Növekvő vendégéjszaka számok mellett a költségek is nőnek, amely óvatossá teszi a turisztikai szektor szeplőit Ausztriában – így foglalható össze a Kohl & Partner tanácsadó iroda aktuális iparági felmérésének eredménye, amely differenciált képet mutat a piacról.
Csak a vendégéjszakák számából ítélve Ausztria turisztikai szektora jelenleg figyelemre méltó fellendülést könyvel el. A rekordszámú éjszakázásról és a növekvő látogatószámról szóló szalagcímek mögött azonban összetettebb kép húzódik meg. A Kohl & Partner elemzése, amely egy reprezentatív felmérésen és az alpesi régió több mint 300 turisztikai vállalkozásának aktuális mérlegadatán alapul, sajátos képet fest az aktuális turisztikai trendekről a szomszédos Ausztriában.
Bár a turisztikai, - vagy ahogy Ausztriában nevezik a szabadidő-gazdaság - ágazatban általában pozitív a hangulat, ám sok területen nem annyira rózsás a helyzet, mint amilyennek az elsőre tűnhet a vendégforgalmi számok ismeretében. Helmut List, a Kohl & Partner turisztikai tanácsadó cég ügyvezető partnere szerint a összkép komplex, ezért reális helyzetértékelésre van szükség. Továbbra is hatalmas kihívás ugyanis a szektorban a költségnövekedés, különösen az energia, a munkavállalói bérek és a hitelkamatok tekintetében. Az egyes esetekben a hatalmas áremelkedések ellenére ezen tényezők stagnáló vagy hanyatló eredményességhez, szűkülő jövedelmezőséghez vezetnek: „A jó és zsíros évek elmúltak, az iparág átalakulóban van” – olvasható a Kohl & Partner közleményében.
A 2023-as nyári szezont a szállodai szakma szempontjából vegyes érzelmek jellemezték Ausztriában is. Míg a cégek 55 százaléka semlegesen értékeli a szezont, addig 25 százalékuk pozitív eredményekről, míg körülbelül 20 százaléka a vállalkozásoknak negatív tapasztalatokról számolt be. Az idei szezon egyértelmű győztesei a városi szállodák voltak, amelyek erős vendégforgalmat regisztráltak, így sok helyen az eredmények megegyeztek vagy meghaladták a 2019-es adatokat.
Lényeges különbség az elmúlt évhez képest a szezonkezdet bizonytalansága volt, amely az esős tavaszi hetekre vezethető vissza. A foglalások a szokásosnál később történtek és sok vendég a tervezett tartózkodásának tényleges hónapjában foglalt csak szállást. Ennek a kiszámíthatatlan foglalási viselkedésnek a hatása sokaknál észrevehető volt. A vendégek „takarékoskodó magatartása” is befolyásolta az átlagos bevételt, amely a szálláshelyek mintegy kétharmadában elmaradt az előző évitől. Ennek fő oka az infláció és az ezzel járó drágulás volt, különösen a vendéglátóiparban. Az iparág azzal a kihívással néz szembe, hogy a megemelkedett árak ellenére is versenyképes maradjon, illetve egyúttal megfeleljen a vendégek magas elvárásainak. A – különösen az infláció miatti – jelentős költségnövekedés hatással volt a vállalatok gazdasági helyzetére. A haszonkulcsok csökkentek, miközben a munkavállalók bevonásával és megtartásával kapcsolatos kihívások nőttek.
A közelgő tél kilátásaival kapcsolatban óvatosan optimista foglalási helyzetjelentést adnak a megkérdezett cégek - esetenként elmaradásról is beszámolnak az előző évhez képest. Dilemma: az iparág kénytelen megfelelő árszintet fenntartani a megnövekedett költségek fedezésére. Az áremelések ellenére sok vállalat küzd a tényleges költségnövekedés ellensúlyozásával, ami a jövedelmezőség általános romlásához vezet. Kohl & Partner jelentésében hangsúlyozta, hogy meg kell becsülni és értékelni kell az iparág eddigi eredményeit. „A gasztronómia és a szállodaipar alkalmazkodik az általános feltételekhez és jelenleg újra feltalálja magát. El kell fogadni a megnövekedett költségeket és árakat. Megváltoztak a vendégelvárások és a szemlélet, tudatosítani kell, hogy a minőségnek, a kényeztető programoknak, a modern infrastruktúrának és a profi személyzetnek ára van.” – olvasható a friss osztrák szállodai hangulatbarométerben. További részletek ITT és ITT.
Forrás: good deal consulting