hirdetés
hirdetés

Többet költenek a hazánkba érkező sportturisták, mint a városlátogatók

A Hospitality Sales and Marketing Szakmai Baráti Kör (HSM) kedden este tartotta júniusi összejövetelét, amelynek ezúttal nem valamelyik rangos szálloda, hanem a szakma által sem eléggé ismert Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum színházterme adott otthont.

hirdetés

Kiss Imre igazgató vezetésével, rövid bejárással indult a program, amely egyrészt a már elkészült, mintegy két évszázadot felölelő, sőt még gyermekkorunk mindennapjait idéző kereskedelmi tárlat megismerését jelentette, másrészt betekintést engedett az épületegyüttes további fejlesztési elképzeléseibe is. A Korona téri múzeum egyedi gyűjteménye, termei és fedett, kockaköves utcácskái páratlan hangulatot varázsolnak az itt megrendezett kulturális programokhoz is, amelyeket Kultea néven hirdetnek meg. Irodalmi estek, közös énekléssel és tánccal színes borestek, kisebb színi előadások találhatók a portfólióban.

Régi idők plakátjai és táblái találhatóak a Múzeum folyosóin, válogatás (Fotó: Bódis Krisztián)
Régi idők plakátjai és táblái találhatóak a Múzeum folyosóin, válogatás (Fotó: Bódis Krisztián)


Ez a kép sem a mai időket idézi (Fotó: Bódis Krisztián)
Ez a kép sem a mai időket idézi (Fotó: Bódis Krisztián)

Dobos, a delikát és Bonfini, a borozó

December elejére várható a vendéglátóipari tárlat megnyitása, de addig is tartogat meglepetéseket az intézmény. A HSM-tagok abban a Dobos Delikát helyiségben kaptak retro kóstolót, fröccsel és zsírosdeszkával, amely hamarosan kitárja kapuit az utcáról betérőknek. A Bonfini Borozó is gyakorlatilag készen van a pincében, mint egyik új rendezvényhelyszíne Óbudának. Összeállításunkban a fő témáról, a sport és turizmus kapcsolatát elemző előadásokról és beszélgetésekről szólunk, de azt mindenképp tanácsoljuk olvasóinknak, hogy keressék fel ezt a panelsor árnyékában meghúzódó, valamennyi korosztálynak tartalmas kikapcsolódást ígérő múzeumot, ahol még gyermekeink is kapnak alkotókedvet az interaktív foglalkozások keretében.

Sportturizmus a szervező és a kommentátor szemével

A sportesemények turizmusra gyakorolt hatásait elsősorban a vendégéjszakák és a marketingaktivitások szemszögéből tekintette át a hallgatóság először a BSI marketingvezetőjével, Tamás Krisztiánnal, majd az Eurosporttól érkező főszerkesztővel, Szabó Gáborral. A futóversenyekre összpontosító prezentációjában az első előadó kiemelte, hogy a budapesti, balatoni, hortobágyi, kékes-tetői és velencei-tavi eseményeik szinte mind szezonon kívül hoznak extra fogyasztást a helyszíneken, amelyek közül az 1984 óta megrendezésre kerülő budapesti versenyek nemzetközileg is elismert rangjuknak köszönhetően talán a legjobb turisztikai vonzerővel bírnak. De nézzük mindezt a számok tükrében. 2013-ban 99.736 főt mozgatott meg a BSI 8 sportágban, 28 esemény keretein belül, 102 versenyszámban, 19 településen. A főváros is büszke ma már az itt megrendezésre kerülő félmaratoni és maratoni futóversenyekre, amelyek egyedüliként a világon világörökségi helyszínen zajlanak. 35.000 volt a rajthoz állók száma tavaly e legnagyobbnak tekinthető hazai szabadidősport rendezvénynek, amelyekre 10.500 külföldi jött el, és az átlagos 2,3 napos vendégéjszakánál többet, 3,4 napot töltött itt.

