Megemlékeznek a tíz éve zátonyra futott Costa Concordia áldozatairól

Szirénazúgással emlékeznek meg Giglio szigetének kikötőjében csütörtökön a 2012. január 13-án zátonyra futott, majd oldalára dőlt Costa Concordia tengerjáró harminckét áldozatáról, köztük a magyar hegedűművész Fehér Sándorról.

Giglio kikötője templomában délben misét mutatnak be, majd virágkoszorút helyeznek el a baleset helyszínéhez közeli tengerparton. A Costa Concordia tragédiájának időpontjában, 21.45 perckor a sziget hajói szirénazúgással emlékeznek meg az áldozatokról. A megemlékezésen többek között a katasztrófavédelem volt vezetője Franco Gabrielli vesz részt, valamint a hajó egyik indiai pincére Russel Rebello testvére. Rebello holttestét utolsóként szolgáltatta vissza a tenger ezer nappal a Costa Concordia balesete után. A tíz évvel ezelőtti és ma is polgármester Sergio Ortelli úgy nyilatkozott, pontosan emlékezik arra a pillanatra, amikor a sziget partjairól felfogták, hogy nem baleset, hanem tragédia zajlik a szemük előtt. A szigetlakók egymással versenyezve igyekeztek segíteni a mentésben, és a túlélők befogadásában: Giglio háromszázötven lakosa több mint négyezer embernek adott meleg ruhát, élelmet, szállást. A sziget templomában azon az éjszaka négyszázötvenen találtak menedékre. A polgármester hozzátette, hogy a tíz éves évforduló lesz az utolsó sajtónyilvános megemlékezés, mivel Giglio maga mögött akarja hagyni a tragédia emlékét.

A majdnem háromszáz méter hosszú, hetven méter magas Costa Concordia, 4429 emberrel a fedélzetén, a Scole-sziklacsoportnak ütközött neki, ami több mint hét méteres léket szántott a tengerjáró oldalába. A kapitány Francesco Schettino első verziói szerint a sziklák nem voltak feltüntetve a hajótérképeken, de mint kiderült az óriás hajó - a Civitavecchia és Savona közötti vonalon - gyakran haladt egészen közel Giglio partjaihoz, hogy mintegy köszöntse a sziget lakóit, elsősorban a hajó főpincérének rokonait. A Costa Concordia az ütközés után jobb oldalára dőlt, majd ráfeküdt a tengerfenékre úgy, hogy a hajó fél teste kiemelkedett a vízből. A felelősöket kereső bírósági tárgyaláson elhangzott, hogy a hajó egyik műszaki felelőse a sziklának való ütközés után hat perccel már megállapította a tengerjáró süllyedését, de az evakuálást majdnem egy órával később rendelték el. A fedélzeten tartózkodók nagy része mentőcsónakokkal érte el a partot, több százan viszont a megdőlt hajó belsejében ragadtak, nekik mentőegységek segítettek. Az áldozatok közül harmincat a január 12-i baleset és március vége között találták meg, az utolsó két eltűntet pedig 2013 és 2014 őszén, a hajó elvontatása és szétszedése idején.

A Costa Concordia volt a világ eddigi legnagyobb tömegű tengerjárója, amely hajótörést szenvedett. A roncsot, precedens nélküli mérnöki-műszaki művelettel, 2013. szeptember 16-án felállították, ami tizenkilenc órányi munkát vett igénybe. A hajót 2014 júliusára vontatták a genovai kikötőbe, ahol darabokra szedték: a roncsból nyert 65 ezer tonna fémet újrahasznosították. A Costa Concordiából egyetlen mentőcsónak maradt meg a hajó harangjával együtt. A tragédia negatív hősévé a kapitány Francesco Schettino vált, aki a becsapódás után alig több mint egy órával már Giglio partjairól nézte a hajó elsüllyedését. A 61 éves Schettino a 2017-ben kezdett tizenhat éves börtönbüntetését tölti a római Rebbibbia börtönben, ahol jogot és újságírást tanul. Pozitív példának a hajóorvos Simone Canessa számít, akit úgy kellett meggyőzni hajnali ötkor, hogy a legénység utolsó tagjai között hagyja el a Costa Concordiát. A Costa Crociere hajótársaság mintegy 84 millió eurót fizetett kártérítésként az áldozatok családtagjainak, valamint a túlélőknek. A tizedik évfordulón több könyv is megjelent, többek között a hajó legénysége tíz tagjának beszámolója a Costa Concordia utolsó éjszakájáról.

Forrás: MTI


Miért rettegnek egyre többen a repüléstől?

Miért rettegnek egyre többen a repüléstől? 

Önnel is előfordult már, hogy a repülő fedélzetén a szomszédja görcsösen markolja a karfát, és megpróbálja megfogni a kezét fel- vagy leszállás közben? 
UniTravel 2025: bővülő úti célkínálat, változás a charterezésben

UniTravel 2025: bővülő úti célkínálat, változás a charterezésben 

Valentin-napi ajándékként mutatta be idei árualapját értékesítő partnereinek a több mint 30 éves múltra visszatekintő, hazai alapítású utazási iroda.
Spanyolország legdrágább nyaralóhelye

Spanyolország legdrágább nyaralóhelye 

A legfrissebb adatok szerint a szállodai tartózkodásokat figyelembe véve Marbella Spanyolország legdrágább nyaralóhelye.
Izraeli turizmus: mikor jöhet a nagy visszatérés?

Izraeli turizmus: mikor jöhet a nagy visszatérés? 

Vajon a körülmények továbbra is nehezítik a hosszú távú stratégiák kialakítását?  És mit mutat a realitás? A teljes fellendülés még várat magára? 
Múzeummá alakítják Tito egykori luxushajóját

Múzeummá alakítják Tito egykori luxushajóját 

Felújították Josip Broz Tito egykori jugoszláv elnök legendás luxushajóját, a Galebet (Sirály), amely újra behajózott Fiume (Rijeka) kikötőjébe, és amelyet múzeummá alakítanak át.
Párizsban betiltották a kulcsszéfeket a közterületeken

Párizsban betiltották a kulcsszéfeket a közterületeken 

Betiltotta a párizsi városháza a bútorozott lakások kiadásához használt eszközök, egyebek mellett a számkombinációs kulcstárolók és más tárolók kihelyezését a francia főváros közterületein.
Kezdődik a velencei karnevál

Kezdődik a velencei karnevál 

A szerelmeseket várják a Szent Márk térre pénteken, ahol az idén Valentin-napon kezdődik a március 4-ig tartó velencei karnevál, amely a Casanova kora címet kapta.
Bár mozog a föld Szantorinin – de továbbra is a hajózási társaságok útvonalterveiben

Bár mozog a föld Szantorinin – de továbbra is a hajózási társaságok útvonalterveiben 

A hajótársaságok figyelemmel kísérik a szeizmikus tevékenységet, és szükség esetén módosítják útvonalaikat az utasok biztonsága érdekében.
Randevú a bécsi múzeumban

Randevú a bécsi múzeumban 

Az Osztrák Történeti Múzeum rendhagyó tárlatvezetéssel várja a párokat Valentin-nap alkalmából.
Málta beutazó turizmusa 2024-ben: nincs okuk panaszra

Málta beutazó turizmusa 2024-ben: nincs okuk panaszra 

A szigetország turisztikai konferenciáján a Máltai Idegenforgalmi Hivatal vezérigazgatója ismertette a 2024. évi turisztikai eredményeket.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.