A funkciónak megfelelően

„A légitársaságokat még az ág is húzza” — idéznénk Tim Clarkot, az Emirates vezérigazgatóját. Az általában kimértség benyomását keltő Clark Richard Quest (CNN) faggatózására billent picikét a nyugalmából. Quest a IATA 74. közgyűlésén vont kérdőre légitársasági vezetőket. Nem csak Tim Clark szerint, és nem csak az adókkal „húzzák” le a légitársaságokat. A repülőterek szintén a mumusok sorát gyarapítják. 

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A repülőterek ezt nyilván máshogy gondolják. „Hányan képviselnek légitársaságot?” — fordult kérdésével Richard Quest a népes közönséghez annak a panelnek az elején, amiben Alison Roberts, az Airlines for Australia and New Zealand vezérigazgatója, valamint a több tucat repülőteret üzemeltető Kansai Airports vezérigazgató-helyettese, Emmanuel Menanteau szálltak egymással vitába. Quest első kérdésére kézerdő lendült a magasba. A ki képvisel repülőteret? kérdésre egy, talán kettő bátortalan jelentkezőt lehetett kiszúrni a nézőtér jótékony homályában. A vádat képviselő Roberts a plénum előtt is felrótta, hogy nem a légitársaságokkal egyeztetve történnek a fejlesztések, hogy a repülőterek magántulajdonban is sokszor működnek monopolhelyzetben, a díjaikat az elviselhetőség határáig tolják. Menanteau mintegy kikérve magának az általánosítást azzal védekezett, hogy a légi kikötők 65%-a nem nyereséges, állami, vagy önkormányzati tulajdonban üzemel, és hogy amiről a légitársaságok beszélnek, azok a nagy hub-ok, amelyeknek egyéb gondjai is akadnak.

Az 50 százalékban túlterhelt repülőtereket felvonultató Európában, de másutt is, nem megfelelő kapacitást fejlesztenek nem megfelelő áron Rafael Schvartzman, a IATA európai elnökhelyettese szerint is. Willie Walsh, az IAG vezére, Michael O’Leary egyetértő bólogatása mellett jelentette ki még márciusban az A4e, Airlines for Europe brüsszeli konferenciáján, hogy „Nekem egy csűr is megfelel, amin keresztül eljutok a gépemig.” Ha némiképp túloztak is, Schvartzman szintén úgy gondolja, hogy a légitársaságoknak pont elég lenne az utasok forgalom szempontjából történő leghatékonyabb kiszolgálása, mint a vásárlás ösztönzése, a boltok révén az utasforgalmi terület csökkentése. És különben is, ha mi nem viszünk utast, ki vásárol a repülőtereken? — vetette fel Schvartzman. Mennyi Hugo Boss öltöny talál gazdára egy-egy nagy hub-on naponta? — kérdeztük. Válasz helyett Schvartzman somolyog. „Egy repülőtér feleljen meg a funkciójának!” — szólított fel.

„Ki és honnan fogja előteremteni azt a 400 milliárd dollárnyi befektetést, ami világszerte a megnövekedett forgalom kapacitásbeli követéséhez szükséges? — szegezte a kérdést a fentebb idézett panel során Emmanuel Menanteau a közönségnek. Választ nem várva tüzelt újra: „A kormányok, vagy a veresenyszféra?!” A légitársaságok szeretnek hivatkozni a Skytrax által első helyeken díjazott repülőterek listájára, melyek közül a többség közvagyon. A IATA nem kívánja a piaci versenynek elejét venni, de örömmel vennék, ha a privatizált repülőterek díjszabásába a politika beavatkozna. Schvartzman úgy véli, Európában a repülőtéri díjakat szabályozó direktíva tehet pontot a csörte végére.

Egy másik kihívás szintén a növekedő kapacitás nyomán a repülőterek leterheltsége. Enyhíti-e a túlterheltséget a másodlagos repülőterek bevonása? — érdeklődtünk. Schvartzman szerint nem igazán, mert ezekre nem közlekedik napi három járat, sokszor csak a hub-on keresztül vezet az út. Utóbbiaknak azzal is szembesülniuk kell, hogy az utóbbi évek során 55%-kal nőtt azon várospárok száma, ahol versenyzik egymással diszkont és hagyományos; az európai repülőterek 30 százalékát szolgálja ki kettő vagy annál több légitársaság.

A IATA legpesszimistább előrejelzései szerint is 2030-ra a légi utasok száma 5 milliárdra nőhet. Optimista számítások 7 milliárdot prognosztizálnak. Még több gép. Ha addigra Európa nem egyszerűsíti légterei átjárhatóságát, további torlódások, késések várhatók. Aki látta már az európai légtér térképét, vagy az egyes országokét, az, ha tudja, hogy az egyes vonalak mit jelentek, azért, ha pedig nem, akkor azért jojózik majd a szeme. Kis területen annyi különböző, függőleges és vízszintes kiterjedésű légtér működik, ami miatt az útvonalak sok esetben a kelleténél hosszabbak. Az egységes légterek kérdése évtizedes történet, de gyakorlati alkalmazása, egyáltalán, elfogadása rendre megbukik a szakértők szerint egyebek mellett a nemzetállami büszkeségen. Miközben csilliókat lehetne spórolni a rövidebb útvonalakon az üzemanyagon, ami a környezetvédelem mellett a repülőjegyárakra is jótékonyan hat. Mi több a forgalomszervezés is olajozottabban mehet a nagy reptereken — véli Schvartzman.

 


Visszatér az Uber Magyarországra!

Visszatér az Uber Magyarországra! 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.
Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál

Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál 

Hamarosan a Wizz Air járatainak tíz százaléka repülhet zöld üzemanyaggal.
Közvetlen járat indítása Budapest és Kanton között

Közvetlen járat indítása Budapest és Kanton között  

Elsősorban üzleti utasokra számítanak.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.