Súlyos árat fizetne Velence, ha elmaradnának a hajós turisták

A hajóstársaságok szövetsége szerint tagjaik mindent megtesznek a környezet védelme érdekében, és ha tovább szigorítanák hajóik bejutását Velencébe, az óriási veszteségeket okozna a városnak.

Európa több tengerparti városában voltak az idén tüntetések a túlzott méretűvé növekedett turizmus miatt. Barcelona és San Sebastián mellett Velencében is történtek megmozdulások. Az olasz kikötővárosban - amely évente több mint 20 millió látogatót fogad, és csak 55 ezer lakossal rendelkezik - idén júliusban 2000 dühös helybéli ment utcára, tiltakozva a növekvő bérleti díjak és a hajós utak káros mellékhatásai ellen.

Sokak szerint ki kellene tiltani a városból a hatalmas tengerjáró hajókat, amelyekről egyszerre több ezer utas száll partra. A környezetvédelmi aggályok és a helyi lakosság tiltakozása oda vezetett, hogy szeptember 21-én sajtókonferenciát rendezett Velencében a Hajótársaságok Nemzetközi Szövetsége az iparág aktualitásairól és a kilátásairól, a személyszállító hajózás gazdasági hatásáról, a környezetvédelmi felelősségről és az alternatív útvonalakról. A CLIA a világ legnagyobb tengeri utasszállító Szövetsége, amelynek tagjai évente 24 millió utast szállítanak.

Gazdasági hatások

Beszéljenek a tények – kezdi a CLIA által kiadott közlemény, és sorolják is: a személyhajózás közel 4300 embert foglalkoztat és 200 vállalkozásnak nyújt bevételt Velencében és környékén. A Velencébe érkező hajók 436,6 millió euro bevételt generálnak nemzeti szinten – vagyis közvetlenül ennyit költenek az utasok, a hajóstársaságok és a hajók személyzete. Ebből 283,6 millió eurót Velence területén költenek el, a maradék 153 milliót pedig Itália más részein. A kapcsolódó iparágakban további 170 millió euro bevételt generálnak a Velencébe érkező hajók. Egy kutatás szerint a város GDP-jének 3,26%-át adja a hajózási iparág.

Környezetvédelmi felelősség

A szakmai szövetség álláspontja szerint a hajózási iparág nemcsak jót tesz a város gazdaságának, hanem odafigyelnek a környezet megőrzésére is. Mindent megtesznek azért, hogy megőrizzék a város szépségét és természeti környezetét a következő generációk számára. A CLIA tagjai önként vállalták, hogy részt vesznek a velencei Kék Zászló Megállpodásban, és több mint egymilliárd dollárt invesztálnak környezetbarát technológiákba.

Ez egy folyamat, amely folyamatosan csökkenti a hajók környezeti hatását – állítja a sajtóanyag. Majd hozzáteszik, hogy ezeket a tényeket Veneto tartomány Környezetvédelmi Ügynöksége – az ARPAV tette közzé legutóbbi tanulmányában. Az anyagból egyebek mellett az is kiderül, hogy a velencei szálló porban fellelhető mikrorészecskék kibocsátásáért ugyan 12%-ban felelősek a tengerjáró személyhajók, azonban télen, amikor a leginkább szmogos a levegő, ezek a hajók nem is közlekednek.

A közleményben emlékeztetnek arra, hogy 2016 óta minden személyhajót üzemanyaghatékony motorral szereltek fel, ráadásul az utóbbi időben a társaságok komplett szűrőrendszereket szereltek be a hajókba, amelyek az olyan szennyező anyagok több mint 90%-át kiszűrik, mint a kén-dioxid, a nitrogen-dioxid vagy a szén-dioxid. Az összes nagy társaság invesztál az új fenntartható technológiákba, elsősorban a folyékony földgáz alkalmazásába. A hajókon a szemét újrahasznosítás mértéke egy utasra lebontva 60%-kal magasabb, mint a szárazföldön - hangsúlyozzák. Évente 80 ezer tonna papír, műanyag, alumínium és üveg újrahasznosítása történik meg a hajókon. A hajózási iparág odafigyel a környezetre, álláspontjuk szerint ez a fenntartható turizmus egyik formája. A turistákat megfelelő szervezettséggel, ütemezve küldik a városba, és ezzel nem okoznak túlzott tömeget.

