hirdetés
hirdetés

Így írta át a repülési szokásokat az orosz-ukrán háború

A koronavírus miatt a repülés jóval olcsóbb lett. Bár ez a tendencia nem biztos, hogy folytatódik a háború miatt, hiszen az üzemanyagárak emelkedése, illetve a kereslet erősödése hatással lehet az árakra.

hirdetés

2019-ben még átlagosan 194 eurót költöttek honfitársaink egy repülőútra, ez az összeg idén év elején már 124 euró volt, február 24. óta pedig átlagosan 150 euróba kerül egy repülőút hazánkból a Kiwi.com-on keresztül leadott foglalások alapján.

Nemcsak az árakra, hanem a desztinációkra is hatással volt a háború kitörése. Az utazási portál legnépszerűbb Európán belüli útvonala idén február 24-ig a Kijev-Varsó volt, míg utána Prága-Róma lett a legkeresettebb desztinációpáros. Hazánkba Tel Aviv-ból érkeznek legtöbben, míg mi Milánóba repültünk leginkább az elmúlt hetekben. Repterek tekintetében továbbra is a barcelonai a legforgalmasabb.

Forrás:istockphoto
Forrás:istockphoto

Drágább lehet a repülés

Az év eleje óta folyamatosan emelkedik a repülőjegyek iránti kereslet.  A háború kitörésekor rövid időre visszacsuklott a keresleti görbe, de egy hét elteltével a keresések és a foglalások ismét növekedésnek indultak – derül ki a vezető cseh utazás technológiai cég adataiból.

A jegyárak csökkenő tendenciáját az orosz-ukrán háború megfordította, és a jegyárak tovább emelkedhetnek. Ha a húsvéti és nyári kereslet erős lesz, és az üzemanyagárak trendje változatlan marad, a legtöbb európai és nemzetközi úti cél esetében az árak tovább emelkedhetnek.

Mario Gavira, a cég alelnöke kifejtette, hogy a jelenlegi áremelkedés a kereslet élénkülésének és egyes esetekben az üzemanyagárak elmúlt hónapokban tapasztalt emelkedésének is köszönhető.  Az üzemanyagárak emelkedése az elmúlt 18 hónapban folyamatos volt a kínálati oldali kapacitáskorlátok és a fogyasztói kereslet fellendülése miatt, de az ukrajnai háború az elmúlt hetekben felgyorsította az inflációs tendenciát.

A fapados légitársaságok kivételes helyzete

"A globális üzemanyagár emelkedés hatásai idővel magasabb árakat jelenthetnek. Bár általában véve a fapados légitársaságok előnye, hogy a hagyományos légitársaságoknál modernebb, üzemanyag-takarékosabb légiflottával rendelkeznek, ami lehetővé teszi számukra, hogy hatékonyabban viseljék az üzemanyagköltségeket, azonban az üzemanyag a költségalapjuk nagyobb százalékát teszi ki, mint a hagyományos légitársaságok esetében”,  mondta az alelnök.

Ennyiért repültünk 2019-ben, 2021-ben, idén a háború kitörése előtt és utána

2019-ben, a koronavírusjárvány megjelenése előtt a repülőutak átlagos jegyára a portál foglalásai alapján 298 euróba kerültek, ez az összeg 2021-re jelentősen csökkent, az átlagár 219 euró lett. 2022 év eleje, egészen február 24-éig, a háború kitöréséig további csökkenő tendenciát mutat: ekkor átlagosan 202 euróba került egy repülőút. Az orosz-ukrán háború hatására azonban a jegyárak visszaugrottak, és az átlagár azóta globálisan 245 euró.

A Magyarországról foglalt repülőjegyek árai hasonló ívet írnak le. Míg 2019-ben átlagosan 194 euróért repültünk, addig 2021-ben már 127-ért, és idén év elején pedig 124 euróért. A háború kitörése óta pedig átlagosan 150 eurót költenek honfitársaink egy repülőútra. A rövidebb, 1499 km-en belüli távok (pl. Barcelona, London) esetében 96 euró az átlagár, a közepesen hosszú repüléseknél, azaz az 1500-3999 km közti repülési hossznál – amivel többek közt eljuthatunk Marokkóba vagy Tenerifére – 191 euró, míg a tengerentúlra átlagosan 603 euróért juthatunk el.

A háború kitörése óta a legtöbben Tel Aviv-ból repültek Budapestre

Nemcsak a jegyárakat, hanem az úticélokat is átírta a háború. Az orosz-ukrán háború kitörése előtt idén a 3 legnépszerűbb útvonal a Kijev-Varsó, a Bukarest-London, majd a Moszkva-Budapest közti járatok voltak.

Február 24. után fővárosunk az első 3 desztinációpárosban nem szerepel, de negyedikben már igen. A február 24-e után legtöbbet foglalt útvonalak: Prága-Róma, Bécs-Barcelona, majd Tel Aviv-London, és ezeket követi a 4. helyen a Tel-Aviv-Budapest útvonal. Ez alapján az utóbbi hetekben Tel-Aviv-ből látogatnak a legtöbben hazánkba, mi pedig a cég adatai szerint legtöbbször Milánóba repültünk.

Barcelona reptere továbbra is a legforgalmasabb

A legkeresettebb repülőtér terén nem történt változás a háború hatására. Addig is és azóta is Barcelona fogadja repterén a legtöbb látogatót a foglalási adatok alapján. A budapesti volt a 2. legtöbb utast fogadó repülőtér a háború kitörése előtt, azóta a népszerűségi listán némiképp visszaesett ugyan, de még most is szerepel az előkelő TOP10-ben, a 7. hely fővárosunké.

TOP 10 repülőtér a forgalmat tekintve 2022. január 1. és február 24. között:

 

  1. Barcelona
  2. Budapest
  3. Lisszabon
  4. Bukarest
  5. Róma
  6. Bécs
  7. Madrid
  8. London
  9. Prága
  10. Berlin

 

TOP 10 repülőtér a forgalmat tekintve 2022. február 24. után:

 

  1. Barcelona
  2. Lisszabon
  3. Bécs
  4. Madrid
  5. London
  6. Róma
  7. Budapest
  8. Bukarest
  9. Dublin
  10. Milánó

 

 

 

(forrás: kiwi.com)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0.0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Figyelem - új mailcímek!

Felhívjuk figyelmüket, hogy email-címeink megváltoztak. Közleményeiket, híreiket, meghívóikat a  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  és a  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  email-címekre várjuk. Központi email-címünk: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

A korábbi email-címeinkre küldött tartalmak nem jutnak hozzánk. Kérjük, az új email-címekre frissítsék a listáikon a nevünk mellett az adatokat. Köszönjük!

hirdetés
hirdetés

Megjelent a Pont itt Magazin!

Friss lapszámunk fókuszában a szezonnyitás és a fenntarthatóság áll.

Találkozzunk a Facebookon!

Partnerünk