Ez az első olyan kezdeményezés a több mint tíz éve működő bérbicikli-hálózat, a Vélib, és az azóta elindult számos elektromosautó-, robogó-, roller- és kerékpárkölcsönző rendszer után, amelyet nem kizárólag Párizsban, hanem a teljes régióban, azaz a fővárost környező 1276 településen is lehet majd használni.
A 10 ezer biciklivel induló rendszerben középtávon 20 ezerre kívánja növelni a bérelhető kerékpárok számát a régió vezetése, amely szerint "a világ legjelentősebb elektromos biciklihálózata" jöhetne létre.
A Véligo nevű program célja a Párizs körül élőket ösztönözni a bicikli használatra, ami jelenleg az agglomeráció napi közlekedésének alig 1,6 százalékát jelenti.
Az Ile-de-France Mobilités nevű állami ügynökség az autószalonok mintájára vezeti be a rendszert: a hosszú távú bérléssel a felhasználók meg is vehetnék a kerékpárokat, amelyeknek ára jelenleg 1500 és 200 euró között mozog Franciaországban, ahol tavaly mintegy 250 ezer elektromos kerékpárt és 2,7 millió hagyományos biciklit adtak el.
Az agglomerációban élők az elektromos kerékpárokat félév használat után vásárolhatnák meg. A bérleti ár a karbantartási szolgáltatásokat is magában foglalja.
A párizsi bérbicikli-hálózattal ellentétben nem félóránként kellene fizetni a bérleti díjat, hanem félévre, és ez idő alatt a bérlő folyamatosan magánál tarthatja a kerékpárt, amelynek havi díja 40 euró lesz. Az összeg felét a munkáltató átvállalhatja.
A Véligo működtetését három magánvállalat és 51 százalékban a francia posta által létrehozott holding nyerte el hat évre, mintegy 111 millió eurós költségvetéssel. A három partnercég szavatolja a kerékpárok kiszállítását, karbantartását és a dolgozók képzését. A hálózatnak több mint 250 boltja nyílik, az agglomeráció valamennyi postahivatalában is át lehet majd venni a kerékpárokat.
"Az elektromos kerékpárok hatalmas potenciált jelentenek. Hatékony és környezetvédő eszköz eljutni a (Párizsba közlekedő vonatok) pályaudvaraira gépkocsi-használat nélkül" - mondta Valérie Pécresse, a régió elnöke.
Az elektromos bérbicikli-hálózat a Párizsban több mint tíz éve működő Vélib bérbicikli-hálózat kiegészítésére jön létre, amely modellként szolgált számos nagyváros hasonló rendszeréhez, de amely jelentős problémákkal küzd azóta, hogy a városvezetés az év elején szolgáltatót váltott. Az új cég az egész hálózat felújításába kezdett, az összes leadóhelyet és a korábban Magyarországon gyártott kerékpárokat lecserélte, de eddig a vállalt 20 ezer kerékpárnak csak a felét tudta forgalomba állítani.
Forrás: MTI