Hogyan ölte meg a posztmodern kultúra a McDonald’s-et?

A 20. század egyik ikonikus intézménye, a McDonald’s zsákutcába került napjainkra. A McDonald’s arra kényszerült, hogy a veszteségek csökkentése érdekében sorra zárja be az üzleteit – és ez a folyamat hazánkat sem kerülte el.

A modern kor szimbólumává vált

Bármennyire is ikonikus, 20. századi termékről volt szó, a McDonald’s az ipari társadalmat követő új poszt-ipari berendezkedés uralkodóvá váló ideológiája és értékrendszere, a posztmodern kultúra és az azon alapuló posztmodern marketing miatt csődöt mondott. A McDonald’s gyorsétterem-lánc 1948 óta folytatja diadalútját, előbb az Egyesült Államokban, aztán a világ többi részén is tarolva. A McDonald’s egyenesen a modern kor szimbóluma lett, és a 20. század második felében egyre divatosabb lett szerte a világon a McDonald’s-be járni.

Az ipar utáni társadalom létrejötte

Aztán hirtelen valami elromlott, a McDonald’s üzleti eredményei 2014 után hirtelen élesen zuhanni kezdtek, és ekkortól kezdve figyelhetjük meg a vállalat zsugorodását, üzletei számának visszaesését. Az étteremlánc 2015 elején 350 üzletet kényszerült bezárni globálisan elsősorban a jelentős bevételkiesés miatt. A következő években az erősödő konkurencia, az európai gazdaság visszaesése és az ázsiai élelmiszerbiztonsági pánik is tovább sújtotta a céget. A legendás gyorséttermi lánc egészen elképesztő termékek bevezetésével próbálkozott egyes országokban, mint például a csokis sültkrumpli Japánban.

A 2015 évben a globális hálózatában bezárt 700 üzlet után a 2016-os években további 500 üzlet bezárásáról olvashattunk. Nemrégiben hallhattunk a moszkvai bezárásokról, ahol élelmiszerbiztonsági okokra hivatkozva 4 Meki ajtajára került lakat. A változások Kanadában oda vezettek, hogy 2017 februárjában az összes egység bezárt, a McDonalds teljesen kivonult az országból.

Magyarországon is jól látható, hogy a McDonald’s az utóbbi pár év során egyre több üzletet zárt be (a vállalat éttermei egyébként nagyrészt nem saját, hanem szerződéses, franchise megállapodás keretében működtetett egységek világszerte), miközben a gyorséttermi piacon egyes konkurensek számos új üzletet nyitottak. Míg 2009-ben Magyarországon a 100. Meki, a győri üzlet nyitását ünnepelte a McDonalds, 2016-ra már csak 88 működő egységük maradt.

A vállalat globális zsugorodásának fő oka az, hogy a McDonald’s nem vette figyelembe, hogy a nagyipar által meghatározott ipari társadalom szép lassan kimúlt és egy sajátos társadalmi képződmény jött létre a helyén. Ez a képződmény a poszt-ipari, vagy ipar utáni társadalom, amelyről már évtizedek óta írnak a társadalomtudósok, de annak valódi jelentőségét és igazi arcát mind a mai napig nem igazán értettük a maga teljességében.

A tömegfogyasztás elutasítása

A posztmodern a nagy ideológiák mellett elutasítja a tömegfogyasztást és az egyediségért, a különlegességért lelkesedik. Nos, a McDonald’s minden, csak nem egyedi, és nem különleges. Olyannyira uniformizált a McDonald’s, hogy a kilencvenes évek során egy Ritzer nevű amerikai szociológus megalkotta a McDonaldizáció fogalmát, ezzel jelölve azokat a folyamatokat, amikor a szolgáltatáságazatokban igyekeznek alkalmazni a tömegtermelés gazdaságossági alapelveit. Így alkotta meg többek közt a McUniversity, a McPress, valamint a McTourism fogalmát, utalva azokra a megoldásokra, amelyek során a felsőoktatás, az újságírás és a turizmus területén vezették be a tömegtermelés elveit. Ezen túl még fontos fejlemény volt nyilván az is, hogy a McDonald’s menük alapvetően egészségtelenek voltak, és erről számos tudományos elemzés mellett még filmek is készültek, amelyek a tömegkultúra ikonikus részévé váltak. Logikus volt, hogy az ezredforduló tájára megérjen a helyzet a McDonald’s elutasítására.

