Wizz Air: nem leszünk charter légitársaság

Sem a charterezők, sem pedig egy ráhordó légitársaság szerepét nem kívánja átvenni a Wizz Air.

„Mostanában sűrűn találkozunk, nem ez volt az eredeti tervben” - kezdte Váradi József Wizz Air vezér a kedden, a budapesti Intercontinental szállodában megrendezett sajtótájékoztatót. Ahol pénteken derült égből villámcsapásként, különgéppel érkezve a Ryanair vezetősége jelentette be 31 járat indítását, a hazai turizmus megmentését stb.

Váradi vállalata úgy tűnik, ennél megfontoltabban áll a Malév piacának részbeni átvételéhez. „A Wizz Air-nek megvan minden megállapodása, mi tényeket kommunikálunk” - mondta Váradi József. A tények pedig, hogy 6 gép fog Budapesten állomásozni, 2012 nyaráig az eddigi járatok száma heti 67-ről 148-ra nő, 10 új járat indul. A járatok: Bukarest, Szófia, Varsó, Kolozsvár, Malaga, Larnaka, Szaloniki, Herkalion, Rhodosz, Zakynthos. Utóbbi három, görög szigetre repülő járat szezonális jelleggel közlekedik. Malaga, Larnaka, Kolozsvár, Szófia, Szaloniki áprilisban indul, míg Bukarest március 2-án.

A járatsűrűség növekedésével, az új desztinációk révén a magyar utasforgalom 2,3 millióra növekedhet év végére, míg a Wizz Air teljes hálózatán több mint 12 millió utast várnak idénre. 2004-ben, a légitársaság indulásakor 0,7 millió utasa volt a Wizz Air-nek, a magyar piacról 0,2 millió. A Malév tavaly 3,2 millió utast szállított.

Nem szállunk át

Ugyanakkor még mindig ott van a Malév kiesett átszálló forgalma. Ezt a Wizz Air nem kívánja átvenni - szögezte le Váradi hozzátáve, hogy a cég üzleti modelljén nem kíván változtatni. 180 fős, A320-as gépeiket ugyanis nem lehet megtölteni a balkáni, kelet-európai, közel-keleti útvonalakon, kisebb gépeket üzemeltető flottát pedig nem szeretnének létrehozni. „Más légitársaság kisebb gépekkel hatékonyabban tud fellépni ezen a piacon” - mondta.

Maradunk az egyesen

Újságírói kérdésre reagálva, mely szerint a fapados kapacitások megnövekedése miatt szűkös lehet az egyes terminál Váradi József elmondta: a kialakult helyzet átgondolásra szorulhat, de jelenleg nincs oka feltételezni, hogy a légitársaság ne a Ferihegy 1-ről üzemelne.

Lássunk át rajta

Ugyanakkor, mint az a sajtótájékoztatón kiderült, egyelőre a Malév piacát átvenni kívánó légitársaságok jóval nagyobb kapacitást jelentettek be, mint amennyi kiesett. Az már másik kérdés, hogy ebből mind konkrétum lesz-e. Váradi erre vonatkozólag elmondta: a piac önszabályozó, majd megoldja ezt a kérdést, ha az állam nem szól bele pénzügyi támogatással. „Legfontosabb elv, hogy minden átlátható módon történjen” - fogalmazott Váradi József felhívva a figyelmet arra, hogy az uniós vizsgálatok igen érzékeny területe a légi közlekedés. Repkednek a büntetések, lásd: Malév. Annak idején a Wizz Air kezdeményezte a Malév állami támogatásának kivizsgálását az Európai Bizottságnál. A vizsgálat eredményeképpen keletkezett a légitársaságnak közel 100 millirádos visszafizetési kötelezettsége.

Nem leszünk charter-légitársaság, de...

Arra vonatkozólag, hogy a charteres piacra be kívánnak-e erőteljesebben lépni, megtudtuk: a Wizz Air ezután sem kíván charter-légitársasággá válni. Évek óta több kiutaztató vásárol block-seateket a Wizz járatain, ez így lesz ezentúl is. Sőt, nem véletlenül nyitják görög szigetekre közlekedő járataikat. De a Malév kiesés miatt keletkezett űrt nem kívánják kitölteni.

Két oldalról

Kiderült: a Wizz Air számára keményebb dió lesz az új járatok nyitása során a kétoldalú egyezmények számukra kedvező módosítása, azaz, hogy őket jelölje ki a szerződésben a magyar fél hivatalos forgalmazóként. Igény van Kijevre, Moszkvára, Isztambulra. Ismeretes, hogy a Wizz Air-nek tavaly volt egy sikertelen próbálkozása Isztambullal, mely végül fából vaskarika módon menetrendszerintu charterként üzemelt, amíg a török fél kezdeményezésére (részben) fel nem függesztették.

Váradi elmondta: amennyiben feláll egy új nemzeti légitársaság, és a kormány a kétoldalú szerződésben a továbbiakban azt szeretné kijelölni magyar fuvarozóként, megfontolják a visszalépést. Egyelőre azonban az a legfontosabb, hogy a kiesett útvonalakat repüljék, a verseny helyreálljon, mivel egyes kiesett útvonalakon a jegyárak megduplázódtak - tette hozzá.


Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.
Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira

Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira 

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary élesen bírálta a Boeing gyártási gyakorlatát, miután lezuhant az Air India Dreamliner repülőgépe.
A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait

A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait 

A légitársaság a kialakult helyzet miatt július 3-tól szeptember 15-ig felfüggeszti ezeket a járatpárokat.
Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is

Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is 

MOL Limo: a hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a magyarok körében a Balaton.
Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján

Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján 

Immár tizedik alkalommal nyerték el az „Európa legjobb légitársasága” címet.
Emirates: új játékok, jobb repülési élmény

Emirates: új játékok, jobb repülési élmény 

A légitársaság a nyári iskolai szünetre időzítve új fedélzeti játék- és táskakollekciót vezet be a gyerekek számára minden járatán.
Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat

Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat 

A turistákat egyik görög szigetről a másikra szállító hidroplánokról van szó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.