hirdetés
hirdetés

Dél-tiroli a minta

Megújuló TDM-képzés

A Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) és a Magyar Turisztikai Desztináció Menedzsment Szövetség (MTDMSZ) kerekasztal-beszélgetésen mutatta be az EURAC (European Academy of Bozen/Bolzano) munkatársai részvételével kidolgozott, új TDM-menedzser-képzést.

hirdetés

A program első lépéseként megalkották a Curriculum-tervezetet, amelyet az EURAC két munkatársa, dr. Elisa Innerhofer és dr. Manuel Demetz ismertetett.

Semsei Sándor, az MTDMSZ elnöke elmondta, mivel Magyarországon a turizmus ezen területe még mindig újként hat sokak számára, lépésekre van szükség a helyzet javításához. A TDM-szervezetek sikeres és eredményes tevékenységéhez a menedzser személye a legmeghatározóbb pont. A mai szervezeti rendszer megváltoztatása közös érdek, ehhez újszerű oktatásra van szükség, a minőségi, gyakorlatban hasznosítható tudást adó oktatás kialakításához a képzők együttműködését kéri. A tananyag átadása a hazai viszonyokhoz igazított, emelt szintű felnőttképzés formájában történne, a külföldi jó példákat alapul véve, nemzetközi módszertant alkalmazva, esettanulmányok formájában.

STABIL HÁTTÉRTUDÁS ÉS KREATIVITÁS

A szövetség elképzelése szerint a már hosszú évek tapasztalatával rendelkező vezetők fejében is egészen más, innovativitást, kreativitást és stratégiai gondolkodásmódot magában foglaló szemléletet kell elültetni, ezáltal még hatékonyabban működtethetik az egyes szervezeteket. Sok jó gyakorlat mellett az egyes térségek hosszú távú sikertelensége mögött az alapvető turisztikai tudás, az alapismeretek hiánya áll. A TDM-szervezet a szakma egyik leglényegesebb, legintegráltabb, legszélesebb körű tudást egyesítő egysége kellene, hogy legyen. A szövetség tapasztalatai alapján piaci igény támadt a képzésre, most külföldi segítséget igénybe véve lehetőség van erre. Az a menedzser, aki elvégzi a jelenleg még formálódó, az intézmények javaslataival kiegészülő képzést, előnyre tesz szert. A Curriculum tananyagát az eltérő hazai térségi adottságokhoz kellene igazítani, a jó gyakorlatok alapján. A tervek szerint ezt a magas szintű TDM-képzést a szövetség akkreditáltan kínálhatná, illetve az oktatási intézményekkel összehangoltan tenné elérhetővé. Több kérdés felvetődött az egyeztetés során, hogy pontosan kiknek szól a képzés, szükség van-e valamilyen alapvégzettségre hozzá, illetve hogyan lehetne jól integrálni a felsőoktatásba.

Dr. Manuel Demetz ismertette az új képzési programot. A dél-tiroli turisztikai desztináció fejlődéstörténetének bemutatása után számadatokkal illusztrálta, milyen eredményeket ért el a térség az utóbbi években, milyen magas szinten művelik a desztinációs márka építését. Nagy hangsúlyt fektetnek az innovációra, az újszerű megoldásokra. A mai turistát egészen más módon kell megszólítani, mint korábban tették, az internet térnyerésének köszönhetően új csatornák nyílnak meg az üzenet eljuttatásához, az érdeklődés felkeltéséhez. Figyelembe kell venni a trendeket és tendenciákat, például azt a tényt, hogy a jövőben Kína lesz az egyik, ha nem a legfontosabb küldőország Európa számára. A zöld, környezettudatos megoldások, természetközeli üdülési formák a jövőben előtérbe fognak kerülni. Változnak az utazási szokások, az utazók speciális elvárásokat fogalmaznak meg. A változásokhoz pedig a TDM-szervezeteknek is alkalmazkodniuk kell, ezt segítheti a képzés. A képzés szerint a siker érdekében mindig figyelembe kell venni a piacot, piackutatás nélkül nehéz kidolgozni egy desztináció kínálatát, a termékeket. Az adottságokra fókuszáló, autentikus, valódi értékekre épülő TDM lehet sikeres. Értékláncolatot kell megvalósítani, minél több szereplőt bevonva növelni a forrásokat. Lényeges elem, hogy a TDM-szervezet reális, hosszú távú stratégiát dolgozzon ki. Elisa Innerhofer részletezte a Képzők képzése programot, amely a tervek szerint idén tavasszal már el is indulhat a TDM-képzést kínáló intézmények oktatói számára.

MÁRKÁZÁS ÉS JÓ GYAKORLATOK

A modulokból álló, komplex új tananyag figyelmet szentel a piackutatás metódusának, a branding folyamatát elemzi, a kor elvárásainak megfelelően alkalmazható digitális kommunikációs csatornákat tárja fel. A turistát mint fogyasztót vizsgálja, nagy hangsúlyt helyez a turisztikai termékfejlesztésre és innovációra, az erőforrás-gazdálkodást és fenntarthatóságot figyelembe véve. A projektmenedzsment mikéntje, a jó problémamegoldás, a jó példák követése mind hasznos, a gyakorlatban is hasznosítható tudást adhat. A programról, az új tananyagról a következő hetekben konzultáció kezdődik az intézmények és a szövetség között, hogy a tananyag mely részére van igazán nagy szükség. Az MTDMSZ, az EURAC, a BGE és a Nemzetgazdasági Minisztérium közös kezdeményezése elvezethet a hazai TDMrendszer régóta vágyott reformjához.

Fodor Eszter
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai