Grant Shapps, aki szerdán tájékoztatta a londoni alsóház képviselőit a legnagyobb és legrégibb brit utazásszervező cég hétfőn bejelentett csődjének következményeiről, elmondta: a hazaszállítási művelet eddigi két napján 30 ezernél több brit utas tért haza a brit polgári repülésügyi hatóság (CAA) által szervezett 130 ingyenes charterjárattal. Shapps tájékoztatása szerint szerdán várhatóan további 16 500 utas érkezhet vissza 70 bérelt repülőgéppel. A már hazatért utasok 95 százaléka arra a brit repülőtérre érkezett, ahonnan a Thomas Cooknál befizetett utazása elindult. Az első két napon a kormány ingyenes továbbutazási lehetőséget biztosított 2300 olyan utasnak, aki más repülőtérre érkezett vissza - mondta a közlekedési miniszter.
Grant Shapps szerint a hazatelepítési műveletben résztvevő repülőgépek különböző mérete és a repülőterek fogadóképessége közötti eltérések miatt fordul elő, hogy az utasok egy része nem oda a tér vissza, ahonnan elindult. A műveletben részt vesz a Malaysia Airlines egyik Airbus A380-as óriásgépe is. A CAA a Thomas Cook súlyosbodó pénzügyi helyzetének híreire már korábban kidolgozta a Matterhorn-művelet nevű készenléti tervét az utazási iroda szervezésében külföldön tartózkodó brit utasok hazaszállítására.
Shapps elmondta: ez lesz Nagy-Britannia történetének eddigi legnagyobb ilyen jellegű békeidőbeli művelete. Becslések szerint a külföldi érdekeltségeket is beleszámítva meghaladhatja a 600 ezret azoknak az utasoknak a száma, akik a Thomas Cook által szervezett utakon vettek részt a csőd bejelentésének idején. Az 1841-ben Thomas Cook üzletember által alapított cég világszerte 22 ezer, Nagy-Britanniában 9 ezer alkalmazottat foglalkoztatott, és 94 repülőgépből álló saját légitársasága is volt. A cég hónapok óta pénzügyi nehézségekkel küszködött; a március 31-én zárult fél évről 1,5 milliárd font (570 milliárd forint) adózás előtti veszteséget jelentett.
A Thomas Cook az elmúlt hetekben felhajtott ugyan egy 900 millió fontos (340 milliárd forintos) pénzügyi mentőcsomagot saját legnagyobb részvényeseinek bevonásával, de a cég banki hitelezői további 200 millió font befektetői finanszírozás megszerzéséhez kötötték részvételüket a mentőprogramban. A tárgyalások a lehetséges pénzügyi befektetőkkel vasárnap éjjelig is tartottak, de végül eredménytelenül zárultak, és a CAA hétfő hajnalban jelentette be hivatalosan, hogy a Thomas Cook beszüntette működését. A cég brit utasainak hazaszállítása a brit kormány becslése szerint 100 millió fontba kerül, kétszer annyiba, mint a Monarch brit légitársaság csődje után végrehajtott hasonló művelet.
A Monarch 2017 októberében ment csődbe, 110 ezer utast külföldön hagyva. Az ő hazaszállításuk volt a mostani akcióig a legnagyobb ilyen jellegű békeidőbeli művelet Nagy-Britanniában. Szerdai alsóházi tájékoztatójában a közeledési miniszter kijelentette, hogy a kormány a hazaszállítási költségek megtérítését kezdeményezi. A kiadások egy részét az érintett hitel- és bankkártya-kibocsátó cégektől, illetve a biztosítótársaságoktól kéri majd a tárca - tette hozzá. Azokra a bírálatokra, hogy a brit kormány nem nyújtott pénzügyi segítséget a Thomas Cooknak, Grant Shapps azt mondta: 250 millió fontra becsülhető az az összeg, amelyre a cég felszínen tartásához szükség lett volna, és fennállt annak a kockázata, hogy ez "kidobott pénzzé" válik, ha nem sikerül a mentőakció.
Forrás: MTI