Átalakul a Budai Vár és környékének közlekedése

Kiterelik a bringásokat a rakpartól, számos köztéri gépkocsiparkolót megszüntetnek, viszont új turistabusz-parkolók jönnek létre a Budai Várnál és környékén.

A „Budai Vár és környéke közlekedés fejlesztése” projekt két európai uniós tervezési időszakon ível át. Az I. ütem fejlesztései 2012-2015 között valósulnak meg. Az építések, eszközbeszerzések 2013-2014-re koncentrálódnak. A II. ütem kivitelezési előkészületei 2015-ben kezdődnek meg, az építések, eszközbeszerzések 2019 év végéig befejeződnek.

A Budai Vár környékén az elmúlt időben jelentősen nőtt a környezetterhelés és a zsúfoltság, ezen túlmenően a közösségi közlekedés és a Vár akadálymentes megközelítése sem megoldott a megfelelő módon.

A most megvalósuló fejlesztési projekt a Vár elérhetőségének javítására és a közlekedésből eredő terhelések csökkentésére irányul. A fejlesztés komplexitása és integritása abban is megnyilvánul, hogy az elérhetőség javítását a közlekedési infrastruktúra és a közlekedési szolgáltatások – elsősorban a közösségi közlekedés (járművek, forgalomirányítás, intelligens rendszerek stb.) együttes fejlesztése révén – valósítja meg, az akadálymentesítés szempontjainak figyelembe vételével.

Az akadálymentes megközelítés érdekében számos ponton építenek ki a Budai Várat megközelítő lifteket: a Lovas utcai Anjou-bástyánál (Országház utca), a Gránitlépcsőnél (Szentháromság utca), a Korlát utcánál (Lant utca), az iskolalépcsőnél (Ibolya utca), a Várkert Bazárnál a mozgólépcső alsó és felső végénél, a Keleti zártkert és az Oroszlános udvar között, az Öntőház udvar és a Keleti felvezető út között, illetve a Palota úti turistabusz-fordulónál (Csikósudvar).

Fejlesztések a Várkert Bazárnál és parkolás

A fejlesztés következtében a felszínen mintegy 20%-os parkolóhely-csökkenés várható, ezért a Várkert Bazár alatt egy 298 férőhelyes mélygarázs megépítése várható.

Szintén a Várkert Bazár területén, a vízhordó lépcső mellett mozgólépcsőt építenek, hogy elősegítsék a gyalogos közlekedést a déli, dél-keleti irányból, ezáltal a Budai Vár elérhetősége is javulni fog. Mivel a mozgólépcső az utcaszintnél magasabban indul, ezért egy akadálymentes kapcsolat kiépítését is tervezik – ennek értelmében az utcaszint és a mozgólépcső alsó szintje között lifteket fognak elhelyezni, illetve lifttel el lehet majd jutni a mozgólépcső felső szintjéig is.

A várfalon belül csökkentenék a közterületi parkolást, így a Vár környezetében garázsokat építenek, amelyek mind időben, mind térben követik a köztéri parkolóhelyek megszűnését. A Budai Vár területére behajtó autókat rendszámolvasóval ellátott sorompórendszeren engedik át 2013 eleje óta.

Új buszok kerülnek forgalomba

A 16-os autóbuszcsalád 2014-től új beszerzésű EURO VI. dieselbusszal közlekedik, 2020-tól zéró emissziós elektromos járművekkel. A vári belső járat 2014-től indul, és új beszerzésű elektromos midibusszal közlekedik majd 10 percenként. A belső járat szerepe a megépülő liftekkel való közvetlen kapcsolat lesz. A Vár külső körjárat, vagyis a 216-os járat a Bécsi Kapu tér és a Szarvas tér közötti körjárat lesz.

Új kikötő is épül

A fejlesztések keretében új kikötő is létesül, melynek megközelítése az alsó és felső rakpart között meglévő lépcsőn lesz lehetséges, amely egy rámpával való kiegészítéssel akadálymentes kialakítást kap. A BKV által üzemeltetett közforgalmú hajójáratok érintik az új kikötőt, és megindul a tervezett keresztirányú átkelő járat a Vigadó és a Várkert Bazár között.

