Súlyos árat fizetne Velence, ha elmaradnának a hajós turisták

A hajóstársaságok szövetsége szerint tagjaik mindent megtesznek a környezet védelme érdekében, és ha tovább szigorítanák hajóik bejutását Velencébe, az óriási veszteségeket okozna a városnak.

Európa több tengerparti városában voltak az idén tüntetések a túlzott méretűvé növekedett turizmus miatt. Barcelona és San Sebastián mellett Velencében is történtek megmozdulások. Az olasz kikötővárosban - amely évente több mint 20 millió látogatót fogad, és csak 55 ezer lakossal rendelkezik - idén júliusban 2000 dühös helybéli ment utcára, tiltakozva a növekvő bérleti díjak és a hajós utak káros mellékhatásai ellen.

Sokak szerint ki kellene tiltani a városból a hatalmas tengerjáró hajókat, amelyekről egyszerre több ezer utas száll partra. A környezetvédelmi aggályok és a helyi lakosság tiltakozása oda vezetett, hogy szeptember 21-én sajtókonferenciát rendezett Velencében a Hajótársaságok Nemzetközi Szövetsége az iparág aktualitásairól és a kilátásairól, a személyszállító hajózás gazdasági hatásáról, a környezetvédelmi felelősségről és az alternatív útvonalakról. A CLIA a világ legnagyobb tengeri utasszállító Szövetsége, amelynek tagjai évente 24 millió utast szállítanak.

Gazdasági hatások

Beszéljenek a tények – kezdi a CLIA által kiadott közlemény, és sorolják is: a személyhajózás közel 4300 embert foglalkoztat és 200 vállalkozásnak nyújt bevételt Velencében és környékén. A Velencébe érkező hajók 436,6 millió euro bevételt generálnak nemzeti szinten – vagyis közvetlenül ennyit költenek az utasok, a hajóstársaságok és a hajók személyzete. Ebből 283,6 millió eurót Velence területén költenek el, a maradék 153 milliót pedig Itália más részein. A kapcsolódó iparágakban további 170 millió euro bevételt generálnak a Velencébe érkező hajók. Egy kutatás szerint a város GDP-jének 3,26%-át adja a hajózási iparág.

Környezetvédelmi felelősség

A szakmai szövetség álláspontja szerint a hajózási iparág nemcsak jót tesz a város gazdaságának, hanem odafigyelnek a környezet megőrzésére is. Mindent megtesznek azért, hogy megőrizzék a város szépségét és természeti környezetét a következő generációk számára. A CLIA tagjai önként vállalták, hogy részt vesznek a velencei Kék Zászló Megállpodásban, és több mint egymilliárd dollárt invesztálnak környezetbarát technológiákba.

Ez egy folyamat, amely folyamatosan csökkenti a hajók környezeti hatását – állítja a sajtóanyag. Majd hozzáteszik, hogy ezeket a tényeket Veneto tartomány Környezetvédelmi Ügynöksége – az ARPAV tette közzé legutóbbi tanulmányában. Az anyagból egyebek mellett az is kiderül, hogy a velencei szálló porban fellelhető mikrorészecskék kibocsátásáért ugyan 12%-ban felelősek a tengerjáró személyhajók, azonban télen, amikor a leginkább szmogos a levegő, ezek a hajók nem is közlekednek.

A közleményben emlékeztetnek arra, hogy 2016 óta minden személyhajót üzemanyaghatékony motorral szereltek fel, ráadásul az utóbbi időben a társaságok komplett szűrőrendszereket szereltek be a hajókba, amelyek az olyan szennyező anyagok több mint 90%-át kiszűrik, mint a kén-dioxid, a nitrogen-dioxid vagy a szén-dioxid. Az összes nagy társaság invesztál az új fenntartható technológiákba, elsősorban a folyékony földgáz alkalmazásába. A hajókon a szemét újrahasznosítás mértéke egy utasra lebontva 60%-kal magasabb, mint a szárazföldön - hangsúlyozzák. Évente 80 ezer tonna papír, műanyag, alumínium és üveg újrahasznosítása történik meg a hajókon. A hajózási iparág odafigyel a környezetre, álláspontjuk szerint ez a fenntartható turizmus egyik formája. A turistákat megfelelő szervezettséggel, ütemezve küldik a városba, és ezzel nem okoznak túlzott tömeget.

