A Magyar Vasút 2008 című rendezvényen Berényi János elnök elsősorban arra igyekezett rámutatni, hogy a vasúti közlekedés és áruszállítás nemcsak Magyarországon, hanem Európa-szerte versenyhátrányban van a közútival szemben, annak ellenére, hogy előnyei – a környezetbarát üzemelés, az alacsony károsanyag-kibocsátás, a közútinál kétszer, a léginél háromszor hatékonyabb energiafelhasználás, a közútinál mérsékeltebb függés a folyamatosan dráguló kőolajalapú energiaforrásoktól – legalább az EU irányelvben előírt 50-50 százalékos volumenű infrastruktúra fejlesztést indokolnák, de semmiképpen nem a közúti magasabb arányú támogatását.
Európában az összfuvarozásból míg a közút 73,4, addig a vasút mindössze 16,7 százalékot hasít ki. A személyszállításban is a közút vezet a vasút ellen 60-40 százalékos arányban. Berényi szerint a torz versenyt konzerválja, hogy míg a KÖZOP-ban a 2007-2013 közötti időszakban a közúti infrastruktúra fejlesztésére 860 milliárd forint áll rendelkezésre, addig a vasútira csak 550. Júniusban a kormányfő ráadásul mentőövet dobott a közúti fuvarozóknak az üzemanyag árrobbanásból adódó káraik csökkentésére. A 15 tagot számláló egyesülés a versenyhátrány megszüntetése érdekében javaslatcsomagot terjesztett a szaktárca vezetése elé, és annak megvalósításáról együttműködési megállapodást írt alá a rendezvényen Szabó Pállal, a közlekedési tárca miniszterével.
A Hungrail az anomáliák kiegyenlítését a vasúti pályahasználati díjak csökkentésével (hazánkban a pályahasználati díjak mértéke a 6. legmagasabb Európában), a használatarányos közútdíj rendszer bevezetésével, a közút által okozott társadalmi károk (lég- és zajszennyezésből, forgalmi terhelés) költségeinek az autópályamatricák díjaiba való beépítésével képzeli el, továbbá küzd azért, hogy az adókedvezmények és illetékek a vasúti szektort is megillessék, a logisztikai központok és az állami támogatással megvalósuló új termelőegységek vasúti kapcsolatának biztosítását előírná, szorgalmazza a pályavasúti közszerződés megkötését, a személyszállítási törvény megalkotását és a vasúti közlekedésről szóló törvény módosítását.
A miniszter elmondta, hogy a használatarányos útdíj bevezetését már tervezi a kormány: 2009 július 1-től egy pilot program keretei között, 2010. január 1-től pedig minden közút használóra kiterjeszti az intézkedést.