Homok és hó fogságában: ilyen volt a Budapest-Bamako rali

A flúgos futamnak 480-an vágtak neki, és a mezőny nagy része, még ha néha komoly nehézségek árán is, de végül megérkezett Bamakóba.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az európai szakaszon néhány szokványos autószerelésen (no meg iratlopáson) kívül nem kellett sokszor a versenyzőknek a szívükhöz kapniuk. A mezőny egy része Genovánál komppal, a másik fele Spanyolországon keresztül közúton közelítette meg az afrikai kontinenst.

Afrika ismét kimutatta a foga fehérjét

Még a legtapasztaltabb bamakósok is csak pislogtak, amikor a megáradt folyók, sebes folyású patakok, mélyiszapos folyók és sáros földutak gyűrűjében megpróbáltak helytállni.

Ráadásul nagy mennyiségű hóval is meg kellett küzdeniük. Az Atlasz hegységnél órákon át vesztegeltek, miután lavina zúdult az egyik hágóra. Ezért sokan inkább a több száz kilométeres kerülőt választották. Persze nem volt egyszerű a haladás ott sem. Egymást mentették ki a versenyzők a hó fogságából, sőt olyan is volt, hogy a helyieket húzták ki a havas árkokból.

Majd ahogy közeledtek az óceán felé, a havat homok, a hideget forróság, a hólapátot homoklapát váltotta fel. Pálmaligetek, kiszáradt folyómedrek, és barátságos helyiek keresztezték a bamakósok útját.
A hivatalos táborba (Iriki-sóstó kiszáradt medre), a lezárt hágónak köszönhetően mindössze 4 autó, és 3 motoros ért be, ilyen még sosem fordult elő a rali történetében, és jó eséllyel sokáig rekord marad.

A masszív és végelláthatatlan homokdűnéket Tantan felé egy forrás színesítette, és nem is volt kérdés, hogy a közel 100 méter mélyről feltörő kénes vízben mindenki megmártózik. Majd a Ráktérítőn még egy táblát is elhelyeztek, amely most már magyar és angol mellett franciául is köszönti az átutazóban lévőket.

Majd néhányan letértek a hivatalos útvonalról, és pontosan egy hadgyakorlat kellős közepébe csöppentek az algériai határ mellett, ahol a katonaság visszafordította őket. Végül a marokkói megpróbáltatások sorozata egy éjszakai, motoros mentéssel ért véget.

Ezekben a napokban a hivatalos Facebook-oldal homokban elakadt autók, motorok, lapátoló emberek képeivel volt tele. Természetesen mindenki segített a másiknak, ezért a legtöbben sikerrel teljesítették a távot. Igaz, nem egy csapatnak a helyi autószerelők mentették meg a versenyét.

Mauritánia, ki ide belép, hagyjon fel minden reménnyel

A mezőny ezután a felügyeletlen, törvényen kívüli „senki földéjére” merészkedett, amelyet jórészt csempész bandák tartanak az ellenőrzésük alatt.

Majd Mauritánia következett, ahol a határátkelés nem zajlott zökkenőmentesen. Mindenkitől elvették az összes alkoholt, igaz voltak, akik inkább gyorsan eltüntették azt a gyomrukban.

Ekkor a legtöbben már csak a túlélésért harcoltak. Sokaknak már csak egy cél lebegett a szemük előtt, valahogyan betolni az autót, a motort a célba. Egy amerikai párosnak ez nem sikerült, hiszen miután hatalmasat borultak, feladni kényszerültek a versenyt. Szerencsére karcolás nélkül megúszták az esetet. Ugyanígy jártak azok az amerikai motorosok, akiknek a motorjaikba gázolajat töltöttek ólommentes benzin helyett. Ők sem folytathatták a versenyt.

Maliban versenynapot is töröltek

Szenegál, Mali, Mauritánia hármas határvidékén a párizsi terrorcselekmények óta nagyon szigorú intézkedéseket vezettek be, ezért a szervezők útvonalat módosítottak. „A helyi hatóságok kérésére változtattunk itinert, és holnap is lesz néhány változás, amit a reggeli eligazításon fogunk bejelenteni” – nyilatkozta akkor Szabó Gál András, a futam alapítója.

Ekkor még nem tudhatta, hogy másnap a mauritán hatóságok kérésére a teljes január 30-i versenynapot törölni kell majd a naptárból. A határon való átjutás nem is sikerült mindenkinek. Öt csapat a túloldalon ragadt, mert a határátkelő naplemente után egyszerűen bezárt.

