Zengő Dóm, népzene, Miska és Mariska – ilyen lesz az Oszakai Világkiállítás magyar pavilonja

2025. február 24-én tartott esemény kapcsán betekintést kaptunk a magyar pavilon építészeti, művészeti és gasztronómiai koncepciójába, valamint bemutatták az egyedi tervezésű formaruhákat is.

A szervezők az expó hat hónapja alatt 28millió látogatót várnak, elsősorban a kelet-ázsiai régióból, mely nemcsak a világ egyik leggyorsabban növekvő gazdasági térsége, hanem a legnagyobb turisztikai küldőpiaca is egyben. Mint elmondták, Magyarország Japán egyik legfontosabb gazdasági partnere Közép-Európában, emellett a „felkelő nap országa” kapuként szolgálhat hazánk számára az ázsiai piacokhoz.

A kétoldalú kapcsolatokat erősítve a pavilon a japán-magyar kulturális párhuzamokra épít, és a zenét, mint a kultúrákat hídként összekötő univerzális nyelvet helyezi előtérbe. Ez a koncepció jelenik meg a pavilon építészetében, vendégélményt növelőbelsőtereiben, és ezt a szellemiséget közvetítik a művészi produkciók, a gasztronómiai kínálat és a formaruha-kollekció is.

Magyarország 160 ország között szerepel, a rendezvényre több mint 25 millió látogatót várnak, és hat hónapon keresztül tart, mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a sajtótájékoztatón. Hangsúlyozta, a részvételnek nemzetgazdasági, nemzetbiztonsági és kulturális jelentősége is van. A turizmus kiemelkedő szerepet játszik a magyar gazdaságban, hiszen a GDP 13%-át adja, és mint mondta: az ágazat folyamatosan dönti a csúcseredményeket. A legfrissebb adatok szerint 2024-ben Magyarországon több mint 18 millió vendég 44 millió vendégéjszakát töltött el, amely példa nélküli növekedést mutat az uniós országokhoz képest is. „A magyar kormány jelentős figyelmet fordít a turizmus fejlesztésére, legyen szó infrastruktúráról, vendéglátóipari támogatásokról vagy a turisztikai bank létrehozásáról.”


Fotó: Expo 2025 Magyarország Nonprofit Kft.

Kiemelte Budapest turizmusban játszott kulcsszerepét, főként a Liszt Ferenc repülőtér kapacitásnövekedésének köszönhetően. Budapestet a kínai, dél-koreai és japán turizmus felfutásának köszönhetően heti 21 járat összeköti Kína nagyvárosaival, miközben Dél-Koreából és Japánból is dinamikusan növekszik a vendégforgalom.

Elmondása szerint a világkiállításon való részvétel nem csupán a turizmus fellendítését szolgálja, hanem Magyarországot is bemutatja, mint befektetési célpontot. A japán befektetések jelentősek hazánkban, elég csak a Suzuki autógyárra gondolni. Jelenleg 181 japán tulajdonú cég működik Magyarországon, amelyek 27 ezer magyar embernek biztosítanak munkahelyet. Az FDI (közvetlen külföldi befektetés) értéke jelenleg 108 milliárd euró, és várhatóan 2030-ra megduplázódik. 2024-ben 10 milliárd euró friss befektetés érkezett, amelynek 70 százaléka kínai eredetű, de jelentős dél-koreai és japán tőke is van benne.

Kreatív koncepció – közös értékek

A világkiállítás fő témája a jövő társadalmának megtervezése, amelyhez Magyarország is kapcsolódik, amelyet egy saját, a japán és magyar kultúra közötti párhuzamokat előtérbe helyező koncepcióval egészíti ki. „A Magyar Pavilon koncepciója a globális kihívások megoldását a generációkon átívelő értékek megmentésében látja, ezért a természettel és örökségünkkel való együttélés fontosságát hangsúlyozza. A Pavilon élménycentrikus megközelítése segít átérezni, hogy a kulturális gyökerek megőrzése kiemelt fontosságú a fenntartható jövő szempontjából” – emelte ki Drozsnyik Dávid, a Magyar Pavilon kreatív koncepciójáért felelős szakember.


