A vélemények az utóbbi időkben kezdenek konkrétumokká válni figyelemfelkeltő akciók és aláírásgyűjtések formájában. Ezek egyike a nevét a kerékpáros mozgalomtól kölcsönző Evezős Critical Mass.
Az Evezős Critical Mass fontosnak tartja a motoros hajóforgalom térbeli és időbeli szabályozását is. Ennek oka, hogy az utóbbi időkben jelentős mértékben elszaporodtak a Duna szentendrei un. "kiságában" is a tengerre talán inkább való nagyteljesítményű, lármás és nagy hullámokat verő motoros jachtok. Ugyanakkor nem minden hajó vezetője áll hozzá az evezősökhöz az élni és élni hagyni elvén, hasonlóan egyes közúton közlekedő elvtársaikhoz. A "ki, ha én nem" hajósok miatt nem egy borulás történt már a Dunán.
A helyzet rendezésére a figyelemfelkeltő akciókon kívül aláírásgyűjtést is szerveznek civilek. Gál Attila, vízitúrázó, a Mi Dunánk!!! internetes blog üzemeltetője akciójával szeretné elérni, hogy legalább a folyó egy szakaszán, a Római parttól a Lupa-sziget északi csúcsáig, korlátozzák a motorcsónakok és jachtok sebességét. Ez az a szakasz, ahol a legtöbb evezős megfordul, és ahol a főváros északi végén lévő kikötőkből dübörgő útjukra induló motorosok is szívesen száguldoznak.
A Napi Turizmus Dunán evező munkatársa volt már szemtanúja olyan jelenetnek is, melyben az egyenesen, nagy sebességgel haladó motoros jacht hullámait egy szintén nagy sebességgel haladó motoros jacht szelte keresztbe az előző mögött nagy ívekben kanyarogva a fedélzeten tartózkodók nem kis örömére. Mindeközben egy sportos testalkatú jetski-s férfit a vízi rendőrök üldöztek északi irányból közeledve, ahogy a csövön kifért. A motorosok mellett pedig fiatalok és idősek, családosok és magányosok kenukban, kajakokban és szkiffekben próbáltak minél távolabb maradni a jelenettől.
Gál Attila az aláírásgyűjtésre létrehozott honlapon így látja a helyzetet: "Akit kezdő evezősként ijesztett már meg a közelében elszáguldó, közlekedési morált nem ismerő "jacht", netalán borította már fel a hajóját, azzal nehéz a vizisportolást/vízitúrázást megszerettetni. Sajnos nincs türelmem megvárni, míg mindenki megtanul egymást tisztelve, másnak lehetőleg kellemetlenséget nem okozva közlekedni a vízen. Ezért írtam egy levelet a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak."
Gál levelében kérte a hatóságot, hogy fontolják meg a Szentendrei-sziget alsó csúcsa és Lupa-sziget felső csúcsa közötti szakaszon a kishajók sebességének korlátozását a hullámkeltés csökkentése érdekében.
A hatóság nyitottnak mutatkozott; Gál javaslatát hivatalosan befogadta, várhatóan ezen a héten születik megegyezés a személyes tárgyalások helyét és időpontját illetően. A megbeszélésre tervezik meghívni az 1672 -1649 fkm Duna szakaszt (Göd - Margit-sziget déli csúcs) és a Szentendrei-ág vízfelületét használó evezős, kajak-kenu, vízitúra klubok, szövetségek képviselőit, a Vízi Rendőrség, III. ker Önkormányzat, a Levegő Munkacsoport, a Duna-Ipoly Nemzeti Park, a jacht klubok és a MAHOSZ képviselőit.