2018 januárjában az OceanGate mérnökcsapata éppen átadni készült a Titan nevű járművet az új legénységnek, amely a jövőbeni utasok biztonságáért felelt volna. A belsős illetve a független szakemberek ekkor kezdték kongatni a vészharangot - írja a The New York Times.
Az OceanGate tengeri műveletekért felelős igazgatója, David Lochridge a bírósági dokumentumok szerint akkoriban kezdett el dolgozni egy jelentésen, és végül arra jutott, hogy a tengeralattjárónak további tesztelésre van szüksége még a bevetés előtt. A Lochridge-riport külön kitért azokra a veszélyekre, amelyek az extrém mélység elérése után leselkednek az utasokra.
Elmaradt hitelesítés, "félrevezető marketing"
Hónapokkal később újabb szakértők – iparági vezetők, mélytengeri kutatók és oceanográfusok – közös levelet írtak a cég vezérigazgatójának, Stockton Rushnak. Ebben azt hangsúlyozták, hogy az OceanGate "kísérleti" megközelítése és a hagyományos helyzetértékelés mellőzéséről szóló döntése "katasztrofális" problémákhoz vezethet a Titanic-küldetést illetően. Ezért mindenképpen szükségesnek tartották, hogy a Titant egy neves szakügynökség vizsgálja át, és – amennyiben rendben találja – hitelesítse. Az OceanGate ennek nem tett eleget.
Lochridge egyebek mellett aggályosnak tartotta azt, hogy a "kilátó", amely lehetővé teszi az utasok számára, hogy a hajón kívülre is kilássanak, mindössze 1300 méteres mélységig volt tanúsítva. Ez jóval kevesebb, mint amennyire a Titanicra való utazásokhoz lenne szükség, hiszen a roncsok 4000 méterrel az óceán felszíne alatt vannak.
A Rush-nak címzett közös levelet 38-an írták alá. Mindannyian a tengeralattjáró iparág szakértői, a Tengertechnológiai Társaság (Marine Technology Society) tagjai – egyöntetű aggodalmukat fejezték ki a Titan fejlesztésének módjával és a Titanic-küldetésekkel kapcsolatban is. Mint írták, a Titan marketingje "legalábbis félrevezető" volt, mivel azt állította, hogy a tengeralattjáró megfelel a DNV kockázatértékelő cég biztonsági szabványainak – az OceanGate egyáltalán nem tervezte, hogy hivatalosan tanúsíttatja a hivatal által tengeralattjáróját.
A teljes tudósítás ITT található
Forrás: The New York Times / euronews.com