Változhatnak a légi utasok jogai

A légi fuvarozók segítségnyújtási, ellátási és kártérítési kötelezettségeinek hatékonyabb betartatását célozza a légi utasok jogaival összefüggő uniós rendeletmódosítás. A készülő előírások egyértelmű jogi helyzetet teremthetnek a csatlakozó járatok lekésése esetén is. A tagállamok szakminiszterei irányadó vitát folytattak a tervezetről a Közlekedési Tanács ülésén 2013. október 10-én, Luxembourgban, közölte az NGM.

Az eredeti bizottsági javaslat szerint a csatlakozó járatukról előző járatuk késése miatt lemaradó utasoknak joguk van az ellátáshoz, és bizonyos feltételek mellett kártérítéshez is, ha a járatok egyetlen szállítási szerződés részei. A kezdeményezés alapján nemcsak a járattörlés, hanem a hosszú késések miatt is fizetniük kell a légitársaságoknak. Az Európai Unión belüli utazásoknál a menetrendhez képest legalább 5 órás, 6000 kilométernél hosszabb repüléseknél legalább 12 órás késés alapozná meg e kötelezettséget. A kártérítés mértéke az utazási távolság függvényében 250 és 600 euró (kb. 74-178 ezer forint) között mozogna. A légi fuvarozó mentesülhet a kártérítési kötelezettség alól, amennyiben bizonyítani tudja, hogy a késést rendkívüli körülmények okozták.

Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár üdvözölte a járatok hosszú késésével kapcsolatos szabályozás kidolgozását, a módosítás megfelelő előkészítése és a részletszabályok kidolgozása érdekében további egyeztetéseket tartott szükségesnek.

Az Egységes Európai Égbolt technológiai pillére a SESAR, a légiforgalmi szolgáltatás korszerűsítésére irányuló kutatási projekt. A kiépítési szakaszban folytatott tevékenységek irányítására 2007-ben létrejött SESAR Közös Vállalkozás az eredeti tervek szerint 2016 végén befejezné működését. A Közlekedési Tanács támogatta a Közös Vállalkozás tevékenységének további nyolc évre történő kiterjesztését. A projektet a következő pénzügyi időszakban legfeljebb 600 millió euróval támogathatják a Horizont 2020 kutatási és innovációs keretprogram számára elkülönített uniós költségvetési forrásból.

A Közlekedési Tanács általános megközelítést fogadott el az új vasúti biztonsági irányelv tervezetéről. Völner Pál államtitkár jelezte, Magyarország a benyújtott szövegjavaslatának figyelembe vétele esetén el tudja fogadni tervezetet. A támogatás elengedhetetlen feltételeként említette, hogy az irányelv átültetésére előírt ötéves határidő, valamint a tanúsítványok kiállításának díjára és a hatósági felügyeleti jogokra vonatkozó rendelkezések az Európai Parlamenttel történő egyeztetés során is megmaradjanak. Hangsúlyozta, hogy az új tanúsítási rendszer nem jelenthet további adminisztratív és pénzügyi terheket a nemzeti hatóságok és a vasúttársaságok számára. A díjakat és költségeket átlátható, méltányos és egységes módon, a tagállamokkal együttműködve, a vállalkozások fizetőképességét figyelembe véve kell meghatározni.

A Közlekedési Tanács általános megközelítést fogadott el az Európai GNSS Ügynökség létrehozásáról szóló rendelet módosításáról is.

A magyar delegáció a tanácsülés előtt a visegrádi négyek közlekedéspolitikai vezetőivel is egyeztetett. Völner Pál elmondta: a magyar V4-elnökség kiemelt ügyként kezeli a térség közlekedési infrastruktúra fejlesztéseinek összehangolását, a szűk keresztmetszetek feloldását és az eljutási idők csökkentését. Magyarország ennek érdekében tovább kívánja erősíteni a koordinációt a visegrádi országok közötti közúti és vasúti összeköttetések fejlesztésében.


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.