A dániai oldalon először egy hosszabb alagúton haladtunk keresztül, azután pedig teljes pompájában elénk tárult ez a cölöpökre épített műszaki alkotás. Vasúti pálya, illetve közút halad át rajta közel nyolc kilométeren át. A híd európai uniós támogatással épült, 2000-ben adták át és több mint 30 milliárd dán koronába került. Jelenleg Európa leghosszabb hídjaként emlegetik.
A hívőknek kávézó, a gyerekeknek játszóhely
Malmö Budapestről repülőgéppel, illetve vonattal is megközelíthető. Ennek ellenére kevés a magyar turista, aki ide érkezik. Inkább a skandinávok, a britek és a kínaiak azok, akik leginkább érdeklődnek a régit és az újat jól ötvöző svéd város nevezetességei iránt.
Malmöben pedig sok a látnivaló. Azon a délelőttön is turistákkal telt meg a Szent Péterről elnevezett, kéttornyú protestáns székesegyház. Ezt a skandináv építészet egyik szép példájának tartanak, amely Malmö legrégibb temploma, a XIII. századból maradt fenn. Úgy mondják, hogy különleges, balti téglagót épület. Érdekessége, hogy a templom egyik sarkában játszhatnak is a gyerekek, miközben a hívők a szertartást követően kávézhatnak és egy másik szegletben beszélgethetnek egymással.
Régi házak, modern éttermek
Malmö főterét Skandinávia legnagyobb főtereként emlegetik a szépséges városháza patinás épületével, illetve a városfejlesztő X. Gusztáv Adolf király lovasszobrával együtt. Bizonyára kevesen tudják, hogy ezen a helyen valamikor temető állt, melynek a helyén király döntése alapján főteret alakítottak ki. Ugyanakkor megkapók azok a régi házak és a keskeny utcák, amelyek a korábbi korokból maradtak fenn a mának és a ma emberét emlékeztetik az egykor élt elődök kifinomult ízlésvilágára. A parkkal és virágokkal díszített pihenőhely közepén szökőkútból csobog a víz, különleges hangulatot teremtve.
A Lillánban – ahogy a malmöiek ezt a helyet nevezik – különösen esténként nagy a forgalom. Ilyenkor kitárulnak a régi házak kapui, amelynek emeleti részein lakásokat rendeztek be, a földszinteken viszont nyitott éttermekben és kávézókban ínycsiklandó ételekkel és italokkal várják a vendégeket.
A jelenleg 280 ezer lakosú várost hajdanán a reneszánsz stílusú várkastélyából védték a tenger felőli támadók ellen. Ma békés ez a hely, múzeum, helytörténeti, illetve képzőművészeti kiállítás szolgálja az ismeretszerzést. A várerőd előtti teret – mint egykor – ma is vizesárok borítja. Az építmény magas fala és tornyos kapuja élményt nyújt a XXI. század turistájának.
Spanyol tervező álmodta meg
Malmö azonban a legújabb jelképével is igyekszik felhívni magára az érdeklődők figyelmét. Ez pedig az Oresund-szorosban épített torzóház, amely furcsa megjelenésével a XXI. századi high-tech-stílus egyik példájaként került be a legújabb kori építészet történetébe. A szorosban korábban egy 84 méter magas ipari daru állt évtizedeken keresztül, amely Malmö szimbóluma volt. A régebbi városlakók ma is gyakran emlegetik. De miután az ipart szolgálva az idők során teljesen tönkrement, így elbontották. A malmöiek viszont helyette egy markáns épületet szerettek volna látni. Ez a vágyuk meg is valósult, miután egy spanyol tervező pályázatát elfogadva immár egy évtizede, hogy átadták a 190 méter magas, 54 emeletes torzóházat lakásokkal és irodákkal.
A házat egy márványból készült, csavarodó modell alapján építették fel és 2005-ben fejezték be. A mű érdekessége, hogy kockákból áll és a magasba emelkedő utolsó kocka az alsóhoz képest 90 fokban fordul el. Az óriási épület statikai egyensúlyát külső acélmerevítők biztosítják. Ez az úgynevezett torzóház ma Malmö szimbolikus jelképe és Európa második legnagyobb lakóépülete.