Fotó: Expo 2025 Magyarország Nonprofit Kft.

Az Oszakai Világkiállítás magyar pavilonjának egyik fő attrakciója egy különleges művészeti élmény, amely a látogatókat egy teljesen új dimenzióba helyezi. A központi elem a dóm. A közönség a magyar táj ihlette világon keresztül érkezik meg egy végtelen, univerzális térbe, amelynek középpontjában a magyar népdal ál – mutatta be Vági Bence, a Magyar Pavilon művészeti koncepciójának megalkotója az oszakai világkiállítás magyar pavilonjának művészeti attrakcióját.

Mint elmondta, az attrakció túlmutat a klasszikus színházi kereteken: itt a nézők nem csupán külső szemlélők, hanem magának az előadásnak is aktív részeseivé válnak. A koncepció megalkotásakor az volt a legfontosabb szempont, hogy megtaláljuk azt a kulturális és művészeti kapcsot, amely összeköti Magyarországot és Ázsiát. Ezt a kapcsolatot a népzene világában találták meg. Az előadás során nemcsak egyetlen énekes tolmácsolásában hallhatják majd a népdalokat, hanem a világkiállítás hat hónapja alatt összesen 21 magyar népdalénekes fogja váltani egymást 15 perces előadásokkal, hogy autentikus formában adják át a magyar zenei örökséget.

Mindehhez Zoboki Gábor építész és csapata egy olyan koncepciót alkotott, amely – mint mondták – Magyarország kulturális és természeti hagyományait egy modern építészeti formanyelven keresztül jeleníti meg.

Zoboki Gábor építész
Zoboki Gábor építész
Fotó: Expo 2025 Magyarország Nonprofit Kft.

„A magyar népzene és építészet mélyen összefonódik. Ahogy Bartók és Kodály a népzenében felfedezte a közösségi élményt és az ősi motívumokat, úgy az építészet is képes ezt visszatükrözni.” – mondta a Kossuth- és Ybl-díjas építész, az építészeti koncepció megálmodója, miközben bemutatta a koncepciót és hozzátette: „Az épület szerkezete és terei a természeti formákra, a földművelés hagyományaira és a közösségi élet élményére épülnek. A pavilon különleges térsorai, az organikus formák és az akusztikai megoldások mind ezt a gondolatot erősítik.”

A látogatók egy meghatározott útvonalon haladva ismerkedhetnek meg a tér sajátos atmoszférájával. A magyar táj hangjai – harangszó, madárcsicsergés, patakcsobogás – kíséri majd őket, míg elérnek a pavilon központi eleméhez, a „Zengő Dómhoz”. Ez a tér az együttlét, a közös élmény és az autentikus magyar kultúra megidézésének színtere.

A magyar konyha esszenciája a hagyományokban és az ízekben rejlik

A világ gasztronómiájában Japán kiemelkedő szerepet tölt be, különösen Oszaka, amely a gasztroturizmus egyik kiemelt célpontja – fogalmazott, Csapody Balázs, a Magyar Pavilon gasztronómiai koncepciójának felelőse, és hozzétette: „Biztos vagyok benne, hogy ez a világkiállítás is rengeteg gasztroturistát vonz majd, akiknek az utazási célpontját az határozza meg, hogy hol találják meg a minőségi gasztronómiát és a hagyományokat. Mi ezt szeretnénk megmutatni nekik: a magyar gasztronómia egyediségét, amely nemcsak az ételekben és az alapanyagokban, hanem a borokban is megmutatkozik.”

Mint elmondta, a magyar borok különösen fontos szerepet kapnak ebben a bemutatóban, nemcsak a magyar borkultúrára és a szőlőfajtákból készült borokat mutatják be, hanem kiemelt figyelmet kap Tokaj, amely a magyar borok egyik legismertebb képviselője. „Célunk, hogy a tokaji boroknak nemzetközi piacot is teremtsünk, és minél több elismert séf, sommelier és gasztronómiai szakember megismerje és kínálja ezeket a borokat.” – tette hozzá, majd kiemelte, hogy szeretnék megmutatni a fröccs kultúráját is, hiszen ezek is szerves részei a magyar gasztronómiai hagyományoknak.

