Utasbaráttá teszi a MÁV a dél-balatoni vonalat

Működésbe lépett a dél-balatoni vasútvonal 21 állomásán a megújult központi forgalomirányítási rendszer. A beruházás mind műszakilag, mind a finanszírozás szempontjából újszerű megoldásokat tartalmaz. A Budapest–Székesfehérvár–Gyékényes vasútvonal 15 állomási biztosítóberendezésének távvezérlése, továbbá 6 állomás központi forgalomellenőrzése valósul meg a legkorszerűbb távirányítási rendszer bevezetésével, melynek központja Fonyód. A Szabadbattyán és Nagykanizsa közötti 150 kilométer hosszú pályaszakaszon a MÁV Zrt. közel 2,3 milliárd forintból korszerűsítette a távvezérlő rendszerét.

A fejlesztés nyomán a Szabadbattyán–Nagykanizsa vasútvonal teljes forgalmát a fonyódi KÖFI (központi forgalomirányítás) központban szolgálatot teljesítő szakképzett forgalomirányítók végzik, a központi forgalom-ellenőrzésű (KÖFE) állomások rendelkező forgalmi szolgálattevőinek bevonásával. A vasútvonalon a központi forgalomellenőrzési és a központi forgalomirányítási rendszereken túl a felsővezetéki energiarendszer távvezérlése is kiépült. A központi irányítás alkalmazásával a vasúti szerelvények úgy haladhatnak át egy-egy állomáson, hogy ott nem a helyi szolgálattevő vasutas gondoskodik a vágányutak beállításáról, hanem a szükséges műveleteket az adott helyszíntől akár nagyobb távolságra lévő KÖFI központból végezheti el a forgalomirányító. A dél-balatoni szakaszon Fonyód állomás látja el a központi irányító szerepet.

Másik jelentős előny, hogy a távfelügyelt vasútvonalak vonatforgalmi adatai könnyen kinyerhetők, ezáltal segítve a hatékony közlekedésszervezést. A KÖFI széles körű alkalmazásával jelentős javul a hatékonyság, valamint nő a szolgáltatás színvonala. A KÖFI rendszer kiépítésével elősegíthető a forgalom ütemessége, mivel a forgalomirányítónak a teljes vonalra közvetlen rálátása van, és lehetősége arra, hogy szükség esetén azonnal beavatkozzon. A tapasztalatok szerint mindezek következtében növekszik a vonalszakasz átbocsátóképessége is. Az új rendszer automatikusan elvégzi illetve jelentősen megkönnyíti a szükséges műszaki- és forgalmi naplózásokat, archiválásokat is, nagymértékben tehermentesítve ezzel a menetirányítókat.

A rendszer kiépítésével megvalósul az állomási biztosítóberendezések, felsővezetéki szakaszolók (kapcsolókertek) távvezérlése is, továbbá a távvezérlésre alkalmas távközlési rendszer, az utastájékoztatás is korszerűbbé válik. A KÖFI-be integrált vasútállomások utasbarát szolgáltatásokat nyújtanak: az állomási utasforgalmi és peronvilágítást távolról, automatikusan, a vonatforgalomhoz igazodva vezérli a rendszer. A áthaladó vagy érkező vonatokra – netán azok késésére – szintén távolról vezérelt hangosbemondó figyelmezteti az utazókat. A menetrendről több megállóhelyen utastájékoztató információs oszlopok segítségével lehet majd tájékozódni.

A hideg, havas idő beálltával rendszeres probléma a váltóberendezés alkatrészei közé rakódott havas csapadékék. A befagyás elleni váltófűtő berendezések működésének automatikus vezérlése, a berendezések távvezérelt működtetésének kidolgozása a projekt szerves részét képezték. Mindezen túl a KÖFI modern vagyonvédelmi rendszerrel is rendelkezik.

A beruházást kivitelező Prolan Csoport a modern és gazdaságos műszaki kivitelezésen túl sajátos fizetési konstrukcióval is újszerű megoldást kínált: a kivitelezés vállalkozói finanszírozásból valósult meg, melyet a MÁV Zrt. a forgalomirányítási rendszer költségkímélő üzemeltetésének megtakarításaiból fizet majd vissza.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.