Utasszállító repülőgépek komputerrendszerébe hatolt be egy hacker

Egy amerikai kiberbiztonsági tanácsadó azt állította a Szövetségi Nyomozó Irodának (FBI), hogy 15-20 alkalommal sikerült behatolnia utasszállító repülőgépek komputerrendszerébe, s az egyik ilyen esetben átvette az ellenőrzést egy hajtómű felett - közölte híroldalán a CNN amerikai hírtévé, az FBI egy New York-i bírósághoz benyújtott házkutatási engedélykérelmére hivatkozva.

Chris Robertset áprilisban vette őrizetbe az FBI, miután a férfi a United Airlinesszal Syracuse-ból New Yorkba repülve a Twitteren osztotta meg, hogy behatolt egy gép komputerrendszerébe. A házkutatási engedélykérelem szerint Roberts februárban és márciusban nyomozóknak elmondta, hogy 2011 és 1014 között 15-20-szor tette már meg ugyanezt.

Az állította, hogy egyszer sikerült felülírnia a rendszer kódját, és emelkedés üzemmódba kapcsolnia az egyik hajtóművet, amivel oldalirányú mozgást váltott ki a gépből. Roberts kijelentette, hogy kiismerte három Boeing- és egy Airbus-típus sebezhetőségét. A bírósági irat szerint a férfi a Thales és a Panasonic által gyártott fedélzeti szórakoztató rendszerekbe hatolt be.

A repülésbiztonságot erősítené

Roberts a Twitteren azt állította, hogy egyetlen célja a repülésbiztonság erősítése volt, s azzal vádolta meg az FBI-t, hogy kutatómunkájának öt évét inkorrekt módon sűrítette bele a dokumentum egyetlen bekezdésébe. Szavai szerint egy módosított Ethernet-kábel segítségével csatlakoztatta laptopját egy, az ülése alatt található, a szórakoztató rendszert irányító elektronikus dobozhoz.

A United Airlines április 15-én arról tájékoztatta az FBI-t, hogy Roberts a Twitteren közölte: Denverből Chicagóba tartva meghackelte a gépet, és lehetséges, hogy aktiválta a fedélzeti oxigénmaszk-rendszert. A férfi Chicagóból Syracuse-ba, majd New Yorkba ment tovább. Roberts azt állítja, hogy a Denver-Chicago járatot nem "piszkálta meg".

Az FBI ügynökei egy laptopot, egy iPad-et, egy rosszindulatú vírust tartalmazó laptopot és külső meghajtókat foglaltak le Robertstől.

A Boeing cáfol

A Boeing vasárnap közölte, hogy gépeinek szórakoztató rendszere elszigetelt a repülési és navigációs rendszerektől. A gyártó rámutatott, hogy a cég repülőgépein a pilóták több navigációs rendszerre támaszkodhatnak, és a gépbe betáplált repülési tervet csakis a pilóta engedélyével lehet megváltoztatni. A Boeing emellett további, nem részletezett fedélzeti rendszerekre és óvintézkedésekre is hivatkozott, amelynek feladata szavatolni a repülés biztonságát.

Az Airbus még nem reagált Roberts állításira, de korábban közölte, hogy különböző biztonsági megoldásokat, egyebek között tűzfalakat alkalmaz a hozzáférés megakadályozására, és folyamatosan felülvizsgálja a biztonsági intézkedéseket.

Feltörhető a tűzfal

Az amerikai Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (GAO) egy április közepén közzétett jelentésében arra figyelmeztetett, hogy a legmodernebb utasszállító gépek repülőelektronikai rendszerébe be lehet törni a legtöbb kereskedelmi járaton ma már elérhető vezeték nélküli internetkapcsolat segítségével.

A kongresszusi felkérésre elkészített jelentés szerzői szerint elméletileg elképzelhető, hogy valaki egy laptop segítségével a földről vagy az utastérből utasításokat adjon a gépnek, vírussal fertőzze meg a repülésirányítási komputereket, vagy az ellenőrzése alá vonja ezeket a számítógépeket, a figyelmeztető, sőt, még a navigációs rendszereket is.

Michael Huerta, az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) igazgatója egyetértett a jelentéssel, és kijelentette, hogy az irányítása alatt álló hatóság együttműködésbe kezdett kormányzati kiberbiztonsági szakértőkkel, beleértve a Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA) embereit, hogy megtegyék a szükséges óvintézkedéseket.

A GAO által a jelentés megírására felkért kiberbiztonsági szakemberek szerint a repülőelektronikai berendezéseket védő tűzfal - mint bármilyen más szoftver - feltörhető, ha a pilótafülke és az adott géptípus szórakoztató rendszere ugyanazokat a vezetékeket és routereket használja. A jelentés egyik szerzője, Gerald Dillingham a CNN-nek kijelentette, hogy ez például a Boeing 787-es Dreamliner, valamint az Airbus A350-as és A380-as esetében is így működik.

A régebbi típusú, 20 éves vagy annál idősebb gépek, amelyek nem támaszkodnak nagymértékben az internetre, ezen a módon nem annyira sebezhetők.

Forrás: MTI


Mesél a török légitársaság

Mesél a török légitársaság  

Érkezik a Turkish Airlines Podcast második évada.
Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között

Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között 

A Jazeera Airways járata heti kétszer közlekedik.
Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően

Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően 

A Berlinből Milánóba tartó járaton 179 utas és hat fős személyzet tartózkodott.
Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának

Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának 

A Turkish Cargo elnyerte a „Cargo Airline of the Year – Global” díjat a 2025-ös World Air Cargo Awards gálán.
Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás

Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben az első közvetlen szingapúri járatot.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.
IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére

IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére  

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is erős nyereséggel számolhatnak 2025-ben.
Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.