Az ECM által megbízott Toposophy Desztinációs Marketingügynökség összeállította ajánlásait, amelyet a turizmusonline részére Karsai Árpád, a Turisztikai Fejlesztők és Tanácsadók Szövetségének alelnöke adott közre.
ECM segíteni kívánja a Városi Turizmust az újrakezdésben /Desztinációs tudástár -Stratégia meghatározás , Élményterek kezelése - Marketing & branding – Eseményépítés/
Az ECM tartósan kívánja szolgálni a jó döntéseket, a jó tapasztalatok megosztását, mert a felépülés hosszú időt követel és megjósolhatatlan történéseket tartogat.
A DMMO -k (a desztinációs menedzsment és marketing szervezetek) és a convention bureau-k ritka helyzetbe kerültek: pont ellenkezőjét kell tenniük, mint eddig: a látogatókat haza kell küldeniük, s arra ösztökélni, hogy maradjanak otthon.
Az ECM már 2017 ben Nyilatkozatukban úgy fogalmazott :” A válságot nem nem tudjuk ellenőrzés alatt tartani, de válaszainkat igen.”
Eddigi vonzó városainknak mi maradt a varázsa, ha „levonjuk” az embert, a vendégszeretetet, a színes kiskereskedelmet ? Mik maradtak erősségeink? Munkahelyeken és látogatói költésen kívül mit hozott/hoz a turizmus? Milyen feladatokat vállalhatunk fel, s mit hagyhatunk magunk mögött?
Ami előttünk áll: a 3 R (marketing 4P je vagy 7 P je után)
Minthogy a védőoltás 2021 közepénél előbb nem mondható biztosra, a fokozatos helyreállás igénybe veszi 2020 hátralévő részét és 2021 korai szakaszát. Addig kétoldalú utazási megállapodások lehetnek, de a teljes nemzetközi turizmust országfüggő korlátozások, az utazókat karantén szabályok sújthatják.
A grafikonon látható módon a helyzet és így az intézkedések igen fluktuálóak: a vízszintes pontok a teljes utazási korlátozást jelentik, az első szakaszban a kereskedelem és közterek megnyitása helyi esetszám megugrásokkal és újabb korlátozásokkal váltakoznak, a következő idősávban (idén júniustól) már a kilengések enyhülnek, de biztosan csak a belföldi utazási korlátok feloldását remélhetjük, a korlátozások inkább csak a fertőzésnek jobban kitett csoportokat érintik, míg 2021 április után a utazási korlátozások feloldást nyerhetnek és csak egyes szűk területek esnek ki a küldőországok köréből.
E modell kiinduló feltételezése:
- A reagálás és felépülés pontos időpontja országonként változó lesz, több helyen „húzd meg ereszd meg ”lépésekkel
- Újabb -leállással járó -járvány nem lesz 2020-ban
- A védőoltás 2021 re általános lesz és alkalmas Európa küldőpiacain a járvány megfékezésére
A fogadóterület
Biztosítani kell olyan szabad közterületeket, ahol a helyiek a látogatókkal is biztonságosan ellehetnek
→ Zsúfoltságkezelő megoldások bevetése ( digitális stb.)
→ A levegőminőség javításának prioritása
→ A szűk üzlethelyiségek működési szabályozása
→ A helyi lakosság életminősége abszolút prioritást kell élvezzen
→Vállalkozók ösztönzése a használaton kívüli területek használatának megengedésére
→ A látogatóáramlásban a kültéri kalandozást , a vendégek szétterítését biztosító útvonalak, programok ösztönzése
Célok és jövőkép
A fenntartható növekedés szolgálata:
→ Támaszkodjunk a helyi közösségekre, tudásukra, nyissuk meg az ajtókat előttük
→ Növeljük kezdeményező mozgósító szerepünket, hogy befektetéseket, kulturális kreativitásokat vonzzunk
→ Bátorítsuk a helyi gazdaságot erősítő költekezést
→ Elemezzük az adatokat a látogatói magatartás jobb megismeréséhez, publikáljuk kutatásainkat
A lakosság elvárásait szolgálva
Kis lépések becsben tartása :
→ Törzsvásárlói megoldások, kedvezmények
→Rugalmasságot, újrafoglalást váratlan lemondások esetén
→Őszinteséget, átláthatóságot egészségügyi intézkedések körül
→ Közterek, padok magas színvonalú tisztítása, karbantartása
A szakma elvárása
Kontaktmentes ügyfélkapcsolati megoldások növelése ( automaták, hangfelismerés, applikációk)
→ Támaszkodni az OTA-k minőségi szolgáltatására
→ Az ügyfelek személyes megszólítása és bizalmának építése
→ Felvállalni az ügyfelek egészségi és jólléti problémáit
→ Biztosítani az eseményeken való virtuális jelenlétet, kontakt-mentes jegyvásárlást
→ A helyreállás érdekében tett lépések bemutatása
→ Befektetni online túrákat, eseményeket nyújtó megoldásokba, távmunka megkönnyítésébe
Kihívások
Formálni a keresletet, hogy visszatérjünk a válság előtti szintre
→ Megérteni KKV-k likviditási helyzetét, kampányokban való részvételük, tagdíjak fizetésének csökkent erejét
→ Támogatni a szénhidrogén függőség csökkentését
→ Az események szervezésekor számolni a korlátozásokkal
→ A látogatói adóbevételek növelése mellett számolni az érkezés hatásaival (nemcsak a növekedést hajszolni)
Az ECM ajánlásai a városi turizmus szervek részére: a teendők checklistája:
Tanácsadás, tájékoztatás
Turizmus operatív törzs felállítása a szakma bevonásával a járványhelyzet turizmus hatásairól és teendőiről
Rendszeres tájékoztatás a döntéshozóknak
Tanácsadás, pénzügyi szabályozók igazítása az üzleti válság szenvedői javára
Az eseményturizmus egészségügyi, biztonsági szabályai aktualizálása
Kutatás és tudástár
A járvány turizmusgazdaságra gyakorolt hatását az alábbi eszközökkel mérje:
- Az információs iroda saját adatai ( városi kártyák forgalma, irodát felkeresők száma)
- Partnerek adatai (foglalások stb.)
