A magyarok nagyjából kétszáz milliárd forintot költenek nyaraláskor határon túli vakációik alkalmával, amelynek egyre nagyobb részét bankkártyával rendezik. A Sberbank adatai alapján 2017-hez képest tavaly 20-30 százalékkal nőtt a magyarok külföldi bankkártyás költése mind a tranzakciószám, mind az érték tekintetében. A bank adatai szerint a legtöbben Horvátországban, Németországban és Ausztriában indítottak tranzakciót tavaly, de már a legtöbb országban kényelmesen és biztonságosan elérhető a bankkártyás fizetés a külföldi nyaralók számára is.
Vásárlási limit
Mindenképpen érdemes vásárlási és pénzfelvételi limitet is állítanunk a kártyánkon kiutazás előtt, hogy elkerüljük a kellemetlenségeket a plasztik elveszítése esetén. Ha ez mégis elmaradna, egy néhány perces telefonos ügyintézéssel bárhonnan pótolhatjuk, vagy akár módosíthatjuk is, ha a helyszínen mégis nagyobb összegre lenne szükségünk.
Kártyaelfogadó helyek
Akármennyire is törekszünk a készpénzmentességre, valamennyi helyi valuta mégis legyen nálunk, hiszen bármikor előfordulhat, hogy egy szolgáltatás igénybevételekor nincs lehetőség kártyás fizetésre. A külföldi pénzfelvétel tarifája bankonként eltérő lehet, ezért utazás előtt érdemes alaposan utánajárni, hogy milyen költségei vannak bankunknál a devizaváltásnak valamint az ATM használatnak, majd ezek mentén mérlegelni, hogy a valutaváltással vagy a készpénzfelvétellel járunk-e jobban. Amennyiben utóbbit választjuk, többnyire – nemzetközi bankhálózat esetén – érdemes a saját bankunk ATM hálózatát előnybe részesíteni, vagy ennek hiányában valamelyik nagyobb bank automatáját.
Felmerülő esetleges többletköltségek
Ugyan a kártyás vásárlás minden esetben ingyenes, ha választhatunk az elfogadó terminálon, hogy helyi valutában vagy forintban fizessünk, inkább a helyi valutát érdemes választani. Ilyen esetben a bankunk a saját kedvezőbb deviza eladási árfolyamán váltja át majd a vásárlás összegét - a költési devizanemét figyelembe véve, kártyatársaságoktól függően leggyakoribb esetben euró, vagy dollár átváltást követően.
Utazási célunk és időtartamának jelentése bankunk felé
Kevesen tudják, hogy indulás előtt érdemes bankjuk telefonos ügyfélszolgálatán, vagy bankfiókjában utazási céljukat és időtartamát előre jelezni, főleg távolabbi, tengerentúli úti cél választása esetén. „Minden bank rendelkezik csalásfigyelési rendszerrel, ami vizsgálja a gyanús, nem a szokásos tranzakciókat, a kártyabirtokosok védelmének érdekében és szükség esetén a kártya blokkolásával akadályozhatja meg az esetleges további visszaéléseket. Ez a kellemetlenség tehát elkerülhető, amennyiben aktualizáljuk telefonos elérhetőségünket, továbbá, ha az utazásunkat előre jelezzük bankunknál.” – mondta el Lengyel Zoltán, a Sberbank Marketing, PR és Digitális területének vezetője.
Bár előfordulhat, hogy plusz költséget jelenthet, feltétlenül fogadjuk a bankunkból jövő hívásokat utazásunk alatt, mert lehetséges, hogy a bankár egy adott költést szeretne validáltatni a kártyabirtokossal. Fontos, hogy egyik bankár, vagy kereskedő sem kérheti sem telefonban, sem személyesen az ügyfél PIN kódját azonosítás céljából, így azt soha ne adjuk ki.
Adatbiztonság
Ne tartsuk a kártyánk mellett a PIN kódunkat, és ha tehetjük, fizetéskor se adjuk ki a kezünkből a kártyánkat. Ha van rá mód, fizessünk egyérintés fizetéssel. Emellett mindig tartsuk magunknál bankunk elérhetőségét, hogy azonnal kapcsolatba tudjunk velük lépni, bármilyen problémát tapasztalunk.
Forrás: Turizmus Online