Tamás Krisztián a BSI marketingvezetője, prezentőciója után a kérdésekre válaszolt (Fotó: Bódis Krisztián)
Tamás Krisztián a BSI marketingvezetője, prezentőciója után a kérdésekre válaszolt (Fotó: Bódis Krisztián)

A sportturizmus még a városlátogatási statisztikákat is felülmúlja

A sportiroda adatai szerint a külföldiek mintegy 40%-a fut, a többiek a kísérők, akik összességében is hozzák a ma oly népszerű városlátogató turizmusra jellemző mutatókat. A magasan kvalifikált, 35 és 60 év közötti, tehát aktív kereső középosztálybeliek 35.500 vendégéjszakával, 1,3 milliárd forinttal járultak hozzá a turizmusból származó bevételekhez az elmúlt évben. Ami marketingszempontból különösen figyelemreméltó, az nem más, mint az ajánlások száma, ugyanis a résztvevő külföldiek 97,5%-a ajánlja a budapesti versenyeket, és közel kétharmada maga is tervezi a visszatérést három éven belül. A Magyar Turizmus Zrt. kimutatása szerint egy külföldi vendég átlagos költése 96.700 forint, a maratonokra érkezőké jóval több, plusz 25%. A rendezők utólagos kérdőíveit a résztvevők 40-50 százaléka küldi vissza, ami szintén kimagaslóan jó teljesítmény.

Csináljuk, vagy inkább csak nézzük?

A szakmai kérdéseket az est egyik szervezője és gazdája, Bózsik András, majd a közönség tette fel Szabó Gábornak, aki az Eurosportól érkezett. Kapcsolódva a futóturizmushoz – az aktívan sportoló szakember meglátásai szerint – a futók nézik is a futóverseny-közvetítéseket, míg a máig legnagyobb nézettséget generáló labdarúgás keveseket szólít el a kényelmes foteltől. A sportközvetítések sorában egy New York Marathon abszolút prioritást élvez, és az ilyen műsorok az Eurosport csatornáin majdnem utolérnek egy-egy BL-döntős összefoglalót. Általánosságban az is igaz, hogy egyre népszerűbbek az állóképességet feltételező sporttudósítások, és míg a futás egész családokat képes megmozgatni, amely turisztikailag is mérhető módon jelentkezik, addig a labdarúgás még mindig apa-fia esemény, és idehaza semmiképpen sem az „ottalvós” kategória. A Forma-1 hazánkban már lassan harminc éve tölti meg a fővárosi szállodai férőhelyeket, hogy végezetül egy másik területre is kitekintsünk.

Az Eurosporttól érkezett Szabó Gábor főszerkesztő, akivel Bózsik András beszélgetett a színpadon (Fotó: Bódis Krisztián)
Az Eurosporttól érkezett Szabó Gábor főszerkesztő, akivel Bózsik András beszélgetett a színpadon (Fotó: Bódis Krisztián)

Exkluzív koncertet adott a Gloria Singers

A 2008-ban alakult, crossover zenei irányzatot képviselő háromtagú együttes exkluzív fellépése zárta a rendezvényt. Előadásukkal itt is, de hazai és külföldi fellépéseik során valósággal elvarázsolták és varázsolják a közönséget. Német, angol és francia nyelven énekelnek fesztiválokon, céges rendezvényeken, kiállításokon, szakmai találkozókon, családi eseményeken és esküvőkön. A HSM Szakmai Baráti Kör júniusi összejövetelét is emlékezetessé tette a latin, a musical, az opera és operett, valamint az örökzöld repertoárból készült válogatás. Bódis Gábor a Hungary NEXT képviselőjeként és az esemény kommentátoraként Hornyik Adrienn szervezőtársa nevében is külön köszönetet mondott e kivételes lehetőség megteremtőinek, úgy a múzeumnak, mint az előadóknak és a fellépő művészeknek. A találkozó hivatalos fotósa ezúttal is Bódis Krisztián volt. A szervezők hamarosan kitűzik a következő, még nyári találkozó időpontját, melynek programja ezúttal is meglepetések sorával szolgál majd.

A Gloria Singers fergeteges koncertje zárta a találkozót (Fotó: Bódis Krisztián)
A Gloria Singers fergeteges koncertje zárta a találkozót (Fotó: Bódis Krisztián)


Régi idők plakátjai és táblái találhatóak a Múzeum folyosóin, válogatás (Fotó: Bódis Krisztián)
Régi idők plakátjai és táblái találhatóak a Múzeum folyosóin, válogatás (Fotó: Bódis Krisztián)

Bódis Gábor, Hungary NEXT Tourism Destination Marketing
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai