Elektromos autóval indulnak a világversenyen a debreceni diákok

Már 6-8 éve sikeresen versenyzenek hazai rendezvényeken a Debreceni Egyetem Műszaki Kar hallgatói elektromos meghajtású kisautókkal, és pneumo mobilokkal. A jövő hétvégén először vetélkednek idegenben, a londoni Shell Eco-marathon Europe 2016 versenyen indulnak saját gyártású elektromos autójukkal, prototípus kategóriában. A Műszaki Kar minden szakáról összefogtak a hallgatók az autó megépítésére. 

Fenti gondolatokat Szűcs Edit, a Kar dékánja mondta, és azt is hozzátette, az egyedi autónak 25 kilométeres óránkénti sebességgel kell haladnia, és a lehető legkevesebbet fogyasztva 40 percig haladni. A Kar diákjai nem most terveztek először autót, két évvel ezelőtt egy elektromos meghajtású hulladékgyűjtő (kukásautó) prototípusát is kifejlesztették.



Energiahatékonysági kihívás
A Shell Eco-marathont 30 éve rendezik meg. A világméretű verseny az energaiahatékonyság határainak feszegetésére ösztönzi a diákokat. Évente három versenyt rendeznek: egyet Ázsiában, egyet Amerikában és egyet Európában. A diákok maguk tervezik, építik, tesztelik járműveiket. A megmérettetés célja, hogy tudományos és mérnöki pálya választására bírja a fiatalokat. Az innovációs versengésen csaknem 200 diákcsapat méri össze tudását a világ minden részéről, hogy a lehető legtöbb kilométert tegyék meg egyetlen kWh energiával, vagy egy liter üzemanyaggal. 

Ezer óra alatt épült

Az egyik legnépszerűbb hallgatói versenyen nagy létszámban vesznek részt a diákok. Évek óta készülünk a versenyre, de csak most jutottunk arra a szintre, hogy az anyagi forrás is megvolt, és összeállt a hallgatók csapata is – mondta Gábora András, a Debreceni Egyetem Műszaki Kar autóépítő csapatának vezető mérnöke, menedzsere. – Tizenöt-húsz diák építette az autót, akik-24 órás bejárást kaptak a laboratóriumba. Sok száz, akár ezer óra is kellett az autó elkészítéséhez. Sok érdeklődő, szurkoló is figyelte munkájukat. A gépészmérnök hallgatók a forgácsolást, hegesztést, szerelést végezték, a villamossággal kapcsolatos munkákat pedig a mechatronikai mérnök szakos diákok. A verseny előtti műszaki-biztonsági ellenőrzésen számos kritériumnak meg kell felelni az autónak a verseny helyszínén. A legfontosabb a biztonság. Tesztelik pl. az akkumulátor működését, elhelyezését, az ülés pozícióját, a biztonsági övet, a fékrendszert, a kormányt stb. Az egyik teszt során pl. a biztonsági öv csatjánál fogva felemelik az autót egy méteres magasságba, hogy megtudják, borulás esetén megtartja-e a pilótát. Június 27-én érkezünk meg Londonba, s a július 1-3 között megrendezendő verseny előtt három napunk lesz a finomításokra. Ha átmegy az autó a vizsgán, kimehet tesztelni a pályára is. Szerény elvárásaink vannak. Már az is nagy dolog, hogy kint lehetünk a versenyen, és látjuk a csapatokat. Megelégszünk, ha átmegyünk a biztonsági előírásokon, hiteles kört futunk, és közepes eredményt érünk el.

Az ötleteléstől a matricázásig

Ötleteléssel, kézi rajzokkal kezdődött a tervezés, majd megterveztem az autó vázát – sorolta Magyari Attila gépészmérnök hallgató. – Három-négy hónap kellett az autó elkészítéséhez. Ma reggel 7-kor fejeztük be az utolsó simításokat. Hosszú és nehéz folyamat volt, de csapatban dolgoztunk, közös munka volt. Az autó burkolata szénszálas technológiával készült, a váza alumíniumból. A szénszálas technológiát sok egyetem használja, mi először alkalmaztuk, és a továbbiakban fejleszteni szeretnénk.

Németh Anikó építőmérnök szakos hallgató fogja vezetni az autót. A fiatal lánynak három éve van jogosítványa, és gyakorlata. Mint mondta, a speciális autó vezetése nem hasonlít sem a személyautó, sem a gokart irányításához. Különleges, hogy szinte fekve kell vezetni, és minden, az irányításhoz szükséges berendezés a keze ügyében van. A diáklány az autó építéséből is kivette a részét társaival együtt, és mint mondta, a női munkákat bízták rájuk, mint a burkolat csiszolását, fűrészelést, festését, javítását, matricázását. Olykor hajnali 3-ig is dolgoztak.

Prototípus és városi koncepció
A Shell Eco-marathon Europe versenyen a csapatok két kategóriába nevezhetnek: prototípus és városi koncepció osztályokba. A prototípus csoportban a tervezési hangsúly a minél könnyebb jármű létrehozásán és a hatékonyság maximalizálásán van. A városi koncepció kategóriában az autók megjelenése jobban hasonlít a mindennapi járművekre. A csapatok hét üzemanyagtípusból választhatnak: benzin, dízel, etanol (bioüzemanyag), a földgázból nyert GTL, CNG (sűrített földgáz), hidrogénes üzemanyagcella, vagy hálózatról tölthető akkumulátor. 



Augusztusban Szabadság Szigete

Augusztusban Szabadság Szigete 

Az idei Sziget Fesztivál minden eddiginél fenntarthatóbb és higiénikusabb lesz – ígérte a szervezőcsapat a csütörtöki sajtótájékoztatón.
Hamarosan Európa Fesztivál - 20 éves az EU-s csatlakozás

Hamarosan Európa Fesztivál - 20 éves az EU-s csatlakozás  

A Helló Európa! Fesztivál programjai a szabadság, az európaiság és a sokszínűség jegyében keltik életre Budapest ikonikus helyszíneit, köztereit és épületeit.
Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot

Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot 

A sportág legrangosabb versenyére a világ több mint 30 országából várnak résztvevőket.
Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon

Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon 

Kerékpáros kishajók teszik még vonzóbbá a Tisza-tavi aktív turizmust.
Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját

Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház Szentháromság harangját 300 év után először mozdítják el a helyéről.
15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői

15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői 

Új programot indít a kormány a turisztikai szolgáltatók megsegítése érdekében.
Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben

Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben 

Május 12-én, vasárnap rendezi az "Alapítvány a Budapesti Állatkertért" a tavaszi Nevelőszülők Találkozóját, ahová mindenkit sok szeretettel várnak.
Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?