„Nem volt benne semmi új” - kommentálta Dr. Csépai Balázs a MUISZ jogi szakértője az utazásszervező 2011-es egyiptomi, több áldozatot követelő buszbalesetének ügyében született, teljes kártérítési kötelezettséget megállapító közbenső bírói ítéletet. Vagyis az 1959-es Polgári Törvénykönyv (Ptk.) legutóbbi módosításai ellenére is egy szakmai rendelet fölé helyezi a testi épség és az élet védelmét, valamint kimondja a teljes szerződéses láncolatra vonatkozó felelősséget.
A fentiek alól csak akkor mentesül az utazásszervező, ha a szerződéskötés idején előre nem látható körülmények állnak elő. Rávághatnánk erre: ki látta előre, hogy a Best Reisen utasait transzferáló sofőr 90 kilométeres sebességgel óhajt bevenni egy hajtűkanyart? De ekkor máris orrunkra húzzák a Ptk. passzusát, vagyis az utazásszervező a szerződési láncolatban igénybe vett személy magatartásáért is felel. Annak úgy kell eljárnia, mintha az maga az utazásszervező lenne. Ellenérvként még ide idézhetnénk a mentesülés egy másik lehetőségét, melynek során a szervező ellenőrzési körén kívül történik kárt okozó esemény. A bíróság indoklása szerint azonban a sofőr biztonságos vezetése ellenőrzési körön belülinek számít onnantól fogva, hogy a teljes szerződési láncolatban résztvevők teljesítéséért és - megint csak - magatartásáért felelős. Akkor is, ha nem áll közvetlen szerződésben a láncolat minden egyes résztvevőjével, akik adott esetben a szerződéses partner szerződéses partnerei. Hiába kapaszkodnánk a 281/2008-as, utazási szerződésről szóló kormányrendeletbe, felmentést ez is csak vis maior, 3., a szerződéses láncolattól független személy, vagy utas károkozása esetén ad. Bár a rendelet a szerződés nem teljesítéséből fakadó károkozás esetén a részvételi díj kétszeresében határozza meg a kártérítés felső határát, ez szándékosság, valamint a testi épség és élet veszélyeztetése esetén nem érvényes. A fentiek a Ptk. jóvoltából az általános szerződési feltételekben sem írhatók felül.
„Hogyan csökkenthető a kitettség?”
- szegezte hallgatóságának kérdését Csépai Balázs. Jó tanácsok hosszú listáját adta közre, de úgy tűnt, hogy a számos óvintézkedés közt a felelősségbiztosítás jövőbeni bevezetése a legjobb megoldás. Erdei Bálint, a MUISZ elnöke arról tájékoztatott, hogy a szövetség foglalkozik az üggyel, létezik már „félig-meddig” használható ajánlat. Ugyanakkor szakmai szereplők tudni vélik, hogy a biztosítók mindeddig elfogadhatatlan ajánlatokat tettek. Addig is, amíg a félig-meddig használható ajánlatból használható lesz, érdemes az utazásszervezőknek Csépai szerint a következőket meglépni: alaposan válogassák meg közreműködő partnereiket és folyamatosan ellenőrizzék őket. Figyeljenek oda az utasok visszajelzéseire is. Megfelelően tájékoztassák az utasokat az utazás minden részletéről illetve az általános szerződési feltételekről. Egy következő lépésben pedig kössenek felelősségbiztosítást a szerződéses lánc minden tagjára, vagy kérjenek tőlük vagyoni biztosítékot. Némi rosszalló fejcsóválás követte Csépai Balázs azon elképzelését, mely szerint egyes szolgáltatások akár ki is szervezhetők. Például a transzfer nem képezné az utazási csomag részét, az utas a helyszínen intézné. Megnyugtatásképpen a jogász is kétségbe vonta ennek gazdasági és jogi racionalitását.
Mint Erdei Bálint elmondta, a MUISZ vizsgálja az európai országok felelősségbiztosítással kapcsolatos gyakorlatát. A MICE-beutaztatók körében általános a felelősségbiztosítás megléte - tudtuk meg az egyik hazai DMC képviselőjétől. Nem kötelező, de elvárás - tette hozzá. Saját gyakorlatukban ennek éves költsége pár százezres tétel. Kevesebb, mint akár egy károsult számára fizetendő életjáradék, vagy az utazási iroda bezárása.
Izrael turisztikai attrakciói |
A MUISZ-vacsora díszvendége Ilan Mor, Izrael állam magyarországi nagykövete volt. A nagykövet tartalmas és terjedelmes előadásban mutatta be országa turisztikai attrakcióit. „Very ici-pici” - szerénykedett „mangolul” Izrael területe miatt, majd büszkén mutatta be a több kultúra bölcsőjeként számon tartott és sokat látott országot. Moor bátorította a megjelenteket Izrael mint desztináció értékesítésére. Mint mondta, az onnan Magyarországra érkezők száma még mindig jelentősen meghaladja a kiutazókét. Pedig - tette hozzá - Izraelt egyszer az életben mindenkinek látni kell! Ezen segíthet egyebek mellett a két ország közötti egyre szélesebb légiforgalmi kínálat. A Wizz Air után immár a Ryanair is repül a közel-keleti országba, a Vörös-tenger melletti Eilatba. Az útvonal legnagyobb fuvarosa azonban továbbra is az UP by El Al. Az ország nemzeti légitársasága a nyári szezonban napi két járattal köti össze Budapestet Tel Avivval, míg a téli menetrendben heti nyolcszor - tudtuk meg a keddi eseményen szintén megjelent Váradi Jánostól, az El Al budapesti képviseletének vezetőjétől. |