Másnap a résztvevőket lázmérés, és ujjlenyomatvétel várta, majd Nioro város elöljárói és a magyar tiszteletbeli konzul, Dr. Sidibe Mamadou fogadta a társaságot. Ráadásul a bamakósok tiszteletére egy igazi afrikai falusi bulit is rendeztek, ahol Tam-tam dobosok és táncosok köszöntötték a megfáradt utazókat.

Az utolsó, Maliban töltött éjszakára is maradt izgalom, miután a távolban villódzó bozóttűz fénye világlott. A résztvevőket azonnal evakuálták a szervezők a táborból, és egy új, biztonságos táborhelyet jelöltek ki a számukra.

Nehézkes volt a kapcsolattartás

Az afrikai etapok során nagyon sokan szembesültek azzal, hogy kis túlzással a nyugati technológiát a „hajukra kenhették”. Szerencsére a CitySIM kiválóan vizsgázott, mint a Budapest-Bamako hivatalos mobilszolgáltatója, mert a résztvevők egyetlen kártyával bárhonnan fel tudták venni a kapcsolatot a társaikkal, vagy az otthon értük izgulókkal. Ráadásul mindezt a hazai, vagy helyi tarifák töredéke mellett.

Célba érés és több mint 300 millió forintnyi adomány

A versenyzők végül vasárnap gurultak be a Bamako Kongresszusi Központba, ahol több órás ünneplés vette kezdetét. Majd este a hivatalos eredményhirdetéssel, és díjkiosztó ünnepséggel véget ért az idei Budapest-Bamako rali, és pontosan annyi nyertes született aznap, ahányan teljesítették a távot.

Némi pihenő után ismét mindenki autóba pattan majd, hiszen újabb 9.000 km-es táv vár rájuk. A konvojt az orvosi csapatok vezetik majd, és ugyanúgy lesznek ellenőrzőpontok is, azaz senkit nem hagynak magára, hiszen a legfontosabb, hogy mindenki biztonságban hazaérkezzen, és egy életen át mesélhesse a hihetetlen sztorikat a családnak, barátoknak, ismerősöknek.

Az idei rali ismét nem csak emberfeletti teljesítményekről, kitartásról, felejthetetlen élményekről szóltak, hanem fontos misszióként a résztvevők összesen mintegy 315 millió forint értékben adtak át iskoláknak, gyermekeknek hasznos eszközöket vagy éppen játékokat. Nem beszélve a Diemában felállított komplett közösségi rádióról.

Nem is lehet kérdés, hogy jövőre ismét hatalmas mezőny fog nekivágni ennek a 16 napos kalandnak, és jó eséllyel legalább ennyi izgalom övezi majd az útjukat.


Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart problémáit

Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart problémáit 

A fővárosi önkormányzat kitiltaná a hajók nagy részét a pesti rakpartról.
Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen

Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen 

Új zenei és művészeti fesztivállal bővül a Szabadtéri Néprajzi Múzeum programkínálata.
Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival

Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival 

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra.
Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák

Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák 

Túraútvonal-szerű kiállításon tekinthetők meg Burger Barna az Országos Kéktúrán készült fotográfiái a Természettudományi Múzeumban
Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez

Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez 

A nagyobb rugalmasságra már a pandémia idején is volt igény.
Kertek a turizmusban,  turizmus a kertekben

Kertek a turizmusban, turizmus a kertekben 

Kétnapos, "Kertörökség a turizmusban" címmel konferencia vette kezdetét szerdán, a Petőfi Irodalmi Múzeumban.
Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat

Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat 

Több mint 80 kerékpárosbarát szolgáltató készül akcióval hétvégén a Föld napjára. 
Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került

Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került 

Az Év Tájházvezetője elismerést és a Tájházak és Szabadtéri Múzeumok Szövetsége életműdíjat adták át Szentendrén, a Skanzenben.
Esztergom megnyitotta az idei rendezvényszezont

Esztergom megnyitotta az idei rendezvényszezont 

Esztergom minden korábbinál színesebb rendezvényszezont nyit az idei évben.
Először született magyar győzelem a brüsszeli díjátadón

Először született magyar győzelem a brüsszeli díjátadón 

A fesztivál során immár negyedszerre osztották ki a rangos NEB díjakat, amelyek innovatív és fenntartható európai projekteket díjaznak

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.