Zágráb nem áll el az autópálya-matrica bevezetésétől

A Horvát Autópályák Vállalat (HAC) óriási adósággal küzd, amelyet saját bevételeiből nem tud fedezni, ezért Zágráb nem áll el az autópálya-matrica bevezetésének lehetőségétől sem - mondta Oleg Butkovic tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter pénteken Rovinjban.

A HAC kötelezettségei 5,2 milliárd euróra rúgnak. Csak az idén 1,2 milliárd euró törlesztőrészletet kell visszafizetnie, jövőre pedig még többet - hangsúlyozta a tárcavezető.

Hozzátette: a kabinet egy évvel ezelőtt - miután elállt az autópályák koncesszióba adásától - elkezdett tárgyalni a Világbankkal a vállalat üzleti és pénzügyi átszervezéséről. Szavai szerint a tárgyalások még folynak, de nemsokára a végéhez érnek. A reformprogramot hamarosan ismertetjük a közvéleménnyel - hangsúlyozta.

Arra az újságíró kérdésre, hogy a kormány továbbra is tervezi-e az autópálya-matrica bevezetését, Butkovic azt válaszolta: nem állnak el ettől a lehetőségtől sem. "A matrica bevezetésének lehetőségét nem vetettük el, de egyelőre marad a jelenlegi fizetőkapus rendszer"- fogalmazott a miniszter.

Sajtóhírek szerint nőni fognak az autópálya-díjak, szezonon kívül 5, míg a szezonban 15 százalékkal. A miniszter nem cáfolta ugyan az újságírók értesüléseit, de annyit hozzáfűzött, hogy a kormánynak még döntést kell hoznia.

A volt szociáldemokrata kormány 2013-ban az autópályák koncesszióba adásával törlesztette volna az autópályák hiteleit, ezért elfogadott egy a Horvát Autópályák Vállalat és a Rijeka Autópálya Vállalat (ARZ) koncesszióba bocsátásáról szóló modellt.

A kabinet által kiírt pályázatra több külföldi befektető is kötelező érvényű ajánlatot tett, de a közvélemény nyomására (lakossági kezdeményezésre összegyűlt a népszavazás kiírásához szükséges mennyiségű aláírás) a kormány mégis elállt ettől a tervtől.

A horvát autópályákat kezelő vállalatok évek óta fizetésképtelenek és a csődeljárás szélén állnak. Az állam kedvezőtlen, rövid távú hiteleket vett fel magas kamattal, és most nem tudja fizetni azokat.

Az előző, jobboldali horvát kormány tavaly újabb 200 millió euró értékű hitelt hagyott jóvá a HAC-nak az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD). Ezt akkor azzal magyarázták, hogy a HAC-nak 2016-ban 466 millió euró törlesztőrészletet és 109 millió euró kamatot kell kifizetnie a korábban felvett kölcsönből, amelyet a vállalat saját bevételeiből nem tud fedezni.

Forrás: MTI


Csúcsforgalommal számol nyáron a HungaroControl

Csúcsforgalommal számol nyáron a HungaroControl 

Az idei év első négy hónapjának forgalmi adatai előrevetítik minden idők legmagasabb légiforgalmát az idei nyárra.
Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája

Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája 

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta.
Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt

Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt 

A Tour de Hongrie profi kerékpáros körverseny budapesti szakaszán közlekedési változásokra, korlátozásokra kell készülni.
Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.