hirdetés
hirdetés

Környezetkímélő üzemanyagot tesztel az Austrian Airlines

Pár hete megkezdte az első használt étolajalapú „újkerozin” üzemanyag tesztelést az AUA osztrák légitársaság.

hirdetés

Az első eredmények kecsegtetőek: az új típusú üzemanyag a hagyományoshoz képest 80 (!) százalékkal kevesebb CO2-t juttat a levegőbe, így kevésbé terheli a környezetet. Az Austrian Airlines (AUA) légitársaság és a részben állami tulajdonú osztrák olajvállalat, az ÖMV közös kutatási projektjének bíztató első eredményei lehetővé teszik a klímavédelmi célok hatékony elérését - írja a GD Consulting.

Az AUA 2050-re teljesen klímasemleges kíván lenni, ennek feltétele, hogy alternatív meghajtásra, illetve alternatív üzemanyagokra álljanak át. Megoldás az elektromos vagy hibrid meghajtás, azonban az akkumulátorok tárolókapacitása és súlya jelenleg még nagy kihívás elé állítja a fejlesztőket. Ezért is különösen ígéretes a most tesztelt, használt étolajból új típusú kerozint előállító eljárás, mert segítségével nagy mértékben lehet a légiközlekedés által okozott környezeti terhelést csökkenteni. Ráadásul mindezt úgy, hogy a "hagyományos repülőgépek, hagyományos hajtóművébe, hagyományos úton tudjuk az új üzemanyagot eljuttatni, amelyet hagyományos olajfinomítóban tudunk előállítani. Így nincs szükség az infrastruktúra jelentős átállítására” – magyarázta az új típusú kerozin előnyeit Fabian Wedman az ÖMV légiközlekedési osztályának projektmenedzsere az ORF érdeklődésére.

A világ nagy légitársaságai hatalmas fejlesztési pénzeket fordítanak az úgynevezett SAF környezetbarát üzemanyag (Sustainable Aviation Fuel) előállításra. Az AUA és az ÖMV közös projektje keretében a használt étolaj-gyűjtőhelyekről beszerzett alapanyagot alakítják SAF - hajtóanyaggá. A megfelelő mennyiségű alapanyag biztosítása érdekében a begyűjtést a jövőben Németországra és Romániára is tervezik kiterjeszteni. 2019-ben, a rekordforgalmú légiközlekedési évben az AUA járatai egy év során 800 ezer tonna kerozint égettek el, így a hatalmas volumenű SAF biztosításához a hatalmas mennyiségű alapanyag beszerzése még ugyancsak kihívás. A kutatásokat gyorsítja, hogy az Európai Bizottság jövő évtől előírja, hogy a hagyományos kerozinhoz 2 százalékban már SAF adalékot szükséges keverni, majd 2025-től 5 százalékra emelik ezt a mértéket, amelynek 2050-re már az EU területén szolgáltató légitársaságok esetében a 60 százalékos szintet is meg kell haladniuk.

A kutatások, az átlagosnál lényegesen drágább SAF - üzemanyagok finanszírozásában a jövőben a környezettudatos utasok is részt vállalhatnak, akik egy a repülőjegyük mellett átlagban 50 eurós kompenzációs  felárat is fizethetnek, amellyel hozzájárulnak a fenntartható légiközlekedés megteremtéséhez. Az úgynevezett „compensaid” rendszert az AUA anyavállalata a Lufthansa már aktiválta, a hírek szerint hamarosan az osztrák légitársaság is integrálja online értékesítési rendszerébe.

hirdetés
Olvasói vélemény: 0.0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Pályázzon és nyerjen!

Meghosszabbított jelentkezési határidő: szeptember 30.!
Legyen részese Magyarország nemzetközi szinten is elismert szálloda- és vendéglátóipari designversenyének, a Klasszis TopDesign 2022-nek, ahol egyedül az számít, mennyire szép, különleges és egyedi az a kisebb-nagyobb szálláshely, vendéglátóegység, irodai vendéglátóhely, borászat, pincészet vagy a Horeca-szegmenst megcélzó digitális platform, innováció vagy más beszállítói termék, amely az Ön tulajdonában van vagy Ön üzemelteti. További információ és a pályázat beadása
: ITT

hirdetés
hirdetés

Megjelent a Pont itt Magazin!

Friss lapszámunk fókuszában a szezonnyitás és a fenntarthatóság áll.

Találkozzunk a Facebookon!

Partnerünk