- Események átütemezése
- Utazási hajlandóság, preferenciák és elvárások változásainak monitorizálása a kulcs küldőpiacokon (különösen a 3.és 4.negyedévre)
- A gazdasági működési hatások alapján a desztinációs stratégia megváltoztatását mérlegelni.
- Kialakítani a megbízható forrásokból szerzett információ források használatát
Új látogatóáramlási terek kialakítása
Egyeztetni a hatóságokkal a közterületek használatáról
Támogatni a hatóságokat az egészségügyi intézkedések elfogadtatás
sában
Figyelni és jelezni a városmárkát ért negatív megjelenéseket
Online fórumot alakítani ki a problémákkal kapcsolatos eszmecserékről
Hasznáni a turizmusinformációs weboldalt arra is hogy a lakosságot a helyi üzletek választására sarkallja :
- Információs kiszállítást biztosító éttermekről
- Információ olyan kiskereskedelmi és attrakció helyszínekről akik online működnek
- Előrefizetett voucher konstrukcióval támogassuk a bezárt éttermeket, kávéházakat
- Támogatni a szakma krízisbe került dolgozóit felszerelésekkel stb (kézművesek, zenészek stb. )
Marketing és kommunikáció
o Kommunikációs terv a küldőpiac nyelvén érzelmekre ható, az újraindítás idejére várakozásokat izzító üzenetekkel
o Gyakorlati információk, frissített kezdeményezések, sztorik
o Látogatóknak és helyieknek szóló infok: tömegközlekedésről, piacokról, esemény átütemezésekről, szabályozásokról, asszisztencia szolgáltatásról
o Szoros kapcsolattartás a szolgáltatókkal!
Használni a közösségi médiát felhasználva partnerek weboldalát, hírleveleit is a desztinációnk virtuális bemutatására:
- Virtuális séták
- Élő előadások (pl. jóga vagy koncert ) látványos helyszínen
- Gyermekeknek interaktív tartalom
- Chef hírességek bemutatói, receptjei
Termék/Szolgáltatás fejlesztés
Járműveket, információs irodahelyiséget felajánlani a hatóságoknak ha fertőzött beteg ellátása igényli
A lemondások mérséklésére ingyen extra túrákat, városi közlekedés bérleteket , terembérletkedvezményeket (Mice) adni
A meeting plannereknek vouchert (előre fizetett szolgáltatás utalványt) javasolni
Támogatni (informatikai segítséggel) a szálloda és turizmusipart az online képesség kialakításában
Esettanulmányok, jó példák a városok aktivitásából:
Amsterdam
Virtuális túrák videok révén szélmalomban, halászhajón, tulipánmezőn
Barcelona
#BarcelonaVisitsYou
#VisitBarcelonaFromHome kampányok , videók több nyelven
Poznan
#CityWillWait együtt Krakkoval, Gdanskkal,Varsóval,Lodzzal.
Múzeumok, galériák, virtuális séták, videók, workshopok gyermekeknek és szülőknek
Berlin
Élő koncertek, filmek az online térben (Streaming), előre fizethető ajándék voucherek, jógaórák.
Genf
#stayathome weboldal híres chefek receptejeivel
Hamburg #WeStandTogether’
Manchester
Turizmus és vendéglátóipar munkáját elvesztett dolgozóinak webináriumok, képzések”Pay It Forward” előre vásárolt ajándékutalványokkal közvetett támogatás gyűjtése
Kaunas, Porto and Malta, Gothenburg, London Párizs, Monaco
#ParisFromMyWindow #ParisJeTaime
#visitmonaco további ötletekkel marad a kommunikációs színtérben
Bécs Idegenforgalmi Hivatala a kíváncsi érdeklődőknek számos tartalmat nyújt hogy a főváros új ,rejtett oldalait ismerhessék meg. Interjúk híres művészekkel, attrakciók színfalak mögötti bemutatása, receptek ismertetése, múzeumok bemutatása.
Forrás: Karsai Árpád / Turizmus Online