Az idei év legjobb, legütősebb turisztikai kampányait ünnepelték a World Tourism Film Awards díjátadón a spanyolországi Valenciában, november 27-én este, az Alameda Palotában. Itt tartották ünnepélyes körülmények közt a
36. World Tourism Film Awards díjátadó eseményét az Európa számos országából, a tengerentúlról és Afrikából érkezett turisztikai és kreatív iparág vezetőinek részvételével, hogy együtt ünnepeljék a 2024-es esztendő leginspirálóbb és legjobban előremutató turisztikai kampányait.
A spanyolországi Valenciában megrendezett eseményen főleg azok a pályamunkák arattak sikert, amelyek a történetmesélés, azaz a „storytelling” szabályait követték, valamint amelyek új sztenderdeket állítottak fel a turisztikai promóció területén.
A CIFFT (Nemzetközi Turisztikai Filmfesztiválok Bizottsága) felhívására idén 23 ország 66 pályamunkával nevezett be, ezekből válogatta ki a szakmai zsűri a nyerteseket: 27 kiemelkedő produkciót 16 országból, mint a „világ legjobb turisztikai filmjeit”.
Öt versenykategóriában hirdettek győztest: Város-, Régió- és Országpromóció, Turisztikai termékek és Turisztikai szolgáltatások területen díjazták a nyerteseket
Az idei verseny abszolút győztese a Svájci Turisztikai Hivatal
„Grand Train Tour of Switzerland: The Ride of a Lifetime” című filmje lett, amely Roger Federer, a svájci teniszlegenda és Trevor Noah, dél-afrikai származású, Amerikában híressé vált stand-up komikus szereplésével készült, és amely egy kedves, vicces és nagyon emberi utazást mutat be a híres svájci vasúton – álomszép természeti környezetben.
Itt megtekinthető az idei verseny abszolút győztese:
Ez a 2023-ban készült kampányfilm különben egyszerre két elismerést is bezsebelt, hiszen egyrészt elnyerte a Világ legjobb turisztikai filmje címet a Turisztikai termékek kategória első helyezettjeként, valamint megkapta a CIFFT Turisztikai Sajtódíját is, amelyet idén először hirdettek meg, és
amelyre a világ különböző tájairól szakmai és nagyközönségi újságírókat, influenszereket hívtak meg a zsűribe. Köztük a Turizmus Online főszerkesztőjeként e sorok szerzőjét is - és elmondhatom, örömmel vállaltam el a felkérést, imádtam a zsűrizés minden percét.
A Svájci Turisztikai Hivatal különben alaposan felpakolt díjakból: Országpromóció kategóriában is megszerezte az első és az ötödik helyet két másik promóciós videójával – tegyük hozzá, igencsak megérdemelten kapták ezt a sok elismerést.
A nyertesek közül kimagaslik még idén a Visit Sweden vírusvideója, „Svédország nem Svájc” címmel (és akkor egy ötlet a magyarországi turisztikai kisfilmek készítőinek: akár el is készülhetne a „Budapest nem egyenlő Bukaresttel” című vírusfilm is – a szerk.), amely a második helyet szerezte meg Országpromóció kategóriában, valamint a Dél-afrikai Turisztikai Üzleti Tanács „Turizmus Dél-Afrikában Trevor Noah-val” című kampányfilmje, amely harmadik helyezést ért el.
Ezeknek a kampányoknak a sikere egyben azt is bizonyítja, hogy a humor, a laza stílusú, könnyed feldolgozás egyáltalán nem idegen egy turisztikai kampányfilm megvalósítása során, sőt, nagyon is járható út.
Kimagasló volt még az idei díjazottak sorában Kanada egyik turisztikai témájú kisfilmje, az Alberta Travel produkciója, amely az első helyet szerezte meg a Régiópromóció kategóriában, és a második helyen is ezt a filmet hirdették ki a Turisztikai termékek kategóriában.
A film álomszépen mutatja be Alberta tájainak sokszínűségét és a tartomány vad szépségét, íme:
Portugália egymás után immár második alkalommal szerezte meg a legtöbb díjat ezen a rangos nemzetközi versenyen – nyolc produkcióját ismerték el a Világ legjobb turisztikai filmjei között. A díjazott produkciók között szerepeltek a Nazaré Önkormányzat, a NURI Conservas Pinhais Co., a Portugál Turisztikai Központ, a Porto és Észak-Portugália Turisztikai Iroda, a Caldas da Rainha Önkormányzat, a Serralves Múzeum, a Rota Vicentina Egyesület, valamint Ponte de Lima, Barcelos, Paredes de Coura és Valença önkormányzatainak konzorciuma. Ezenkívül a PORTUGALNTN, Lda. elnyerte a CIFFT „Közönségdíját”.
