hirdetés
hirdetés

Meddig kell még félnie a Római part evezőseinek?

Évek óta probléma, hogy a jelentős aktív, vízi turizmusnak helyt adó Római parti vizeken gombamód szaporodó, nagyteljesítményű motoros jachtok vezetőinek némelyike kevésbé van tekintettel az evezősökre. Egyesek számára az is mellékes, hogy a négyes túrakenuban mondjuk egy család ül két gyermekkel. Jachtba be, hátul a két szőke gáré, csuma gáz és pörkölnek fel Szentendréig meg vissza szárnyashajót megszégyenítő sebességgel. Valami alakul, de a motoros jachtok vezetőinek megregulázásához minisztériumi vagy kormányrendelet szükséges.

Munkatársunktól

hirdetés

A helyzet tarthatlanságáról már beszámoltunk a Turizmus Online hasábjain korábban. Akkorra már javában folyt egy civil kezdeményezés az anomália felszámolására. Gál Attila, civilben szenvedélyes evezős, felvetette, hogy legalább a szentendrei kiságból, ahol a legtöbben eveznek áprilistól egészen az október közepi csónakház-zárásokig, csak csökkentett sebességgel közlekedhessenek a sokak szerint inkább már tengerre való motoros jachtok. Az elképzelések szerint az evezősök által leginkább járt Rómaitól a Lupa sziget északi csúcsáig terjedő szakaszon legfeljebb 10 kilométeres sebességgel lehetne haladni hullámkeltés tilalma mellett. A sebességkorlátozás azonban kiterjedne a teljes szentendrei Duna-ágra. Ugyancsak szabályozná az elképzelés a jachtok, vagy kisgéphajók teljesítményét, azt 90 lóerőben maximalizálná.

Gál elképzeléseit megtámogatandó aláírásgyűjtésbe kezdett az ügy honlapján - A Mi Dunánk!!!. Az aláírások pedig szép számmal gyűltek, bizonyítva, hogy nem elveszett ügyről van szó. Kellően megtámogatva civilek által Gál Attila levelezésbe kezdett az illetékes hatóságokkal.

Van remény

Elsőként a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz (NKH) fordult, ahonnan azt a választ kapta, hogy jelzések kihelyezése egyszer kétlépcsős engedélyeztetési folyamat és eléggé költséges. A válasszal Gál Attila képtelen volt azonosulni.

Mindenestre az NKH, hogy ne érkezzen üres kézzel, közétett egy felhívást a biztonságos sebesség megválasztását illetően. A felhívásban nevesítve szerepel a vitatott folyószakasz. A kötelező érvényű felszólítás hivatkozik a 39/2003. GKM rendelet mellékleteként meghirdetett hajózási szabályzatra, melynek értelmében a hajónak anélkül, hogy erre külön tábla is felhívná a figyelmét, biztonságos sebességgel kell haladnia úgy, hogy többek közt elkerülje az emberéletet fenyegető veszélyt. Az már más kérdés, hogy vajon az érintett jachtklubok illetékesei kifüggesztették-e a felhívást jól látható helyre - elmélkedik Gál Attila.

Az NKH végül arra jutott, hogy gyógyír a helyzetre egy kormányrendelet lenne, mely a ráckevei Duna-ághoz hasonlóan itt is rendezi a viszonyokat; a ráckevei ágban 15 kilométerre korlátozták a kisgéphajók óránkénti sebességét.

Ezt követően Gál Attila egyenesen az illetékes tárca - Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - vezetőjéhez, Fellegi Tamáshoz fordult levélben, leírva ugyanazokat, amit korábban az NKH-nak. Van remény; a minisztérium egyik munkatársa az ügyről levélben kérte ki a Szentendrei-sziget önkormányzatainak véleményét is. Év elején ismét bekerült a képbe az elképzeléssel már eleinte is rokonszenvező Bús Balázs, III. kerületi polgármester is. Bús a parlamentben intézett az ügyről azonnali kérdést az illetékesekhez, melyre támogató hangvételű válasz érkezett, de visszakanyarodva a rendeletalkotás szükségességéhez. Ez azonban hosszú időt vehet igénybe. Gál Attila azért reméli, hogy akár még március végéig megindulhat a folyamat.   

Gál bizakodik, ahogy Felleginek is írta: „Biztosak vagyunk abban, hogy a nyugat-európai országokhoz hasonlóan Magyarországon is biztosítani lehet a kézi hajtású és motorizált vízi járművek békés együttélését.”

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai