Fotó: Depositphotos
Tengerpartra, de kedvező áron – az IBUSZ tapasztalatai
Termes Nóra, az IBUSZ hálózati és marketingigazgatója szerint bár érdeklődő van bőven, a konkrét foglalások oldaláról nézve már más a helyzet:
“Folyamatosan csörögnek a telefonok, jönnek az emailek, de a tavalyi évhez képest az emberek jobban kivárnak. Sokan nem foglalják le azonnal az utazásukat, hanem először alaposan körbe néznek, mérlegelnek, és keresik a piacon a legjobb ajánlatot. Volt olyan ügyfelünk, aki konkrétan rákérdezett: ’Lesz-e ennél még olcsóbb ez az ajánlat?’
Ami biztos: a török és görög tengerpart továbbra is a legnépszerűbb célpont, azonban az utazók árérzékenyebbé váltak. Míg tavaly az ötcsillagos luxushotelek voltak nálunk a slágerajánlatok, addig idén a kereslet inkább a három- és négycsillagos szállodák felé tolódott.
A magyar utasok körében kiemelkedően népszerűek továbbra is a körutazások és városlátogatások, különösen azok a kombinált csomagok, amelyek egy kulturális, városlátogatós programot és egy nyaralós pihenést is magukban foglalnak.
Korosztály tekintetében az utazóink nagy része 40 év alatti. Foglalás tekintetében a végső döntést egyre inkább az határozza meg, hogy ki és hol találja meg a számára legjobb ár-érték arányú ajánlatot az egyre jobban túlkínálattal küzdő hazai utaztatási piacon.”
Gyengébb évkezdet, ígéretes folytatás – az OTP Travel szerint
Míg tavaly ilyenkor már javában dübörögtek az előfoglalások, az OTP Travel tapasztalatai szerint az idei év első hónapjai visszafogottabban indultak. A január és a február meglehetősen csendes volt, de a márciusi adatok már optimizmusra adnak okot – mondja Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezető igazgatója:
„Nálunk nincs előfoglalási kedvezmény, így nem számíthatunk arra, hogy egy-egy korai akció felpörgeti a foglalási számokat. Az év első két hónapja csendesen telt, de márciusban már érezhetően megugrott az érdeklődés. Vannak olyan útjaink, ahol már kitehetnénk akár a „Megtelt” táblát. Ez részben annak is köszönhető, hogy alapvetően kisebb létszámú csoportokat indítunk, és főként kulturális körutazásokra specializálódtunk. A mostani foglalási trendek azt mutatják, hogy ez az év végül erős lehet, és ha így folytatódik, nem lesz okunk panaszra. Nálunk az 50+ éves korosztály dominál, de jönnek az útjainkra a fiatalok is. Idén két úti cél különösen kiemelkedik a foglalások alapján: az egyik az Egyesült Államok – továbbra is vonzó célpont, különösen azok számára, akik életre szóló amerikai élményt keresnek. A másik pedig Kína – a császárvárosok, a különleges hegyvidékek és a pandák látogatása sokakat csábít, ami azt jelzi, hogy a magyar utazók egyre nyitottabbak az egzotikus, távoli desztinációk felé.”
Egy hét all-inclusive a sláger – a Summer Time Travel utazóinál
Erős kezdés, stabil érdeklődés és népszerű előfoglalások – így indult az év a Summer Time Travel utazásközvetítő irodánál. A január kifejezetten dinamikus volt, sőt, sokan már novemberben bebiztosították helyüket a következő főszezonra – árulta el Bartal Melinda, az iroda ügyvezető igazgatója.
"Nem panaszkodhatunk, nálunk jól alakulnak az előfoglalások, és az évkezdetünk erősebb lett, mint tavaly. Már 2024 végefelé elkezdték lefoglalni az utasaink a mediterrán vidékekre szóló nyaralásokat. Irodánk utasainak többsége 30 és 50 év közötti családos utazó, akik főként ötcsillagos, all-inclusive hoteleket választanak. A legnépszerűbb úti célok változatlanok: Törökország – a luxus üdülőhelyek és kiváló szolgáltatások miatt továbbra is nagy kedvenc. Egyiptom – a biztos napsütés és az ár-érték arány miatt szintén keresett úti cél.
Érdekes trend, hogy a nyaralni kívánó utasok ritkán érdeklődnek fakultatív programok iránt. A családok inkább egy helyen töltik el a teljes egyhetes vakációjukat, és az elmondásuk alapján úgy tudjuk, hogy második nyaralást vagy további utakat nemigen terveznek ez évben.
Bár januárban erősen indult az év, a február és a március már csendesebb, kevesebb a foglalás, mint tavaly ilyenkor. A körutazások és városlátogatások egyelőre még nem telnek, ezekre az utakra főként az idősebb korosztály jelentkezik, de bízunk abban, hogy ez a szegmens is később felélénkül majd.”
Újra hódít Ázsia – az AB Agro foglalásai alapján
A kulturális körutazások továbbra is kiemelten népszerűek a magyar utazók körében – ezt tapasztalja az AB Agro utazásszervező iroda, amely hosszú évek óta van jelen a hazai utaztató piacon. Kína és Délkelet-Ázsia iránti kereslet látványosan visszatért, és a foglalások alapján az amerikai és afrikai utak is stabilan teljesítenek – mondta el Sütő Bernadett, az iroda vezetője:
„Bizakodva vágtunk neki az idei évnek, és eddig nem ért bennünket csalódás: a tavaszi és őszi körutazásainkra eddig nagyjából ugyanannyian jelentkeztek, mint a korábbi években. Az irodánk kínálatának 55 százalékát ázsiai körutak teszik ki, míg a fennmaradó rész Észak-Amerikába, Afrikába és néhány európai kulturális célpontra irányul. Bár nálunk továbbra is az 50+ korosztály dominál, egyre több 30-40 éves utazó is csatlakozik a programjainkhoz.
Az idei év egyik nagy változása, hogy ismét erőteljes az érdeklődés az ázsiai úti célok iránt. A legkeresettebb desztinációk: Kína – hosszabb kihagyás után újra az utazók fókuszában.Vietnám és Kambodzsa – egzotikus kultúra, lélegzetelállító tájak. India – az Aranyháromszög és spirituális kalandok. Dél-Korea – a modern és hagyományos elemek izgalmas keveréke. Sőt, már észak-koreai utak iránt is érdeklődtek nálunk – bár ezek egyelőre még nem elérhetőek.
Mivel az általunk kínált programok általában hosszabb időtartamúak, a családos, kisgyerekes utazók ritkábban jelentkeznek. Ugyanakkor sok az egyedül utazó, számukra külön kedvezményes ajánlatot dolgoztunk ki, ha nem szeretné az utas más idegennel megosztani a szobát.”