A turistabuszok parkolása

A Hunyadi János úti turistabusz-parkolás és a Dísz téren történő áthajtás megszűnik, a turistabusz-forgalom súlypontja pedig a Vár keleti oldaláról a nyugati oldalra kerül át. Ennek keretében 4 területen történnek beavatkozások. A Palota úton jön létre a busszal érkező turisták fő fogadópontja: az út Vár felőli oldalán az útpálya szélesítésével fel-leszállóhelyet alakítottak ki, itt buszfordulót is létrehoznak. A Palota út nyugati oldalán a turistabusz parkolása a jelenlegi állapot szerint megmarad. Az Attila út – Palota út kapcsolatot biztosító rámpás szakaszokon a jelenlegi személygépkocsi-parkolók helyén 3 busz számára jelöltek ki parkolót. A téren az Attila út és a villamospálya közötti zöldterületen, fakivágás nélkül térkő burkolatú buszparkoló építését javasolják 15 jármű részére. A Krisztina körút Dózsa György tér és Kereszt utca közötti szakaszán a teniszpályák és a bemutatott rom megtartásával 8 busz számára alakítható ki leállósáv. Emellett egy buszterminál a Mészáros utca mellett húzódó vasúti területen kap helyet. A terminál a jelenlegi elképzelés szerint 40 férőhelyes, és a parkoláson kívül egyéb szolgáltatásokat is biztosít majd.

Utcák és terek rendezése

A Lánchíd utcában csökkenteni fogják a forgalmat és az útpálya a járda szintjére kerül, valamint irányhelyes kerékpársávok készülnek a biciklisták számára.

A Döbrentei utca forgalmi rendje is megváltozik: a Fogas utca és a Döbrentei tér között déli irányban, a Fogas utca és az Ybl Miklós tér között északi irányban lesz egyirányú. Parkolni csak az egyik oldalon lehet, mert a Döbrentei utcába kerül a rakparti kerékpárút. Bár az utca egyirányú, a kerékpárosok haladhatnak majd a forgalommal szemben. Új villamosmegálló pár kerül kialakításra a Várkert rakpart 7. épület előtti szakaszon, illetve közforgalmú hajókikötőt helyeznek el az alsó rakpartról felvezető lépcső vonalában.

Gyalogos területek fejlesztése

A Vár közösségi közlekedés fejlesztésének egyik célja a Batthyány tér közvetlen elérése. A tér átalakítása után a gyalogos felületek és a buszvégállomás egymástól jobban elkülönülnek. A gyalogos tér a déli részen, a templomhoz közvetlenül csatlakozva kerül kialakításra, a buszvégállomás pedig a tér északi részén szigetperonos elhelyezést kap.

A Szent György téri romterület jelenleg gátolja a várfal tetején a palota területének gyalogos körüljárhatóságát, ezért itt lesz majd a Palota úti turistabusz fordulójánál elhelyezett két nagyteljesítményű lift felső állomása. Ez lesz tehát a palota területének egyik legfontosabb fogadópontja, melynek kialakítását minőségben is összhangba kell hozni a régészeti romterület kialakításával.


Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről

Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről 

Az airBaltic tavalyi évét jelentős növekedés, rekorderedmények, innovatív fejlesztések és megerősített globális jelenlét jellemezte.
Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér

Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér 

A nemzetközi utazások legforgalmasabb repülőtere, a dubaji nemzetközi repülőtér (DXB) 2024-ben rekordot döntött: 92,3 millió utas haladt át a termináljain – jelentették be a hatóságok csütörtökön.
Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE

Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE 

Egy utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter ütközött össze az amerikai főváros légterében. Nincs túlélője a tragédiának.
Hasított tavaly a BAHART

Hasított tavaly a BAHART 

Több mint 2,3 millióan utaztak 2024-ben a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) járatain, 178 ezerrel többen, mint a megelőző évben.
Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing

Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing  

Nem valószínű, hogy ennek ismeretében rekordösszegű prémiumokat osztanak szét a cég vezetői között. És az már most bizonyos, hogy idén jelentős átalakításokra is sor kerül.
Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között

Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között 

Öt évnyi mosolyszünetet követően most kedvező fordulatot vett a két ország közti kapcsolat.
Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen

Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen 

Januártól már elérhető a fenntartható repülőgép-üzemanyag a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Szegedre szerdáig busszal mehet – szünetel a vonatközlekedés

Szegedre szerdáig busszal mehet – szünetel a vonatközlekedés 

A MÁV-csoport megerősített pótlóbusz-flottával készül a szegedi forgalomra, írták közleményükben.
A Ryanair nyári menetrendje meglepő változást tartalmaz

A Ryanair nyári menetrendje meglepő változást tartalmaz 

Az ír diszkont légitársaság leállítja járatait két olyan spanyolországi célállomásra, amelyre mintegy 800 ezer utasa váltott jegyet az előző nyári időszakban.
Új tulajdonosnál az évek óta használaton kívüli taszári repülőtér

Új tulajdonosnál az évek óta használaton kívüli taszári repülőtér 

Korábbi vevője már meg is vált a taszári repülőtértől. Azonban, hogy mi lesz a terület további sorsa – az egyelőre nem derült ki.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.