A Pavilon szívében található Miska Kitchen&Bar egy bisztró stílusú gasztronómiai sziget, amely tradicionális, de sokszínű magyar fogásokat és hagyományos ízeket kínál a vendégeknek. A Pavilon házigazdáját, Miskát a népi kultúra jellegzetesdísztárgya, egy miskakancsó ihletette. Miska házigazdaként a magyarvendégszeretetet és a közösség fontosságát szimbolizálja, megjelenésében egykortárs japán stílust is felelevenítve.


Fotó: Expo 2025 Magyarország Nonprofit Kft.

Bódis Boglárka, divattervező, a Magyar Pavilon formaruháinak tervezője a Magyar Pavilonban dolgozók formaruháinak megalkotásáról mesélve elmondta, hogy az alkotás során a magyar és japán kulturális elemek ötvözése fontos szerepet kapott. A tradicionális magyar öltözködési elemek, mint például az ingruha, a rakott szoknya és a virágmotívumok modern értelmezésben jelentek meg, és  a részletekben érzékelhető a japán kultúra hatása is, amelyhez inspirációként szolgáltak a japán kertek harmonikus formái, valamint az ázsiai öltözködés jellegzetes rétegezési és záródási technikái.


Fotó: Expo 2025 Magyarország Nonprofit Kft.

A fenntarthatóság is kiemelt szerepet kapott a projektben. A ruhák és kiegészítők hazai anyagokból, helyi mesterek kezei által készültek, így erősítve a magyar iparművészet jelenlétét a világkiállításon. A cél az volt, hogy a kollekció nemcsak a vizuális összhangot és funkcionalitást tükrözze, hanem a fenntartható divat iránti elkötelezettséget is.

Az Oszakai Világkiállítás 2025. április 13. és 2025. október 13. között kerül megrendezésre.


Midsommer, avagy egy varázslatos svédországi éjszaka

Midsommer, avagy egy varázslatos svédországi éjszaka 

A nyári napforduló a svédek második legnagyobb ünnepe, az éj ilyenkor a hagyományok szerint tele van varázslattal.
Tűzvész Splitnél – videóval

Tűzvész Splitnél – videóval 

A tűzoltók egyelőre nem tudják megfékezni a lángokat.
Ausztria újra felfedezve – Sport, ízek és élmények karnyújtásnyira

Ausztria újra felfedezve – Sport, ízek és élmények karnyújtásnyira 

Ausztria 2025-ben is izgalmas célpont a magyar utazók számára.
Zseniális ötlet Bécs turizmusáért felelőseitől: új sétaútvonal egy ikonikus film nyomán

Zseniális ötlet Bécs turizmusáért felelőseitől: új sétaútvonal egy ikonikus film nyomán 

Különleges új sétaprogram az osztrák fővárosban.
Retro fesztivál Opatijában

Retro fesztivál Opatijában 

Június 26-28. között Opatija a retro szórakozás fővárosává válik.
Már csak ez hiányzott: fertőző, ragályos kór jelent meg Romániában

Már csak ez hiányzott: fertőző, ragályos kór jelent meg Romániában 

Első ízben mutatták ki a juhhimlőt (variola ovina) a helyi illetékes hatóságok.
Napfényes ANTOR szezonnyitó a város felett

Napfényes ANTOR szezonnyitó a város felett 

Június 17-én a belvárosi Pullmann Hotel hangulatos rendezvénytermében tartotta szezonnyitó eseményét öt Magyarországon működő nemzeti idegenforgalmi szervezet.
Miért jönnek szívesen az osztrákok hozzánk?

Miért jönnek szívesen az osztrákok hozzánk? 

Az UniCredit Bank Austria idén is elkészítette a nyaralási euró számítását.
Ennyit költenek külföldi nyaralásra a magyar családok

Ennyit költenek külföldi nyaralásra a magyar családok 

Idén minden második magyar készül külföldre utazni legalább egyszer. Az úti célok változatlanok, de egyre többe kerül a nyaralás.
Közzétette foglalási adatait az ALDI Utazás

Közzétette foglalási adatait az ALDI Utazás 

A számok átlagosan 33 százalékos utasszám-növekedést mutatnak.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.