A World Tourism Film Awards idén további videókat is díjazott. Többek közt az Azerbajdzsáni Légitársaságtól, a Hamad Nemzetközi Repülőtértől, a Szlovén Turisztikai Tanácstól, a Wroclawi Turisztikai Szervezettől, a Promperú-tól, a Szingapúri Turisztikai Tanácstól, a Zell am See-Kaprun Tourismus-tól, a Kvarneri Régió Turisztikai Hivataltól, az Omiši Látogatástól, az Oszaka Prefektúrától, a Conil Turisztikai Hivataltól és a Bleu Evasion-tól.
A névsorból nagyon hiányoznak a magyar résztvevők: a főváros turisztikai képviseletének, valamint a különböző hazai régiók, turisztikai szervezetek, ügynökségek reklám- és promóciós rövidfilmjei. Magyarországi alkotás nem szerepelt a világ minden országába meghirdetett versenyfolyamra az összesen 4000 beküldött nevezés között. Mintegy 50 ország reklám- és marketing képviseletei pályáztak, hazánk azonban nem képviseltette magát ezen a jelentős, nemzetközi szintű és számos alkalommal a nevezők számára bizonyítottan jelentős idegenforgalmi bevételt is generáló versenyen.
A World Tourism Film Awards díjátadót az ENSZ Turisztikai Szervezet (UNWTO) támogatásával a Nemzetközi Turisztikai Filmfesztiválok Bizottsága (CIFFT) szervezi, és ez a CIFFT Circuit csúcseseménye. Ez a rangos rövidfilmverseny összeköti a Cannes-tól New Yorkig, Zágrábtól Sigáig tartó, hasonló fókuszú fesztiválokat,
Az idei World Tourism Film Awards idei kínálata bemutatta az iparág kiemelkedő kreativitását. A nyertes filmek valóban példázzák a turizmusban a történetmesélés átalakító erejét, világszerte inspirálva ezzel a leendő utazóközönséget
– mondta Alexander V. Kammel, a CIFFT igazgatója a díjátadó alkalmával.
Fontos még kiemelni az idei díjátadó kapcsán, hogy mind a szervezők részéről a CIFFT igazgatója - az idei esemény házigazdájaként – mind a díjazott filmesek, turisztikai hivatalok
hangsúlyozták, hogy együttéreznek Valencia városának lakóival, és többek közt azért is utaztak el a helyszínre, hogy ezzel is szolidaritásukat fejezzék ki, valamint mindannyian hangsúlyozták, hogy mellettük állnak ezekben a nehéz időkben, tisztelettel adózva erejüknek és kitartásuknak.
A 2025. évi versenyre már lehet pályázni, hangzott még el információként az idei díjátadó végén.
A világ legjobb turisztikai kisfilmjei 2024-ben:
Városok kategória:
1. ,,Nazaré – Bigger Than Life” (Portugália)
2. ,,Wroclaw: City of Adventure” (Lengyelország)
3. ,,So, the Story Begins” (Japán)
Régiók kategória:
1. ,,To be Albertan” (Kanada)
2. ,,Make Your Own Movie” (Horvátország)
3. ,,For sure, they are from the north” (Portugália)
Országok kategória:
1. ,,The Perfect Shot” (Svájc)
2. ,,Sweden (not Switzerland)” (Svédország)
3. ,,Tourism in South Africa with Trevor Noah” (Dél-Afrika)
Turisztikai termékek kategória:
1. ,,Grand Train Tour of Switzerland: The Ride of a Lifetime” (Svájc)
2. ,,Skypainter” (Kanada)
3. ,,The landscape we choose” (Portugália)
Turisztikai szolgáltatások kategória:
1. ,,NURI “The fisherman’s daughter” (Portugália)
2. ,,Azal Safety Video” (Azerbajdzsán)
3. ,,Hamad International Airport Orchard Campaign” (Katar)
A nyertesek teljes, részletes listája, és minden további információ: www.cifft.com weboldalon.