Közép- és Kelet-Európa nemzeti légitársaságává szeretnénk válni

Péntek, esős délelőtt. A bánatos időben a 31L pályára gurul ki az airberlin oneworld festésű A320-asa. A légitársaság utolsó Budapest-Berlin járata. És vége. A sokat látott airberlint lehúzta rolót, utolsó járataik indultak útnak a hétvégén. Mindeközben a ferihegyi SkyCourt lármás forgatagában Pálfi László, az ELTE történelem mesterszakos hallgatója zavartan mosolyogva egy business osztályú jegyet vesz át a LOT Budapest-New York járatára. Bár a nyereményjátékon nyert menetjegy az airberlin járatára szólt volna, az ismert okok miatt a fiatalember nem tudott volna elutazni. A helyzetet a jövő év májusától nálunk állomásoztatott Boeing Dreamlinerével közvetlenül New Yorkba és Chicagóba repülő LOT mentette meg. A jegyet a lengyel légitársaság szóvivője adta át. Adrian Kubickival, a LOT szóvivőjével a helyszínen beszélgettünk.

Mi szél hozta Budapestre? 

Ezúttal nem más, mint a nyereményjáték, de általában nagyon fontosnak tartom, hogy Budapesten személyesen megjelenjünk. Nem csak azért, hogy egy tevékenységét beszüntető légitársaság nyereményjátékát megmentsük, hanem hogy jelezzük, milyen fontos a magyar piac, hogy eljutassuk azt az üzenetet, hogy az USA felé nem kell többé átszállni. 

Elég a közvetlen járat az igen erős versenyhez? A Lufthansa szinte a LOT bejelentésének másnapján menetrendbe állította napi 5. frankfurti járatát.

Igen, erős a verseny. Minden, hub-ján keresztül hosszú távot repülő légitársasággal versenyzünk. Lehet, hogy nem tartozunk a világ legnagyobbjai közé, de a régió legsikeresebbje vagyunk. Sikertörténetet azonban nem lehet pusztán az alacsony üzemanyagárra alapozni. Tudjuk, hogy vannak árérzékeny utazók, de utazási döntés a termék alapján is hozható. A mi termékünknek nincs alternatívája Budapesten. Szerintem egyik másik európai légitársaság sem döntött volna úgy, hogy itt állomásoztat egy gépet, legfeljebb frekvenciát növelnek, hogy javítsák a csatlakozási lehetőségeket. De óriási kihívás, hogy megértessük a fogyasztókkal, hogy ez egy egészen más színvonalú szolgáltatás. Nem véletlen nem egy Boeing 767-es, vagy valami kisebb repül majd, hanem egy naponta látható kész termékkel állomásozunk önöknél. Hisszük, hogy megfelelő menetrenddel az üzenet eljut az emberekhez, és felteszik maguknak a kérdést: miért kéne nekem átszállni, ha közvetlenül is elrepülhetek az USA-ba?

Minden bizonnyal végeztek piackutatást, de ha megengedi, miért nem a szintén Star Alliance-tag United által uralt Chicagóba repülnek nagyobb frekvenciával? 

Természetesen felmértük a piacot. A számokat nézve New York sokkal népszerűbb. Szerintem az USA felé mindig több lesz a point-to-point utas, mint az ott átszálló. A hosszabb ottani átszállási idők, a belépési procedúrák miatt, ha például Seattle-be akarok repülni Európából, inkább keresek egy innen induló közvetlen járatot. Természetesen tárgyalásban állunk amerikai partnerekkel, hogy közös kód alatt repüljünk USA-beli járatokat.

Az eddigi foglalások alátámasztják a piackutatásaik eredményeit? 

Minden a terveknek megfelelően alakul. Itteni partnereinktől tudjuk, hogy a magyarok szeretnek későn foglalni, nagyobb felívelésre az indulás előtti 3-4 hónapban számítunk. 

Önök májustól Budapesten állomásoztatják egyik Dreamlinerüket. Mi történik, ha a hazai kereslet megnő, a madár elrepül? 

Épp további négy Dreamlinerről tárgyalunk a gyártóval és lízingcégekkel. Három már jövőre megérkezik. A hálózatunkat nem a gépek jelenlegi számára építjük, ahogy a budapesti kapacitást sem tesszük függővé a varsóitól. Sőt, örömmel helyezünk ide még egy gépet, ha újabb úti célokat terveznénk.

Újabb úti célokat? 

Mondjuk Ázsia felé...

Kína? 

Vagy Dél-Korea. New Yorkhoz hasonlóan népszerű, de inkább a beutazó forgalomban. Sokan érkeznek onnan a régióba.

Jól ismert, megállapodott márka Magyarországon a LOT? Jogosan lehet az USA-ba indulók első választása? 

Szerintem a lengyel márkákhoz tartozó magyar képzettársítások erősek. Bár lengyel légitársaság vagyunk, szeretnénk, ha magyarnak is tekintenének. Ezért mindent megteszünk. Nem véletlen toborzunk magyar személyzetet. De nem csak a Malév után a transzatlanti piacon maradt űrt akarjuk betölteni, vagy nemzeti légitársaságot pótolni. Ennél nagyobb terveink vannak: Közép Kelet-Európa nemzeti légitársaságává szeretnénk válni.


A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról

A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról 

A légitársasággal szemben azt követően indítottak vizsgálatot, hogy a hétfői Dubaj-Budapest járat törlése miatt több tucat magyar utas maradt ellátás nélkül a Közel-Keleten.
Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten

Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten 

Az Európai Unió törvényhozói kedden szavaztak arról a javaslatról, amely betiltaná a légitársaságok számára, hogy díjat számítsanak fel az utasok kis kézipoggyászáért.
Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon

Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon 

A MÁV-csoport közleménye alapján.
A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet

A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet 

Budapest Főváros Kormányhivatala vizsgálatot indított a légitársasággal szemben, jelentették be kedden.
Ez a helyzet most az EL AL nemzetközi járataival

Ez a helyzet most az EL AL nemzetközi járataival 

Íme, a részletek.
Nemzetközi elismerést kapott a Turkish Airlines

Nemzetközi elismerést kapott a Turkish Airlines  

A Turkish Airlines-t „Fenntartható Finanszírozás Úttörője” díjjal tüntette ki az Ishka – egy nemzetközi légiipari pénzügyi és adatelemző cég.
A Wizz Air minden közel-keleti járatát leállította

A Wizz Air minden közel-keleti járatát leállította  

A közel-keleti helyzet további eszkalálódása miatt.
Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál

Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál 

Egy régi szakembert bíztak meg a hajózási részleg globális vezetői feladatával.
 Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni?

Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni? 

Az elmúlt években a repülés sokak számára nemcsak elérhetővé, de sok esetben a legolcsóbb utazási móddá vált.
Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése?

Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése? 

Úgy tartják, a légitársaságok vagy a foglalási oldalak követik a kereséseinket, hogy így emeljék az árakat. De vajon van ennek valóságalapja?

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.