiadott közleményből.

A bejelentés szerint a bizottság úgy véli, állami támogatásnak minősülhet, hogy 2007 decemberében az állam átvállalta a Malév 2003. évi kölcsönét, hogy egyéves időtartamra készpénzes kölcsönt nyújtott a Malév Ground Handling leányvállalatának az MNV Zrt. által történt megvásárlása keretében, továbbá különböző adófizetések elhalasztása, tőkeemelés 2010-ben, a Malévnek 2010 áprilisától 2010 júniusáig nyújtott tulajdonosi kölcsönök, az említett tulajdonosi kölcsönök (és az utánuk járó kamat) adósság/tőke konverziója, 2010 szeptemberében további tőkeemelés, valamint 2010. szeptemberében további tulajdonosi kölcsön.

Mi nem állami támogatás?

A közleményben a bizottság kifejtette: az uniós állami támogatási szabályok szerint a nemzeti hatóságok általi, a gazdasági tevékenységet folytató vállalatokat érintő beavatkozások nem minősülnek állami támogatásnak, amennyiben ezeket olyan feltételek mellett teszik, amelyeket a rendes piaci feltételeknek megfelelő körülmények között működő befektetők vállaltak volna. A "jelenleg rendelkezésre álló tények tükrében" azonban a bizottság kétli, hogy - tekintettel a Malév nehéz pénzügyi helyzetére - a légitársaság a piacon ilyen finanszírozáshoz tudott volna jutni azonos feltételek mellett, illetve hogy egyáltalán lett volna lehetősége finanszírozásra. A Bizottság továbbá kétli, hogy ezek az intézkedések megfelelnek a nehéz helyzetben lévő vállalkozások megmentéséhez és szerkezetátalakításához nyújtott állami támogatásokról szóló közösségi iránymutatás előírásainak" - áll a brüsszeli állásfoglalásban.

Eszerint a hivatalos vizsgálati eljárás indítása "megszokott" a légiközlekedési ágazatban történő állami beavatkozások esetén, különösen, amikor a kedvezményezett pénzügyi helyzete kedvezőtlennek tűnik. Lehetőséget ad továbbá érdekelt harmadik feleknek, tagállamoknak és versenytársaknak, hogy megtegyék észrevételeiket egy sor olyan intézkedéssel kapcsolatban, amelyeket erős piaci versennyel jellemzett piacokon hoznak.

A bizottság sajtóosztályán az MTI érdeklődésére korábban jelezték, hogy magyar részről semmilyen hivatalos bejelentés nem érkezett Brüsszelbe a Malévnak nyújtott állami támogatással kapcsolatban. (MTI)


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.