Rekord a turizmusban: soha ennyi látogató nem volt Magyarországon

Beigazolódtak a várakozások, a turizmus újabb rekordévet zárt 2015-ben - jelentette ki Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter budapesti sajtótájékoztatóján, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerdán közzétett adatait kommentálva.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A miniszter kiemelte, a vendégek száma jelentősen, 10 millió 350 ezerre nőtt, soha ennyi látogató Magyarországon nem volt. A vendégéjszakák száma 25,7 millióra emelkedett, így a turizmus szálláshelyei rekordbevételt, 368 milliárd forintot értek el tavaly.

Az elmúlt évben az 1,2 millió SZÉP-kártyára a munkáltatók 90,5 milliárd forintot töltöttek fel, ami 20 százalékkal több az előző évinél. Varga Mihály örömteli folyamatnak nevezte, hogy a munkáltatók egyre inkább érzik: a munkavállalók megtartásának eszköze a béremelésen túl a plusz juttatás.

Tartós maradhat a növekedés

A miniszter hangsúlyozta, a következő években a turizmus növekedése tartós maradhat.

A részletekről szólva Varga Mihály kifejtette, kedvező, hogy nemcsak Budapesten, hanem az ország valamennyi régiójában nőtt a vendégek és a vendégéjszakák száma.

Kérdésre válaszolva a miniszter elmondta: a turizmus részaránya a bruttó hazai termékben (GDP) már meghaladja a 9 százalékot, míg néhány évvel ezelőtt még 7 százalék volt ez az arány.

A kormány ebben az évben 8,5 milliárd forintot biztosít turisztikai marketingre - közölte.

A turizmus átalakításáról kormányzati és szakmai egyeztetések folynak, a kormány várhatóan még ebben a hónapban meghozza a döntéseket - mondta Varga Mihály.

Mind a turisták, mind a vendégéjszakák száma nőtt

A Nemzetgazdasági Minisztériumtól megtudtuk: valamennyi régió vendégforgalma növekedett 2015-ben – a vendégszám 7,4%-kal, a vendégéjszakák száma 5,4%-kal –, míg a szálláshelyi bevételeket illetően 10%-kal sikerült túlszárnyalni az eleve magas bázisú, 2014-es rekordév teljesítményeit. Az év végi ünnepek idején a magyarok utazókedve nagymértékben megnőtt: 39 ezerrel több vendégéjszakát töltöttek szálláshelyeinken, mint a külföldi turisták.  Ez összességében 1,3%-os növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest.

Decemberben a vendégek száma (673 ezer) 4,4%-kal, a vendégéjszakáké (1,5 millió) 1,3%-kal, a szállásdíj-bevétel (13,88 milliárd Ft) 4,3%-kal, a szálláshelyek összes bevétele (26,2 milliárd Ft) 4,9%-kal haladta meg a 2014. decemberi adatokat. A foglaltság (44,4%) 0,1 százalékpontos emelkedése mellett tavalyhoz képest 3,6%-kal erősödött az átlagár is (17 909 Ft) a szállodákban. Ennek következtében a RevPAR (egy kiadható szobára jutó szobaár-bevétel; 7 960 Ft) is 3,8%-kal haladta meg az egy évvel korábbit.

Az év utolsó hónapjában 365 ezer belföldi vendég 773 ezer éjszakát töltött a kereskedelmi szálláshelyeken. Előbbi 9,3%-os, utóbbi 6,4%-os növekedést jelent. A belföldi vendégektől származó szállásdíj-bevétel (5,92 milliárd Ft) pedig 9,7%-kal nőtt tavalyhoz képest. Ebbe a kedvező adatsorba illeszkedik, hogy a kereskedelmi szálláshelyi SZÉP Kártya felhasználás 1,1 milliárd Ft volt decemberben, ami, a 2014. decemberi költést 18%-kal múlja felül. A belföldi vendégforgalom legnagyobb növekedését a Tisza-tónál (+23,3%), a Dél-Alföldön (+12,3%) és a Balatonnál mérték (+8,6%).

