Az innovációban a kezdetektől élen járó svéd outdoor márka “X” jelöléssel látja el a kísérleti projekt keretében megalkotott termékeit.
A kezdeményezés célja, hogy a természetjárás során használt felszerelések és ruhadarabok még inkább funkcionálisak, tartósak, könnyen javíthatóak és fenntarthatóak legyenek.
A Fjällräven évtizedeken át az Örnsköldsvikben lévő központjában összpontosította a gyártást és a kutatás-fejlesztést, de a közelmúltban úgy döntött, új útra lép. Kiszervezte a K+F részlegét egy több mint 400 kilométerre lévő telephelyre, hogy a kreativitásnak és a kísérletező látásmódnak még nagyobb teret és szabadságot biztosítson.
Az X-műhely
A svéd outdoor márka egy Stockholm melletti pajtában alakította ki új, 450 négyzetméteres műhelyét – svédül Verkstad –, ami az elméleti és gyakorlati ötleteléshez, valamint a prototípusok elkészítéséhez egyaránt elegendő teret és technikai hátteret biztosít. Az épületet hatalmas rekreációs külterület veszi körül, amely kiváló helyszínül szolgál a terméktesztekhez, így minden adott a Fjällräven valamennyi dolgozója számára, hogy innovatív elképzeléseiket egy inspiráló környezetben beszélhessék át és valósíthassák meg.
„Hisszük, hogy fejlődni csak úgy lehet, ha a különböző igények, nézetek vagy tudás találkozik egymással. Egy saját, dedikált fejlesztőműhely pedig elengedhetetlen az ilyen innovációs képességek megújításában” – mondta a Verkstad egyik megálmodója, Erik Blomberg. A Fjällräven innovációs vezetője úgy véli, egy ötletnek akkor van a legnagyobb esélye megvalósulni, ha a kreatív pillanatban minden kéznél van – az anyagok, a varrógép, a tér - ahhoz, hogy elkészülhessen egy prototípus.
A Verkstad a kutatás-fejlesztés újfajta, szabadabb megközelítésének gyakorlóterepként működik, hogy a túrafelszerelések tartósabbak, funkcionálisabbak, könnyebben javíthatóak legyenek, miközben a környezet számára kevésbé megterhelő anyagokat, megoldásokat tartalmaznak. Ezek egy része az „X” jelöléssel ellátott termékekben valósul meg, de a későbbiekben számos más felszerelésben is meg fog jelenni.
Kézzelfogható innováció
A Verkstad eddigi újításait a svéd outdoor márka elsőként a Singi termékcsaládba, „X” jelöléssel építette bele. Mivel ezek a termékek régóta a Fjällräven kínálatába tartoznak, remekül bizonyítják, hogy nem kell feltétlenül valami teljesen újat alkotni a termékek gyakorlati értékének és időtállóságának növelése és a környezeti hatás csökkentése érdekében. A Singi X-Anorak ujjainál például tépőzár helyett - ami összegyűjti a törmeléket és idővel elgyengülhet - egy behúzható záróelem található, míg a többfunkciós Singi X-Balaclava sapkaként, sálként és arcvédőként is használható, egyvarrásos konstrukciójának köszönhetően pedig minden formájában maximális kényelmet biztosít.
A Verkstadban zajló fejlesztésekre – az ötlettől a kész termékig – kellően hosszú idő áll rendelkezésre, hiszen számtalan ellenőrzésen és teszten kell átesnie egy-egy „X” felszerelésnek ahhoz, hogy a vásárlók a kezükben tarthassák, és ami még fontosabb, hosszú ideig elégedetten használják. Hiszen végeredményben minden Fjällräven innovációnak az a célja, hogy kisebb környezeti hatású, praktikus és élethosszig tartó termékeket fejlesszenek.