Átalakul a Budai Vár és környékének közlekedése

Kiterelik a bringásokat a rakpartól, számos köztéri gépkocsiparkolót megszüntetnek, viszont új turistabusz-parkolók jönnek létre a Budai Várnál és környékén.

A „Budai Vár és környéke közlekedés fejlesztése” projekt két európai uniós tervezési időszakon ível át. Az I. ütem fejlesztései 2012-2015 között valósulnak meg. Az építések, eszközbeszerzések 2013-2014-re koncentrálódnak. A II. ütem kivitelezési előkészületei 2015-ben kezdődnek meg, az építések, eszközbeszerzések 2019 év végéig befejeződnek.

A Budai Vár környékén az elmúlt időben jelentősen nőtt a környezetterhelés és a zsúfoltság, ezen túlmenően a közösségi közlekedés és a Vár akadálymentes megközelítése sem megoldott a megfelelő módon.

A most megvalósuló fejlesztési projekt a Vár elérhetőségének javítására és a közlekedésből eredő terhelések csökkentésére irányul. A fejlesztés komplexitása és integritása abban is megnyilvánul, hogy az elérhetőség javítását a közlekedési infrastruktúra és a közlekedési szolgáltatások – elsősorban a közösségi közlekedés (járművek, forgalomirányítás, intelligens rendszerek stb.) együttes fejlesztése révén – valósítja meg, az akadálymentesítés szempontjainak figyelembe vételével.

Az akadálymentes megközelítés érdekében számos ponton építenek ki a Budai Várat megközelítő lifteket: a Lovas utcai Anjou-bástyánál (Országház utca), a Gránitlépcsőnél (Szentháromság utca), a Korlát utcánál (Lant utca), az iskolalépcsőnél (Ibolya utca), a Várkert Bazárnál a mozgólépcső alsó és felső végénél, a Keleti zártkert és az Oroszlános udvar között, az Öntőház udvar és a Keleti felvezető út között, illetve a Palota úti turistabusz-fordulónál (Csikósudvar).

Fejlesztések a Várkert Bazárnál és parkolás

A fejlesztés következtében a felszínen mintegy 20%-os parkolóhely-csökkenés várható, ezért a Várkert Bazár alatt egy 298 férőhelyes mélygarázs megépítése várható.

Szintén a Várkert Bazár területén, a vízhordó lépcső mellett mozgólépcsőt építenek, hogy elősegítsék a gyalogos közlekedést a déli, dél-keleti irányból, ezáltal a Budai Vár elérhetősége is javulni fog. Mivel a mozgólépcső az utcaszintnél magasabban indul, ezért egy akadálymentes kapcsolat kiépítését is tervezik – ennek értelmében az utcaszint és a mozgólépcső alsó szintje között lifteket fognak elhelyezni, illetve lifttel el lehet majd jutni a mozgólépcső felső szintjéig is.

A várfalon belül csökkentenék a közterületi parkolást, így a Vár környezetében garázsokat építenek, amelyek mind időben, mind térben követik a köztéri parkolóhelyek megszűnését. A Budai Vár területére behajtó autókat rendszámolvasóval ellátott sorompórendszeren engedik át 2013 eleje óta.

Új buszok kerülnek forgalomba

A 16-os autóbuszcsalád 2014-től új beszerzésű EURO VI. dieselbusszal közlekedik, 2020-tól zéró emissziós elektromos járművekkel. A vári belső járat 2014-től indul, és új beszerzésű elektromos midibusszal közlekedik majd 10 percenként. A belső járat szerepe a megépülő liftekkel való közvetlen kapcsolat lesz. A Vár külső körjárat, vagyis a 216-os járat a Bécsi Kapu tér és a Szarvas tér közötti körjárat lesz.

Új kikötő is épül

A fejlesztések keretében új kikötő is létesül, melynek megközelítése az alsó és felső rakpart között meglévő lépcsőn lesz lehetséges, amely egy rámpával való kiegészítéssel akadálymentes kialakítást kap. A BKV által üzemeltetett közforgalmú hajójáratok érintik az új kikötőt, és megindul a tervezett keresztirányú átkelő járat a Vigadó és a Várkert Bazár között.

A turistabuszok parkolása

A Hunyadi János úti turistabusz-parkolás és a Dísz téren történő áthajtás megszűnik, a turistabusz-forgalom súlypontja pedig a Vár keleti oldaláról a nyugati oldalra kerül át. Ennek keretében 4 területen történnek beavatkozások. A Palota úton jön létre a busszal érkező turisták fő fogadópontja: az út Vár felőli oldalán az útpálya szélesítésével fel-leszállóhelyet alakítottak ki, itt buszfordulót is létrehoznak. A Palota út nyugati oldalán a turistabusz parkolása a jelenlegi állapot szerint megmarad. Az Attila út – Palota út kapcsolatot biztosító rámpás szakaszokon a jelenlegi személygépkocsi-parkolók helyén 3 busz számára jelöltek ki parkolót. A téren az Attila út és a villamospálya közötti zöldterületen, fakivágás nélkül térkő burkolatú buszparkoló építését javasolják 15 jármű részére. A Krisztina körút Dózsa György tér és Kereszt utca közötti szakaszán a teniszpályák és a bemutatott rom megtartásával 8 busz számára alakítható ki leállósáv. Emellett egy buszterminál a Mészáros utca mellett húzódó vasúti területen kap helyet. A terminál a jelenlegi elképzelés szerint 40 férőhelyes, és a parkoláson kívül egyéb szolgáltatásokat is biztosít majd.

Utcák és terek rendezése

A Lánchíd utcában csökkenteni fogják a forgalmat és az útpálya a járda szintjére kerül, valamint irányhelyes kerékpársávok készülnek a biciklisták számára.

A Döbrentei utca forgalmi rendje is megváltozik: a Fogas utca és a Döbrentei tér között déli irányban, a Fogas utca és az Ybl Miklós tér között északi irányban lesz egyirányú. Parkolni csak az egyik oldalon lehet, mert a Döbrentei utcába kerül a rakparti kerékpárút. Bár az utca egyirányú, a kerékpárosok haladhatnak majd a forgalommal szemben. Új villamosmegálló pár kerül kialakításra a Várkert rakpart 7. épület előtti szakaszon, illetve közforgalmú hajókikötőt helyeznek el az alsó rakpartról felvezető lépcső vonalában.

Gyalogos területek fejlesztése

A Vár közösségi közlekedés fejlesztésének egyik célja a Batthyány tér közvetlen elérése. A tér átalakítása után a gyalogos felületek és a buszvégállomás egymástól jobban elkülönülnek. A gyalogos tér a déli részen, a templomhoz közvetlenül csatlakozva kerül kialakításra, a buszvégállomás pedig a tér északi részén szigetperonos elhelyezést kap.

A Szent György téri romterület jelenleg gátolja a várfal tetején a palota területének gyalogos körüljárhatóságát, ezért itt lesz majd a Palota úti turistabusz fordulójánál elhelyezett két nagyteljesítményű lift felső állomása. Ez lesz tehát a palota területének egyik legfontosabb fogadópontja, melynek kialakítását minőségben is összhangba kell hozni a régészeti romterület kialakításával.


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.