Decemberben 308 ezer (-0,8%) külföldi vendég 734 ezer éjszakát töltött a szálláshelyeken. Ez a 3,6%-os csökkenés azonban mindössze huszonnyolcezer külföldi vendégéjszaka elmaradását jelenti az egyébként kiugróan magas bázisú 2014. decemberhez képest. Mindez a nemzetközi turizmusra jellemző hektikus beutazó forgalom ismeretében nem tűnik jelentősnek, ráadásul a belföldi vendégéjszakát bőven ellensúlyozták a csökkenést.

Az év egészében a vendégéjszakák számát tekintve a TOP 10 küldő országok sorrendjében történtek bizonyos változások. Miközben Németország szerény, -1,7%-os csökkenése mellett is megőrizte első helyét, addig a 2,5 %-os növekedést felmutató Ausztriát a harmadik helyre utasította maga mögé az Egyesült Királyságot. A brit vendégek ugyanis 17,6%-kal több éjszakát töltöttek kereskedelmi szálláshelyeinken, mint egy évvel korábban, ami kiugróan magas növekedés. Szintén nagy vendégéjszaka-növekedést produkáltak az USA-ból (13,3%), Csehországból (7,6%), Romániából (7,1%) és Olaszországból (6%) érkezett turisták.

Különösen az utolsó negyedév beutazó forgalmának hullámzása mutat rá, mennyire fontos, hogy a nemzetközi kereslet kilengéseit az évek óta kiegyensúlyozottan bővülő belföldi turizmus segíti kiegyenlíteni. Ebben a SZÉP Kártya sikere mellett a magyar családok anyagi helyzetét javító kormányzati intézkedéseknek (pl. csökkenő szja kulcsnak, rezsicsökkentésnek, családi adókedvezményeknek) is jelentős szerepük van.

A szaktárca turizmusra vonatkozó előzetes célkitűzése az volt, hogy a vendégek száma 2015-ben elérje a 10 milliót, a vendégéjszakáké a 25 milliót, a szálláshelyek bevételei pedig a 360 milliárd Ft-ot. A KSH által ma közzétett adatok alapján kijelenthetjük, hogy e hármas célt a turizmus 2015-ben túl is teljesítette. 2015 egészében ugyanis 10 millió 350 ezer vendég 25 millió 765 ezer vendégéjszakát töltött nálunk, a szálláshelyek összes bevételei pedig megközelítették a 368 milliárd Ft-ot.

A turizmus forgalma mellett a SZÉP Kártyáé is új rekordot állított fel. A Nemzetgazdasági Minisztérium adatai szerint az összesen több mint 1,2 millió kártyatulajdonos költései 14%-kal nőttek, ezzel éves szinten 83 Mrd Ft-tal járultak hozzá az ágazat bevételeihez. A SZÉP Kártyabirtokosok számlájára közel 20%-kal többet, 90,5 Mrd Ft-ot töltöttek fel a munkáltatók.

Forrás: Turizmus Online / MTI


Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet!

Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet! 

Jó hír a vállalkozó kedvű, városukat szerető budapestieknek: 2024-ben ismét lesz Budapest Tuning ötletpályázat!
Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick

Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick 

A PICK tavaszi kampánya arra buzdítja az embereket, hogy mozduljanak ki a négy fal közül
Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait

Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait 

A fővárosi önkormányzat kitiltaná a hajók nagy részét a pesti rakpartról.
Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen

Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen 

Új zenei és művészeti fesztivállal bővül a Szabadtéri Néprajzi Múzeum programkínálata.
Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival

Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival 

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra.
Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák

Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák 

Túraútvonal-szerű kiállításon tekinthetők meg Burger Barna az Országos Kéktúrán készült fotográfiái a Természettudományi Múzeumban
Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez

Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez 

A nagyobb rugalmasságra már a pandémia idején is volt igény.
Kertek a turizmusban,  turizmus a kertekben

Kertek a turizmusban, turizmus a kertekben 

Kétnapos, "Kertörökség a turizmusban" címmel konferencia vette kezdetét szerdán, a Petőfi Irodalmi Múzeumban.
Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat

Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat 

Több mint 80 kerékpárosbarát szolgáltató készül akcióval hétvégén a Föld napjára. 
Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került

Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került 

Az Év Tájházvezetője elismerést és a Tájházak és Szabadtéri Múzeumok Szövetsége életműdíjat adták át Szentendrén, a Skanzenben.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.