Megemlékeznek a tíz éve zátonyra futott Costa Concordia áldozatairól

Szirénazúgással emlékeznek meg Giglio szigetének kikötőjében csütörtökön a 2012. január 13-án zátonyra futott, majd oldalára dőlt Costa Concordia tengerjáró harminckét áldozatáról, köztük a magyar hegedűművész Fehér Sándorról.

Giglio kikötője templomában délben misét mutatnak be, majd virágkoszorút helyeznek el a baleset helyszínéhez közeli tengerparton. A Costa Concordia tragédiájának időpontjában, 21.45 perckor a sziget hajói szirénazúgással emlékeznek meg az áldozatokról. A megemlékezésen többek között a katasztrófavédelem volt vezetője Franco Gabrielli vesz részt, valamint a hajó egyik indiai pincére Russel Rebello testvére. Rebello holttestét utolsóként szolgáltatta vissza a tenger ezer nappal a Costa Concordia balesete után. A tíz évvel ezelőtti és ma is polgármester Sergio Ortelli úgy nyilatkozott, pontosan emlékezik arra a pillanatra, amikor a sziget partjairól felfogták, hogy nem baleset, hanem tragédia zajlik a szemük előtt. A szigetlakók egymással versenyezve igyekeztek segíteni a mentésben, és a túlélők befogadásában: Giglio háromszázötven lakosa több mint négyezer embernek adott meleg ruhát, élelmet, szállást. A sziget templomában azon az éjszaka négyszázötvenen találtak menedékre. A polgármester hozzátette, hogy a tíz éves évforduló lesz az utolsó sajtónyilvános megemlékezés, mivel Giglio maga mögött akarja hagyni a tragédia emlékét.

A majdnem háromszáz méter hosszú, hetven méter magas Costa Concordia, 4429 emberrel a fedélzetén, a Scole-sziklacsoportnak ütközött neki, ami több mint hét méteres léket szántott a tengerjáró oldalába. A kapitány Francesco Schettino első verziói szerint a sziklák nem voltak feltüntetve a hajótérképeken, de mint kiderült az óriás hajó - a Civitavecchia és Savona közötti vonalon - gyakran haladt egészen közel Giglio partjaihoz, hogy mintegy köszöntse a sziget lakóit, elsősorban a hajó főpincérének rokonait. A Costa Concordia az ütközés után jobb oldalára dőlt, majd ráfeküdt a tengerfenékre úgy, hogy a hajó fél teste kiemelkedett a vízből. A felelősöket kereső bírósági tárgyaláson elhangzott, hogy a hajó egyik műszaki felelőse a sziklának való ütközés után hat perccel már megállapította a tengerjáró süllyedését, de az evakuálást majdnem egy órával később rendelték el. A fedélzeten tartózkodók nagy része mentőcsónakokkal érte el a partot, több százan viszont a megdőlt hajó belsejében ragadtak, nekik mentőegységek segítettek. Az áldozatok közül harmincat a január 12-i baleset és március vége között találták meg, az utolsó két eltűntet pedig 2013 és 2014 őszén, a hajó elvontatása és szétszedése idején.

A Costa Concordia volt a világ eddigi legnagyobb tömegű tengerjárója, amely hajótörést szenvedett. A roncsot, precedens nélküli mérnöki-műszaki művelettel, 2013. szeptember 16-án felállították, ami tizenkilenc órányi munkát vett igénybe. A hajót 2014 júliusára vontatták a genovai kikötőbe, ahol darabokra szedték: a roncsból nyert 65 ezer tonna fémet újrahasznosították. A Costa Concordiából egyetlen mentőcsónak maradt meg a hajó harangjával együtt. A tragédia negatív hősévé a kapitány Francesco Schettino vált, aki a becsapódás után alig több mint egy órával már Giglio partjairól nézte a hajó elsüllyedését. A 61 éves Schettino a 2017-ben kezdett tizenhat éves börtönbüntetését tölti a római Rebbibbia börtönben, ahol jogot és újságírást tanul. Pozitív példának a hajóorvos Simone Canessa számít, akit úgy kellett meggyőzni hajnali ötkor, hogy a legénység utolsó tagjai között hagyja el a Costa Concordiát. A Costa Crociere hajótársaság mintegy 84 millió eurót fizetett kártérítésként az áldozatok családtagjainak, valamint a túlélőknek. A tizedik évfordulón több könyv is megjelent, többek között a hajó legénysége tíz tagjának beszámolója a Costa Concordia utolsó éjszakájáról.

Forrás: MTI


Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében

Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében 

Ittunk egy mennyei trappistát, beszélgettünk egy titokzatos emberrel és megvizsgáltuk az unió szívét.
Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség

Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség 

Ras Al Khaimah most a magyar piacot is célba vette.
Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást

Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást  

Azonban sokan látják úgy, hogy a szigorítás túl messzire megy.
Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai

Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai 

Egyelőre nem tudni, mitől szakadhattak le a lapátkerekek.
Csendes Olivér az ÖW-től továbblép

Csendes Olivér az ÖW-től továbblép  

Csendes Olivér, az Österreich Werbung (ÖW) digitális és innovációs igazgatója nyártól a Visit Hungary vezérigazgatójaként folytatja munkáját.
Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak

Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak 

Magyarország a korábbi, 2018-as felmérés óta 18 helyet csúszott vissza a népszerű városok rangsorában, így 2023-ban a 74. helyre került.
Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat

Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat 

Az új vonatvonal a turisták számára is lehetővé tenné, hogy minél többet fedezzenek fel Costa del Sol izgalmas turisztikai látványosságaiból.
Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással

Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással  

A részvételhez csupán az ivie városnéző alkalmazást kell letölteni.
Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója

Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója 

London kiváló vasúti összeköttetésekkel rendelkezik a környező városokba, ahol számtalan csábító egynapos kirándulási helyszín található.
Osztrák paradigmaváltás a turizmusban

Osztrák paradigmaváltás a turizmusban 

A turizmussal kapcsolatos fontos kérdésekre adhat választ Ausztria több kezdeményezése és kiállítása.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?