Súlyos árat fizetne Velence, ha elmaradnának a hajós turisták

A hajóstársaságok szövetsége szerint tagjaik mindent megtesznek a környezet védelme érdekében, és ha tovább szigorítanák hajóik bejutását Velencébe, az óriási veszteségeket okozna a városnak.

Európa több tengerparti városában voltak az idén tüntetések a túlzott méretűvé növekedett turizmus miatt. Barcelona és San Sebastián mellett Velencében is történtek megmozdulások. Az olasz kikötővárosban - amely évente több mint 20 millió látogatót fogad, és csak 55 ezer lakossal rendelkezik - idén júliusban 2000 dühös helybéli ment utcára, tiltakozva a növekvő bérleti díjak és a hajós utak káros mellékhatásai ellen.

Sokak szerint ki kellene tiltani a városból a hatalmas tengerjáró hajókat, amelyekről egyszerre több ezer utas száll partra. A környezetvédelmi aggályok és a helyi lakosság tiltakozása oda vezetett, hogy szeptember 21-én sajtókonferenciát rendezett Velencében a Hajótársaságok Nemzetközi Szövetsége az iparág aktualitásairól és a kilátásairól, a személyszállító hajózás gazdasági hatásáról, a környezetvédelmi felelősségről és az alternatív útvonalakról. A CLIA a világ legnagyobb tengeri utasszállító Szövetsége, amelynek tagjai évente 24 millió utast szállítanak.

Gazdasági hatások

Beszéljenek a tények – kezdi a CLIA által kiadott közlemény, és sorolják is: a személyhajózás közel 4300 embert foglalkoztat és 200 vállalkozásnak nyújt bevételt Velencében és környékén. A Velencébe érkező hajók 436,6 millió euro bevételt generálnak nemzeti szinten – vagyis közvetlenül ennyit költenek az utasok, a hajóstársaságok és a hajók személyzete. Ebből 283,6 millió eurót Velence területén költenek el, a maradék 153 milliót pedig Itália más részein. A kapcsolódó iparágakban további 170 millió euro bevételt generálnak a Velencébe érkező hajók. Egy kutatás szerint a város GDP-jének 3,26%-át adja a hajózási iparág.

Környezetvédelmi felelősség

A szakmai szövetség álláspontja szerint a hajózási iparág nemcsak jót tesz a város gazdaságának, hanem odafigyelnek a környezet megőrzésére is. Mindent megtesznek azért, hogy megőrizzék a város szépségét és természeti környezetét a következő generációk számára. A CLIA tagjai önként vállalták, hogy részt vesznek a velencei Kék Zászló Megállpodásban, és több mint egymilliárd dollárt invesztálnak környezetbarát technológiákba.

Ez egy folyamat, amely folyamatosan csökkenti a hajók környezeti hatását – állítja a sajtóanyag. Majd hozzáteszik, hogy ezeket a tényeket Veneto tartomány Környezetvédelmi Ügynöksége – az ARPAV tette közzé legutóbbi tanulmányában. Az anyagból egyebek mellett az is kiderül, hogy a velencei szálló porban fellelhető mikrorészecskék kibocsátásáért ugyan 12%-ban felelősek a tengerjáró személyhajók, azonban télen, amikor a leginkább szmogos a levegő, ezek a hajók nem is közlekednek.

A közleményben emlékeztetnek arra, hogy 2016 óta minden személyhajót üzemanyaghatékony motorral szereltek fel, ráadásul az utóbbi időben a társaságok komplett szűrőrendszereket szereltek be a hajókba, amelyek az olyan szennyező anyagok több mint 90%-át kiszűrik, mint a kén-dioxid, a nitrogen-dioxid vagy a szén-dioxid. Az összes nagy társaság invesztál az új fenntartható technológiákba, elsősorban a folyékony földgáz alkalmazásába. A hajókon a szemét újrahasznosítás mértéke egy utasra lebontva 60%-kal magasabb, mint a szárazföldön - hangsúlyozzák. Évente 80 ezer tonna papír, műanyag, alumínium és üveg újrahasznosítása történik meg a hajókon. A hajózási iparág odafigyel a környezetre, álláspontjuk szerint ez a fenntartható turizmus egyik formája. A turistákat megfelelő szervezettséggel, ütemezve küldik a városba, és ezzel nem okoznak túlzott tömeget.

