Wizz Air: nem leszünk charter légitársaság

Sem a charterezők, sem pedig egy ráhordó légitársaság szerepét nem kívánja átvenni a Wizz Air.

„Mostanában sűrűn találkozunk, nem ez volt az eredeti tervben” - kezdte Váradi József Wizz Air vezér a kedden, a budapesti Intercontinental szállodában megrendezett sajtótájékoztatót. Ahol pénteken derült égből villámcsapásként, különgéppel érkezve a Ryanair vezetősége jelentette be 31 járat indítását, a hazai turizmus megmentését stb.

Váradi vállalata úgy tűnik, ennél megfontoltabban áll a Malév piacának részbeni átvételéhez. „A Wizz Air-nek megvan minden megállapodása, mi tényeket kommunikálunk” - mondta Váradi József. A tények pedig, hogy 6 gép fog Budapesten állomásozni, 2012 nyaráig az eddigi járatok száma heti 67-ről 148-ra nő, 10 új járat indul. A járatok: Bukarest, Szófia, Varsó, Kolozsvár, Malaga, Larnaka, Szaloniki, Herkalion, Rhodosz, Zakynthos. Utóbbi három, görög szigetre repülő járat szezonális jelleggel közlekedik. Malaga, Larnaka, Kolozsvár, Szófia, Szaloniki áprilisban indul, míg Bukarest március 2-án.

A járatsűrűség növekedésével, az új desztinációk révén a magyar utasforgalom 2,3 millióra növekedhet év végére, míg a Wizz Air teljes hálózatán több mint 12 millió utast várnak idénre. 2004-ben, a légitársaság indulásakor 0,7 millió utasa volt a Wizz Air-nek, a magyar piacról 0,2 millió. A Malév tavaly 3,2 millió utast szállított.

Nem szállunk át

Ugyanakkor még mindig ott van a Malév kiesett átszálló forgalma. Ezt a Wizz Air nem kívánja átvenni - szögezte le Váradi hozzátáve, hogy a cég üzleti modelljén nem kíván változtatni. 180 fős, A320-as gépeiket ugyanis nem lehet megtölteni a balkáni, kelet-európai, közel-keleti útvonalakon, kisebb gépeket üzemeltető flottát pedig nem szeretnének létrehozni. „Más légitársaság kisebb gépekkel hatékonyabban tud fellépni ezen a piacon” - mondta.

Maradunk az egyesen

Újságírói kérdésre reagálva, mely szerint a fapados kapacitások megnövekedése miatt szűkös lehet az egyes terminál Váradi József elmondta: a kialakult helyzet átgondolásra szorulhat, de jelenleg nincs oka feltételezni, hogy a légitársaság ne a Ferihegy 1-ről üzemelne.

Lássunk át rajta

Ugyanakkor, mint az a sajtótájékoztatón kiderült, egyelőre a Malév piacát átvenni kívánó légitársaságok jóval nagyobb kapacitást jelentettek be, mint amennyi kiesett. Az már másik kérdés, hogy ebből mind konkrétum lesz-e. Váradi erre vonatkozólag elmondta: a piac önszabályozó, majd megoldja ezt a kérdést, ha az állam nem szól bele pénzügyi támogatással. „Legfontosabb elv, hogy minden átlátható módon történjen” - fogalmazott Váradi József felhívva a figyelmet arra, hogy az uniós vizsgálatok igen érzékeny területe a légi közlekedés. Repkednek a büntetések, lásd: Malév. Annak idején a Wizz Air kezdeményezte a Malév állami támogatásának kivizsgálását az Európai Bizottságnál. A vizsgálat eredményeképpen keletkezett a légitársaságnak közel 100 millirádos visszafizetési kötelezettsége.

Nem leszünk charter-légitársaság, de...

Arra vonatkozólag, hogy a charteres piacra be kívánnak-e erőteljesebben lépni, megtudtuk: a Wizz Air ezután sem kíván charter-légitársasággá válni. Évek óta több kiutaztató vásárol block-seateket a Wizz járatain, ez így lesz ezentúl is. Sőt, nem véletlenül nyitják görög szigetekre közlekedő járataikat. De a Malév kiesés miatt keletkezett űrt nem kívánják kitölteni.

Két oldalról

Kiderült: a Wizz Air számára keményebb dió lesz az új járatok nyitása során a kétoldalú egyezmények számukra kedvező módosítása, azaz, hogy őket jelölje ki a szerződésben a magyar fél hivatalos forgalmazóként. Igény van Kijevre, Moszkvára, Isztambulra. Ismeretes, hogy a Wizz Air-nek tavaly volt egy sikertelen próbálkozása Isztambullal, mely végül fából vaskarika módon menetrendszerintu charterként üzemelt, amíg a török fél kezdeményezésére (részben) fel nem függesztették.

Váradi elmondta: amennyiben feláll egy új nemzeti légitársaság, és a kormány a kétoldalú szerződésben a továbbiakban azt szeretné kijelölni magyar fuvarozóként, megfontolják a visszalépést. Egyelőre azonban az a legfontosabb, hogy a kiesett útvonalakat repüljék, a verseny helyreálljon, mivel egyes kiesett útvonalakon a jegyárak megduplázódtak - tette hozzá.


Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?