Önkorlátozás, alternatív útvonal

Végezetül arra is emlékeztetnek, hogy az utóbbi öt év során a hajóstársaságok számos önkorlátozást vezettek már be Velencében: 96 ezer tonnásnál nagyobb hajók nem juthatnak be a lagunába, korlátozták a kikötések számát is. Ennek eredményeként Velence elvesztett félmillió utast: 2013-ban 1,8 millió, 2016-ban 1,4 millió fő. Az idén 13%-kal kevesebb volt a turistaérkezés, mint egy évvel ezelőtt. Ennek hatására az egész Adria utasforgalma csökkent 6,5%-kal. Számításaik szerint amennyiben minden 40 ezer tonna feletti, azaz ún. “nagy hajót” kitiltanak a lagunából, a Velencébe érkező turisták száma 90%-kal csökkenne a 2012-es adatokhoz képest. A turisták által elköltött összeg 283 millióról 40 millió euróra esne, a foglalkoztatottak száma 3660-ról 600-ra csökkenne. A CLIA igyekszik alternatív útvonalat találni Velencébe Giudecca Csatorna helyett. Elképzelhető, hogy a jövőben a Vittorio Emanuele III Csatornán keresztül közelítenék meg a várost.


Spanyolország több mint 65 000 Airbnb-s turisztikai szálláshely eltávolítását rendelte el

Spanyolország több mint 65 000 Airbnb-s turisztikai szálláshely eltávolítását rendelte el 

Sok spanyol az ilyen rövid távú kiadásokat okolja a lakáshiány súlyosbodásáért.
Zsenikultusz, izgalmas temető és egy elfelejtett generáció – Salzburgban jártunk

Zsenikultusz, izgalmas temető és egy elfelejtett generáció – Salzburgban jártunk 

Két nap egy zenével átitatott városban, ahol a múlt és a jelen összeforr, és ahol Mozart nélkül nincs élet.
Magyar szék a közép-európai régió designversenyének középpontjában

Magyar szék a közép-európai régió designversenyének középpontjában 

A Stretch elnevezésű szék a régiós elismerés kapujában – ugyanez a bútordarabot tavaly a Red Dot Awardon is díjazták.
Mediterrán élményvilág: török turisztikai workshop Budapesten

Mediterrán élményvilág: török turisztikai workshop Budapesten 

Személyes kapcsolatépítés, naprakész információk, álomvideók.
Fesztiválok, történelem, helyi konyha, borélmények  – vár a pozsonyi nyár

Fesztiválok, történelem, helyi konyha, borélmények – vár a pozsonyi nyár 

Pozsony és környéke idén nyáron is meglepetésekkel, élményekkel és felfedezésre váró kincsekkel csábítja az érdeklődőket.
Prado festmények a tavalyi valenciai áradások sújtotta települések utcáin

Prado festmények a tavalyi valenciai áradások sújtotta települések utcáin 

A madridi Prado múzeum leghíresebb festményeiből nyílt szabadtéri tárlat a valenciai régióban, a tavaly őszi áradások sújtotta 12 település utcáin.
Romániában terjeszkedik az egyik legnagyobb lengyel utazási iroda

Romániában terjeszkedik az egyik legnagyobb lengyel utazási iroda 

A lengyel cég csütörtökön fuzionálásról szóló előzetes megállapodást írt alá a Paralela 45 utazási irodával.
Marie Antoinette a Pozsonyi várban

Marie Antoinette a Pozsonyi várban 

A „Marie Antoinette – Bécstől Versailles-ig és egészen a guillotine alá” címet viselő kiállítás a Pozsonyi vár lovagtermében kapott helyet.
Elit golfverseny a Turkish Airlines szervezésében

Elit golfverseny a Turkish Airlines szervezésében 

A világ élvonalbeli golfozóit felvonultató 2025-ös Turkish Airlines Open négy napon át kínált világszínvonalú sportélményt az antalyai Regnum Carya Golf & Resort pályáján.
Mérgező füstfelhő Sevillánál

Mérgező füstfelhő Sevillánál 

Feltételezhetően mérgező füstfelhő miatt mintegy 80 ezer ember nem mehet ki a szabadba Sevilla környékén.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.