Önkorlátozás, alternatív útvonal

Végezetül arra is emlékeztetnek, hogy az utóbbi öt év során a hajóstársaságok számos önkorlátozást vezettek már be Velencében: 96 ezer tonnásnál nagyobb hajók nem juthatnak be a lagunába, korlátozták a kikötések számát is. Ennek eredményeként Velence elvesztett félmillió utast: 2013-ban 1,8 millió, 2016-ban 1,4 millió fő. Az idén 13%-kal kevesebb volt a turistaérkezés, mint egy évvel ezelőtt. Ennek hatására az egész Adria utasforgalma csökkent 6,5%-kal. Számításaik szerint amennyiben minden 40 ezer tonna feletti, azaz ún. “nagy hajót” kitiltanak a lagunából, a Velencébe érkező turisták száma 90%-kal csökkenne a 2012-es adatokhoz képest. A turisták által elköltött összeg 283 millióról 40 millió euróra esne, a foglalkoztatottak száma 3660-ról 600-ra csökkenne. A CLIA igyekszik alternatív útvonalat találni Velencébe Giudecca Csatorna helyett. Elképzelhető, hogy a jövőben a Vittorio Emanuele III Csatornán keresztül közelítenék meg a várost.


Gyógyvizek és történelmi látnivalók: bemutatkozott a Nyitrai-régió

Gyógyvizek és történelmi látnivalók: bemutatkozott a Nyitrai-régió 

A termálvizek, történelmi emlékek, a borászatok és római kori maradványok mellett egyre népszerűbb a kerékpáros turizmus és a számos kiépített via ferrata útvonalnak köszönhetően a különböző adrenalin túrák.
Dubaj ősszel is a legjobb úti cél

Dubaj ősszel is a legjobb úti cél  

Az ősz beköszöntével számos szabadtéri programlehetőséget kínál Dubaj minden korosztály számára. 
Váltani készül a görög idegenforgalmi szektor

Váltani készül a görög idegenforgalmi szektor  

Munkaerőhiány, infrastruktúra, fenntarthatóság – ilyen szempontokra hívják fel a figyelmet szakértők a görög idegenforgalommal kapcsolatban. És erről, egy igencsak szokatlan módszerrel, a turistákat is tájékoztatják.
Az őszi szünet top 10-es úti cél listája

Az őszi szünet top 10-es úti cél listája 

A top 10 ország közé Törökország és az Amerikai Egyesült Államok is bekerült.
A stájer télhez hozzátartoznak a magyar sívendégek

A stájer télhez hozzátartoznak a magyar sívendégek 

Ausztria mutatós vendégszámainak alakulásához a magyarok téli sportok iránti vonzódása és a házigazdák vendégszeretete is hozzájárul.
Agatha Christie kedvenc szigete - a két arcú Tenerife

Agatha Christie kedvenc szigete - a két arcú Tenerife 

Agatha Christie nagykedvenc pihenőhelyén egy ideje komoly tüntetésekkel tiltakoznak az "őslakosok" a tömegturizmus ellen.
Egy izgalmas rejtéllyel lettünk szegényebbek - megoldódott a Stonehenge titka

Egy izgalmas rejtéllyel lettünk szegényebbek - megoldódott a Stonehenge titka 

David Nash újravizsgálta a Stonehenge-ből vett 1950-es mintákat, és nem várt bizonyítékokra bukkant a kövek származási helyét illetően.
Páratlan élmény Gömör szívében

Páratlan élmény Gömör szívében 

Megnyitották a nagyközönség előtt a még mindig élő magnezitbánya lenyűgöző folyosóit. Ez az egyedülálló élmény egy üdülési csomag része, amely bányászati témákat és Gömör felfedezetlen területeit mutatja be.
Heves esőzések és özönvíz Franciaországban

Heves esőzések és özönvíz Franciaországban 

Franciaországban hat megyére adták ki a vörös riasztást az áradások miatt többek között Cannes-ban és Lyonban.
Elindult a téli szezon első charterjárata Salalah-ba

Elindult a téli szezon első charterjárata Salalah-ba 

Az IBUSZ szervezésében.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.