Posztmodern kísérletek

Kétségtelen, hogy a McDonald’s tett néhány bátortalan kísérletet a posztmodern irányába való elmozdulásra, így például a korábbi über-hatékony megoldások preferálása mellett a kényelem és a díszítettség felé való nyitásra a McCafe révén. De még az olyan McCafek, mint a budapesti kávézó a Nyugati pályaudvari Mekiben, sem volt képes eredményesen felvenni a versenyt az olyan kávéházakkal, mint az eleve posztmodern Starbucks, vagy a Libri könyvesboltokba települt Cafe Frei üzletek. De térjünk vissza a poszt-modernre.

A termékfejlesztés is megváltozott

A posztmodern esetében igazából csak egy dolog biztos, az, hogy semmi sem biztos. Azt sem lehet tudni, hogy kik vagyunk, van-e isten, van-e jövője az emberiségnek, sőt még az emberiség múltja sem bizonyos a posztmodern számára. Mindez inkább a rövidtávú termékfejlesztésnek és a rövidtávú ideológiáknak kedvez, de nem a bevallottan gazdaságos vagy esetleg logikus, szakértők által támogatott megoldásoknak. Az a jó, ha valami szórakoztató, mint például az egyre népszerűbb viccpártok, amelyek úgy tűnik, hogy a populista pártokkal éles és eléggé eredményes versenyben állnak a világ fejlettebb részein. Bár azt már látni véljük, hogy ezek a tényezők eredményezték mind a McDonald’s esetében az összeomlást, a kudarcot. De az is biztos, hogy a posztmodern alapelvek alapján azt sem lehet tudni, mi jön később, akár a vendéglátás vagy a turizmus terén…

 Ha szeretne többet megtudni a turisztikai marketing legújabb trendjeiről és a posztmodern kor sajátosságairól, vegyen részt konferenciánkon május 23-án


Észak-Korea egyik városába már mehetnek turisták

Észak-Korea egyik városába már mehetnek turisták 

Észak-Korea bejelentette, hogy Raszon, az orosz és kínai határ közelében fekvő város, újra megnyílik a külföldi turisták előtt.
Ennyien utaztak Rász el-Haimába 2024-ben

Ennyien utaztak Rász el-Haimába 2024-ben 

A Rász el-Haima Turisztikai Hivatal (RAKTDA) friss adatai szerint a vendégéjszakák száma rekordszintet ért a tavalyi évben.
Fő utazási trendek az elmúlt és az idei évben

Fő utazási trendek az elmúlt és az idei évben  

Nagyobb sportesemények, menő zenei programok, inspiráló lassú utak, alternatív úti célok.
Idén Casanova bűvöletében születik újjá a Velencei Karnevál

Idén Casanova bűvöletében születik újjá a Velencei Karnevál  

Velence idén még a szokásosnál is különlegesebb karnevált rendez: 18 napos ünnep február 14-től március 4 -ig tart a város csatornáin, hídjain és terein.
Merre indulnak idén az amerikai turisták?

Merre indulnak idén az amerikai turisták? 

Ha ma Amerika szóba kerül, a Los Angeles-i szörnyű tűzvész vagy Trump beiktatása a fő téma.
Újra népszerűek az utazási irodák?

Újra népszerűek az utazási irodák?  

A Z generáció tagjainak 38 százaléka nem online foglal.
Indul a bécsi báli szezon –  fokozott rendőri biztonsági intézkedések

Indul a bécsi báli szezon – fokozott rendőri biztonsági intézkedések 

Az osztrák rendőrség tagjai több mint egy hónapon át fokozottan védik a parketten keringőzőket. A báli szezon csúcseseményét, a bécsi operabált idén február 27-én tartják.
Megnyílt Közép-Európa legnagyobb turisztikai szakvására, az ATB

Megnyílt Közép-Európa legnagyobb turisztikai szakvására, az ATB 

Az esemény idén is különleges élményt kínál a „világ körüli utazás négy nap alatt” mottó jegyében.
Horvátországi adatok  magyar vendégérkezésekről

Horvátországi adatok magyar vendégérkezésekről 

 Az adatokból az is kiderült, hogy nemcsak a nyári hónapokban választják úti célul az országot.
Megvan a földkerülő verseny győztese

Megvan a földkerülő verseny győztese 

A francia Charlie Dalin nyerte meg a tizedik Vendée Globe földkerülő vitorlásversenyt.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.