Az Osztrák Szállodaszövetség (ÖHV) friss, a tagság körében végzett felmérése szerint a jelenlegi keresleti és támogatási feltételek mellett a szállodák mintegy 37,5 százaléka tudna még fél évnél hosszabb ideig kivárni. 28,2 százalékuk azonban úgy válaszolt, hogy maximum 3 hónapra elegendő tartalékuk van. A felmérésből kiderül az is, hogy a koronavírus válság előtti évben átlagosan 5,2 millió euró bevételt realizáltak az ÖHV tagszállodái, míg az elmúlt évben ez az összeg 2,5 millió euróra csökkent. (Az ÖHV tagsága a 4- és 5 csillagos minőségi szolgáltatást nyújtó szálláshelyekből tevődik össze, az idézett kutatás e szegmensre nézve tekinthető reprezentatívnak.)
Startup menti meg az osztrák szállodákat?
A nehéz pénzügyi és gazdasági helyzetben lévő szállodák számára segítséget nyújtó, újtípusú finanszírozási megoldással állt elő egy Conda nevű osztrák stratup vállalkozás, amelynek programját az osztrák szállodaszövetség (ÖHV) és az Erste Bank egyaránt támogatja. A közösségi finanszírozáson (crowd fundig) alapuló modell lényege, hogy a likviditási nehézséggel küzdő szállodák a Conda online platformján keresztül potenciális kisbefektetőktől jutnak friss forráshoz, tőkeinjekcióhoz. Az elképzelés szerint a szállodák olyan forráshoz jutnak, amelyet hosszabb futamidő után kell csak törleszteniük a közösségi finanszírozásban részt vevő kisbefektetők felé. Ráadásul a bevont frisspénz után a szállodáknak természetben, a ház szolgáltatásaira beváltható utalvány formájában szükséges csak kamatot fizetni.
A szállodák így likviditásukat javító friss eszközhöz, majd a törlesztési időszakban új vendégkörhöz, s az általuk generált pótlólagos forgalomból pedig további plusz bevételhez is juthatnak. A kisbefektetők már 100 eurós tételtől jelentkezhetnek a Conda weboldalán keresztül finanszírozóként, befektetőként. A kisbefektetők egyrészről hasznos szállodai fejlesztésekhez járulnak hozzá, patrióta módon segítve ezzel a gazdaság újraindulását, másrészt kikapcsolódás, pihenés formájában is élvezhetik majd befektetéseik gyümölcsét. A szállodák az online platformon keresztül törzsvendégeiket is bevonhatják a közösségi finanszírozásba, újabb szoros kötődést alakítva ki ezáltal velük. Továbbá a Conda portfoliójában található, a már regisztrált, közel 17 ezer potenciális befektető köréből új vendégkört is megszólíthatnak, illetve toborozhatnak maguknak az osztrák szállodák. Az ÖHT támogatásával megvalósuló "Conda hilft Tourismus"-kampány részleteiről további információ ITT.
Forrás: GD Consulting