Önkorlátozás, alternatív útvonal

Végezetül arra is emlékeztetnek, hogy az utóbbi öt év során a hajóstársaságok számos önkorlátozást vezettek már be Velencében: 96 ezer tonnásnál nagyobb hajók nem juthatnak be a lagunába, korlátozták a kikötések számát is. Ennek eredményeként Velence elvesztett félmillió utast: 2013-ban 1,8 millió, 2016-ban 1,4 millió fő. Az idén 13%-kal kevesebb volt a turistaérkezés, mint egy évvel ezelőtt. Ennek hatására az egész Adria utasforgalma csökkent 6,5%-kal. Számításaik szerint amennyiben minden 40 ezer tonna feletti, azaz ún. “nagy hajót” kitiltanak a lagunából, a Velencébe érkező turisták száma 90%-kal csökkenne a 2012-es adatokhoz képest. A turisták által elköltött összeg 283 millióról 40 millió euróra esne, a foglalkoztatottak száma 3660-ról 600-ra csökkenne. A CLIA igyekszik alternatív útvonalat találni Velencébe Giudecca Csatorna helyett. Elképzelhető, hogy a jövőben a Vittorio Emanuele III Csatornán keresztül közelítenék meg a várost.


WARC-jelentés: a reklámköltések visszaestek a Trump-bejelentések okozta bizonytalan helyzetben

WARC-jelentés: a reklámköltések visszaestek a Trump-bejelentések okozta bizonytalan helyzetben 

A WARC módosított előrejelzése szerint a globális hirdetési kiadásokat 19,8 milliárd dollárral csökkentették az emelkedő makrogazdasági bizonytalanságok miatt.
Hová utaznak a legtöbben külföldre a húsvéti szünetben? – a Kiwi.com adatai alapján

Hová utaznak a legtöbben külföldre a húsvéti szünetben? – a Kiwi.com adatai alapján 

A tavaszi szünetben 36 százakékkal több magyar száll repülőre, mint tavaly.
Látványos fesztivál Máltán

Látványos fesztivál Máltán 

A Nemzetközi Tűzijáték Fesztivál áprilisban visszatér Máltára.
Impozáns termek, hatalmas csillárok – mindezt a föld gyomra rejti egy lengyel sóbányában

Impozáns termek, hatalmas csillárok – mindezt a föld gyomra rejti egy lengyel sóbányában 

Egy legenda szerint a lengyelországi helynek magyar kötődése is van.
A sorozatos tüntetések miatt korlátozások Isztambulban

A sorozatos tüntetések miatt korlátozások Isztambulban 

A sorozatos demonstrációk következtében a török hatóságok szigorú intézkedéseket vezettek be, többek közt utazási korlátozásokat rendeltek el Isztambulba és onnan kifelé.
Thaiföldre készül? Akkor mostanában kerülje el a magas épületeket!

Thaiföldre készül? Akkor mostanában kerülje el a magas épületeket! 

Péntek hajnalban két rendkívül erős földrengés is megrázta Délkelet-Ázsiát. A thaiföldi Bangkokban összedőlt egy épülő 30 emeletes toronyház, de külföldi turisták nem kerültek veszélybe.
Súlyos földrengés Délkelet-Ázsiában – Mianmar, Thaiföld is érintett – VIDEÓVAL

Súlyos földrengés Délkelet-Ázsiában – Mianmar, Thaiföld is érintett – VIDEÓVAL 

Erős, 7,7-es erősségű földrengés rázta meg pénteken Délkelet-Ázsiát. 
Belépés az Egyesült Királyságba: kötelező az ETA

Belépés az Egyesült Királyságba: kötelező az ETA  

Jön az ETA, vagyis az elektronikus utazási engedély, és máris emelik az árát.
OTP Travel: ütős katalógusbemutató exkluzív helyszínen

OTP Travel: ütős katalógusbemutató exkluzív helyszínen 

Az OTP Travel rendhagyó rendezvényén mutatta be viszonteladói partnereinek a 2025. évi utazási katalógusát.
Versenyeznek a művészek a Sagrada Familia főhomlokzatának kialakításáért

Versenyeznek a művészek a Sagrada Familia főhomlokzatának kialakításáért 

Mindhárom alkotótól „művészeti javaslatokat” rendelnek, és ezek alapján dönt majd a kuratórium arról, hogy kire vagy kikre bízzák az úgynevezett Dicsőség homlokzat elkészítését.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.