Versenyhátrányban a vasúti közlekedés

Hagyományteremtő céllal először rendezett konferenciát és szakmai találkozót a magyar vasúti szektor 2006-ban létrejött szakmai érdekképviseleti szervezete, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés.

A Magyar Vasút 2008 című rendezvényen Berényi János elnök elsősorban arra igyekezett rámutatni, hogy a vasúti közlekedés és áruszállítás nemcsak Magyarországon, hanem Európa-szerte versenyhátrányban van a közútival szemben, annak ellenére, hogy előnyei – a környezetbarát üzemelés, az alacsony károsanyag-kibocsátás, a közútinál kétszer, a léginél háromszor hatékonyabb energiafelhasználás, a közútinál mérsékeltebb függés a folyamatosan dráguló kőolajalapú energiaforrásoktól – legalább az EU irányelvben előírt 50-50 százalékos volumenű infrastruktúra fejlesztést indokolnák, de semmiképpen nem a közúti magasabb arányú támogatását.

Európában az összfuvarozásból míg a közút 73,4, addig a vasút mindössze 16,7 százalékot hasít ki. A személyszállításban is a közút vezet a vasút ellen 60-40 százalékos arányban. Berényi szerint a torz versenyt konzerválja, hogy míg a KÖZOP-ban a 2007-2013 közötti időszakban a közúti infrastruktúra fejlesztésére 860 milliárd forint áll rendelkezésre, addig a vasútira csak 550. Júniusban a kormányfő ráadásul mentőövet dobott a közúti fuvarozóknak az üzemanyag árrobbanásból adódó káraik csökkentésére. A 15 tagot számláló egyesülés a versenyhátrány megszüntetése érdekében javaslatcsomagot terjesztett a szaktárca vezetése elé, és annak megvalósításáról együttműködési megállapodást írt alá a rendezvényen Szabó Pállal, a közlekedési tárca miniszterével.

A Hungrail az anomáliák kiegyenlítését a vasúti pályahasználati díjak csökkentésével (hazánkban a pályahasználati díjak mértéke a 6. legmagasabb Európában), a használatarányos közútdíj rendszer bevezetésével, a közút által okozott társadalmi károk (lég- és zajszennyezésből, forgalmi terhelés) költségeinek az autópályamatricák díjaiba való beépítésével képzeli el, továbbá küzd azért, hogy az adókedvezmények és illetékek a vasúti szektort is megillessék, a logisztikai központok és az állami támogatással megvalósuló új termelőegységek vasúti kapcsolatának biztosítását előírná, szorgalmazza a pályavasúti közszerződés megkötését, a személyszállítási törvény megalkotását és a vasúti közlekedésről szóló törvény módosítását.

A miniszter elmondta, hogy a használatarányos útdíj bevezetését már tervezi a kormány: 2009 július 1-től egy pilot program keretei között, 2010. január 1-től pedig minden közút használóra kiterjeszti az intézkedést.


Skócia és Észak-Írország fő repterein estig szinte az összes járatot törölték

Skócia és Észak-Írország fő repterein estig szinte az összes járatot törölték 

Az utóbbi évek legnagyobb vihara érte el a Brit-szigeteket.
A török légitársaság újraindítja járatait Damaszkuszba

A török légitársaság újraindítja járatait Damaszkuszba 

Korábban a bizonytalan politikai helyzet miatt hosszú évekre felfüggesztették a légi összeköttetést – most újraindítják járataikat Szíria felé.
Újraindítja tel-avivi járatait az Air France és diszkont légitársasága, a Transavia France

Újraindítja tel-avivi járatait az Air France és diszkont légitársasága, a Transavia France  

Az előzetes elképzelések szerint január 25-én újraindítja tel-avivi járatait az Air France, a Transavia France január 28-tól repülhet ismét a közel-keleti térségbe.
Közvetlen légihíd Budapest és Kuvait fővárosa között

Közvetlen légihíd Budapest és Kuvait fővárosa között 

Közvetlen járatpár indul júniusban Budapest és Kuvaitváros között.
2024 mérlege az ultrafapados légitársaságnál

2024 mérlege az ultrafapados légitársaságnál 

A Wizz Air közel 63 millió utast szállított 2024-ben közel 300 ezer járaton.
Gigaméretű napelempark a római reptéren

Gigaméretű napelempark a római reptéren 

Európa legnagyobb napelemparkja kezdte meg működését a római Fiumicino Repülőtéren.
Változás a Wizz Air háza táján – Amelia előtérbe kerül

Változás a Wizz Air háza táján – Amelia előtérbe kerül 

A jobb ügyfélélmény és kiszolgálás érdekében a légitársaság jelentős változtatásokat vezetett be.
Repülőtéren eltűnő poggyászok nyomában: melyik szín a legrosszabb választás?

Repülőtéren eltűnő poggyászok nyomában: melyik szín a legrosszabb választás? 

A légiközlekedés egyik gyakori problémája – az elveszett vagy eltűnt poggyászok – régóta megoldatlan, és világszerte rengeteg utas számára okoz kellemetlenséget.
Ha Ryanairrel utazik, erről a változásról tudnia kell!

Ha Ryanairrel utazik, erről a változásról tudnia kell! 

Az ír fapados légitársaságnál a beszállókártyák esetén a közeljövőben új szabályokat vezetnek be.
Veganuár a felhők felett

Veganuár a felhők felett 

Világszerte folyamatosan növekszik a vegán konyhát kedvelő utasok száma.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.