Az amerikai fociliga döntője, a Super Bowl nem csupán az amerikai kultúra jelentős részeként fontos esemény, de reklámszempontból is az egyik legfonbtosabb. A Super Bowl döntőjébe hirdetőként bekerülni presztízskérdés, a cégek egymást licitálják túl a részvételi lehetőségért, éppen ezért nagyon drága is.
Az elmúlt húsz évben a Super Bowl 2,2 milliárd dollárnyi reklámbevételt hozott – állapítja meg a TNS Media Intelligence. 1990 és 2009 között 210 hirdető több mint 1400 reklámját láthatták a nézők a döntő alatt.
Az öt legnagyobb Super Bowl-hirdető 783 millió dollárt költött a döntők során, ami a teljes költés 36 százalékát tette ki. A Budweiser-t is gyártó Anheuser-Busch sörgyártó vállalat és a Pepsi az elmúlt húsz év alatt minden döntőben reklámozott.
Ők a két legnagyobb hirdető is, őket követi a General Motors, a Walt Disney és a Time Warner. A legnépszerűbb reklámokat a sörmárkák, üditőitalok és autógyártók szállítják.
Nem olcsó
Húzs év alatt a 30 másodperces reklámok elhelyezésének ára megnnégyszereződött, 2009-ben három millió dollárba (558 millió forint) került egy szpot. Idén olcsóbb lesz valamivel, a CBS 2,5 és 2,8 millió dollár körül kínálja a felületeit.
2005 óta lassú csökkenés tapasztalható mind a hirdetők össz-számában, mind pedig az új hirderőkében, ugyanakkor a döntő ideje alatt sugárzott reklámok percideje – ha nem is egyenletesen – de növekedést mutat. Míg 2000-ben a Super Bowl közvetítési idejéből 39 percet foglaltak el reklámok, addig a tavaly már 45 percet, ami amúgy is csúcsot jelentett.
A Super Bowl egyetlen közvetítéssel nagyjából annyi reklámbevételt hoz, mint az amerikai baseball liga döntőjének átlagban 5 mérkőzésének közvetítése.
Legendák
A Super Bowl története során született pár valóban legendás reklám, amit a hirdetők vagy kifejezetten a döntőre készíttetek el, vagy pedig ott volt a premierje.
1984
Apple-Macintosh „1984”
Nem kell bemutatni az Apple Macintosh reklámját, azt viszont kevesen tudják, hogy éppen a Ridley Scott által rendezett film miatt vált olyan fontossá a Super Bowl döntőjében szerepelni.
1990
Nissan 300XZ Twin Turbo
A reklámot Ridley Scott rendezte. A lakossági és hatósági panaszok szerint a reklám az utcai versenyzést és gyorshajtást reklámozza, azért egyetlen egyszer, a Super Bowl-on ment csak le televízióban.
1993
McDonald’s Big Mac
Az akkor éppen csúcson lévő Michael Jordan, és az épp visszavonuló Boston Celtics legenda Larry Bird versenyeznek, hogy ki tud egyre bonyolultabb akadályokkal ellátott helyzetekből kosarat dobni.
1996
Pepsi – Coke Guy Caught on Cam (Your Cheatin’ Heart)
Egy 2008-as szavazás szerint az elmúlt húsz év legjobb Super Bowl reklámja.
A USA Today Super Bowl Ad Meter szerint az elmúlt húsz év legkedveltebb döntős reklámjai: http://en.wikipedia.org/wiki/USA_Today_Super_Bowl_Ad_Meter