Egekben az osztrákok utazási kedve

A bécsi Ferien Messe-hez időzítve tette közé minden idők legoptimistább piaci prognóziásot az ausztriai RUEFA utazási iroda – tájékoztatta szerkesztőségünket Kovács Balázs, a GD Consulting ügyvezetője, aki helyszíni tapasztalatok alapján foglaja össze az elemzés lényegét. 

A RUEFA utazási-iránytű (Reisekompass 2020) című, az elmúlt év végén 1500 online megkérdezésen alapuló reprezentatív kutatás eredménye alapján 2020-ban az osztrákok 90 százaléka (!) tervezi, hogy az idei évben biztosan elutazik szabadsága alatt. Ennek megfelelően a teljes lakosságra vetítve a sógorok az idei évben átlagosan 18 napot terveznek szabadidős utazással eltölteni. Minden második válaszadó azt jelezte, hogy idén legalább kéthetes utazást tervez. A szabadságra szánt büdzsé mértéke tovább nőtt, amely - ugyancsak átlagosan - 1620 eurót jelent 2020-as szezonra vonatkozóan. A válaszadók 35 százalakéa úgy válaszolt, hogy 1500 eurónál is többet tervez költeni, azok részaránya pedig, akik 3000 eurónál is több kiadást terveznek fejenként a nyaralásuk alatt, a válaszadók 10 százalékát tette ki.

Ausztriában a szabadidő utazással való eltöltése a mindennapi élet természetes része, arról nem hajlandóak az osztrákok lemondani, rendszeresen és előrelátóan tervezik az éves szabadságaikat. A fent hivatkozott felmérés alapján a megkérdezettek 51 százalakéka a tervezett utazása előtt legalább 3 hónappal korábban foglalja le a szállását, illetve az utazási csomagot. A legfontosabb motiváció a pihenés és kikapcsolódás, amely 66 százalékos súllyal esik latba, amelyet olyan szempontok követnek, mint az új megismerése utáni vágy (15%), vagy a közeli családtagokkal, barátokkal való szoros együttlét (13%). Az utazási döntésnél a lehetőségek közötti választást elsősorban az ár befolyásolja, a felmérésben résztvevők 53 százaléka jelölte meg ezt a szempontot első helyen. A meglátogatott desztináció területén a várható időjárás közel minden harmadik válaszadónak (31%) releváns szempont, míg az úti cél helyén a biztonság, ugyancsak fontos kritérium (29%) a döntésnél. Az idei évben a legnépszerűbb utazási formák a RUEFA utazási iránytűje szerint a következőek: vízparti nyaralás (25%), körutak, tematikus utazások (10%), városlátogatás (8%), amelyet az aktív turisztikai kínálat (7%) keresése és wellness (5%) követ a sorban.

Az osztrákok 77 százaléka idén Európában és a közelebbi országokban tervezi pihenését. A válaszadók körében a közeli desztinációk népszerűségi listáját idén Olaszország vezeti, amelyet Horvátország és Németország követ. Kicsit lemaradva, már nem „dobogós” helyen következik Görögország és Spanyolország. További népszerű és felkapott úti céljai lehetnek az idén nyaralást tervező osztrákoknak: Nagy Britannia és Franciaország holtversenyben. Magyarország hatodik a sorban, amely egy hellyel való előrelépés a megelőző évi felméréshez képest. További vágyott úti cél még: Egyiptom, Szlovénia, Egyesült Királyság, valamint Hollandia. Érdekes megállapítása a RUEFA elemzésének, hogy az osztrákok körében az idei évben legtrendibb európai városnak Amszterdam, Berlin, München, London, Hamburg és Barcelona számít.

A reprezentatív felmérés válaszadóinak 71 százaléka belföldi utat (is) tervez, ahol a fürdőhelyek és wellnessz-desztinációk állnak a kívánságlista élén, a tavak és a hegyek mellett. A belföldi turizmus szempontjából a legnépszerűbb tartományok Stájerország, Salzburg és Karintia. Távoli úti célokat a válaszadók 28 százaléka jelölt meg, s közülük USA, Thaiföld és a Maldív-szigetek lesznek a legkeresetebbek az idei esztendőben.

