Megújuló TDM-képzés

A Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) és a Magyar Turisztikai Desztináció Menedzsment Szövetség (MTDMSZ) kerekasztal-beszélgetésen mutatta be az EURAC (European Academy of Bozen/Bolzano) munkatársai részvételével kidolgozott, új TDM-menedzser-képzést.

A program első lépéseként megalkották a Curriculum-tervezetet, amelyet az EURAC két munkatársa, dr. Elisa Innerhofer és dr. Manuel Demetz ismertetett.

Semsei Sándor, az MTDMSZ elnöke elmondta, mivel Magyarországon a turizmus ezen területe még mindig újként hat sokak számára, lépésekre van szükség a helyzet javításához. A TDM-szervezetek sikeres és eredményes tevékenységéhez a menedzser személye a legmeghatározóbb pont. A mai szervezeti rendszer megváltoztatása közös érdek, ehhez újszerű oktatásra van szükség, a minőségi, gyakorlatban hasznosítható tudást adó oktatás kialakításához a képzők együttműködését kéri. A tananyag átadása a hazai viszonyokhoz igazított, emelt szintű felnőttképzés formájában történne, a külföldi jó példákat alapul véve, nemzetközi módszertant alkalmazva, esettanulmányok formájában.

STABIL HÁTTÉRTUDÁS ÉS KREATIVITÁS

A szövetség elképzelése szerint a már hosszú évek tapasztalatával rendelkező vezetők fejében is egészen más, innovativitást, kreativitást és stratégiai gondolkodásmódot magában foglaló szemléletet kell elültetni, ezáltal még hatékonyabban működtethetik az egyes szervezeteket. Sok jó gyakorlat mellett az egyes térségek hosszú távú sikertelensége mögött az alapvető turisztikai tudás, az alapismeretek hiánya áll. A TDM-szervezet a szakma egyik leglényegesebb, legintegráltabb, legszélesebb körű tudást egyesítő egysége kellene, hogy legyen. A szövetség tapasztalatai alapján piaci igény támadt a képzésre, most külföldi segítséget igénybe véve lehetőség van erre. Az a menedzser, aki elvégzi a jelenleg még formálódó, az intézmények javaslataival kiegészülő képzést, előnyre tesz szert. A Curriculum tananyagát az eltérő hazai térségi adottságokhoz kellene igazítani, a jó gyakorlatok alapján. A tervek szerint ezt a magas szintű TDM-képzést a szövetség akkreditáltan kínálhatná, illetve az oktatási intézményekkel összehangoltan tenné elérhetővé. Több kérdés felvetődött az egyeztetés során, hogy pontosan kiknek szól a képzés, szükség van-e valamilyen alapvégzettségre hozzá, illetve hogyan lehetne jól integrálni a felsőoktatásba.

Dr. Manuel Demetz ismertette az új képzési programot. A dél-tiroli turisztikai desztináció fejlődéstörténetének bemutatása után számadatokkal illusztrálta, milyen eredményeket ért el a térség az utóbbi években, milyen magas szinten művelik a desztinációs márka építését. Nagy hangsúlyt fektetnek az innovációra, az újszerű megoldásokra. A mai turistát egészen más módon kell megszólítani, mint korábban tették, az internet térnyerésének köszönhetően új csatornák nyílnak meg az üzenet eljuttatásához, az érdeklődés felkeltéséhez. Figyelembe kell venni a trendeket és tendenciákat, például azt a tényt, hogy a jövőben Kína lesz az egyik, ha nem a legfontosabb küldőország Európa számára. A zöld, környezettudatos megoldások, természetközeli üdülési formák a jövőben előtérbe fognak kerülni. Változnak az utazási szokások, az utazók speciális elvárásokat fogalmaznak meg. A változásokhoz pedig a TDM-szervezeteknek is alkalmazkodniuk kell, ezt segítheti a képzés. A képzés szerint a siker érdekében mindig figyelembe kell venni a piacot, piackutatás nélkül nehéz kidolgozni egy desztináció kínálatát, a termékeket. Az adottságokra fókuszáló, autentikus, valódi értékekre épülő TDM lehet sikeres. Értékláncolatot kell megvalósítani, minél több szereplőt bevonva növelni a forrásokat. Lényeges elem, hogy a TDM-szervezet reális, hosszú távú stratégiát dolgozzon ki. Elisa Innerhofer részletezte a Képzők képzése programot, amely a tervek szerint idén tavasszal már el is indulhat a TDM-képzést kínáló intézmények oktatói számára.

MÁRKÁZÁS ÉS JÓ GYAKORLATOK

A modulokból álló, komplex új tananyag figyelmet szentel a piackutatás metódusának, a branding folyamatát elemzi, a kor elvárásainak megfelelően alkalmazható digitális kommunikációs csatornákat tárja fel. A turistát mint fogyasztót vizsgálja, nagy hangsúlyt helyez a turisztikai termékfejlesztésre és innovációra, az erőforrás-gazdálkodást és fenntarthatóságot figyelembe véve. A projektmenedzsment mikéntje, a jó problémamegoldás, a jó példák követése mind hasznos, a gyakorlatban is hasznosítható tudást adhat. A programról, az új tananyagról a következő hetekben konzultáció kezdődik az intézmények és a szövetség között, hogy a tananyag mely részére van igazán nagy szükség. Az MTDMSZ, az EURAC, a BGE és a Nemzetgazdasági Minisztérium közös kezdeményezése elvezethet a hazai TDMrendszer régóta vágyott reformjához.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?