Minden ötödik osztrák résztvett már hajós körúton, további 41 százalékuk pedig tervezi ennek kipróbálását a közeljövőben. A hajós utakat a megkérdezettek több mint 40 százaléka elutasítja, nem tervezi a részvételét, amelynek egyik legfőbb oka a túlzsúfoltság, a magas ár és a környezetvédelmi aggodalmak. További trend a környezettudatosság jelentőségének növekedése is az utazás során, amely kérdéskört részletesen körbejárta a szóbanforgó elemzés. További érdekes megállapítása a kutatásnak, hogy míg a válaszdók 60 százaléka a „mindennapok során” tudatosan odafigyel a környezetvédelmi szempontokra, addig csak 45 százalékuk vallotta, hogy a nyaralás, szabadságolás alatt is komolyan odafigyel erre. Az „overtourism” jelenségével a felmérés alapján a lakosság 36 százaléka már találkozott utazása során, s a jövőben utazási döntéskor a válaszadók közel kétharmada (63%) kerüli a túlzsúfolt desztinációkat. Ennek okairól ugyancsak mélyreható elemzés olvasható a kutatásban. Erősödő trend a vonatos utak népszerűségének növekedése, amelyet jól mutat, hogy ugyancsak a válaszadók kétharamada hajlandó lenne Európában belül vonattal utazni, ha a közlekedés módján kívűl ár-érték arányban minden másban hasonló nyaralási csomagot foglalhatna.

Az utazásra jellemző olyan nemzetközi trendek vizsgálatánál, mint például a digitális detox, home-exchange, repülőbérlet stb., messze a „technológiai eszközök nélküli utazás” kapta a legmagasabb értéket. Szintén évek óta trend, hogy a csomagtúrák imázsa sokat javult az elmúlt években, az EU-s utazási irányelv korábbi fogyasztóvédelem-centrikus módosítását követően az utasok még tudatosobban keresik ezen utazási formát, amelyen nem változtatott érdemben a Thomas Cook iroda csődje sem. A digitalázió előrehaladása mellett Ausztriában a személyes tanácsadásnak még mindig nagy szerepe van az utazási foglalások realizálásánál. Erre bizonyíték a bevezetőben említett bécsi utazás vásár: a Ferien Messe, ahol 80 ország, több mint 800 turisztikai szolgáltatójának kínálatára évről-évre több mint 150 ezren kiváncsiak. A Ruefa teljes jelentése és további elemzések elérhetőek innen. Az idei Ferien Messén Magyarországról a bükfürdői, a szigetközi és a nyugat-balatoni turisztikai egyesületek képviseltették magukat önálló standdal, ahol egytucat hazai szolgáltató informálta aktuális ajánlataikról a vásárlátogatókat és a b2b partnereket.


DZT: íme, az innovatív MI-influenszer

DZT: íme, az innovatív MI-influenszer 

A Német Turisztikai Hivatal (DZT) elindítja első MI-influenszer projektjét és ezáltal egy további szinten is felhasználja a mesterséges intelligenciát az úticél Németország nemzetközi marketingjében.
Mozart egykori otthona moziteremmé alakult

Mozart egykori otthona moziteremmé alakult 

A KINOLINO elnevezésű gyermek filmfesztiválnak először ad otthont moziként a híres bécsi zeneszerző egykori otthona.
Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében

Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében 

A rendezvényen közel harminc portugál turisztikai szolgáltató mutatta be legújabb ajánlatait, a résztvevők megismerkedhettek a portugál kulturális örökséggel, gasztronómiával, valamint a különböző régiók által kínált élményekkel, helyszínekkel, hotelekkel.
Megjelent Ausztria síkalauza

Megjelent Ausztria síkalauza 

Több mint 200 síterülettel, aktuális árakkal és tippekkel.
Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve

Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve 

Novemberben egy kísérleti jellegű adással jelentkezett a népszerű Dunakavicsok turisztikai podcast.
Föld alatti bunkervilág,  kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia

Föld alatti bunkervilág, kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia 

íme, mindezeket rejti az egykori kommunista ország fővárosa, Tirana.
Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből

Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből 

Narancshét vs. Black Friday – ez Bécs fenntartható válasza a vásárlási lázra.
 Firenze betiltja a kulcsdobozokat és  az idegenvezetők hangszóróit

Firenze betiltja a kulcsdobozokat és az idegenvezetők hangszóróit  

Firenze is lépéseket tesz a túlturizmus visszaszorítására, és olyan intézkedéseket vezet be, mint például a rövid távú bérbeadók által használt kulcsdobozok és az idegenvezetők hangszóróinak betiltása.
Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt

Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt 

A magyar versenyzőnek sikerült megjavítania sérült vitorláját, és folytatja a földkerülő vitorlásversenyt.
Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja

Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja 

Közép-Európa legszebb adventi vásárai idén is megnyitják kapuikat, hogy ízekkel, illatokkal, zenével és különleges programokkal varázsolják el az oda látogatókat.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.