Általános tévhit, hogy social média egyenlő a Facebook-kal és hogy jelen kell rajta lenni – kezdte előadását Kecskés Viktória, az INTREN social media vezetője.
Lényeg a szakszerű tervezés
A lényeg a csatornatervezésben rejlik, mely azért is fontos, mert a turisztikai tartalmak a két, az ágazatban is használt nagy csatornán, az 5,5 millió magyar felhasználót vonzó Facebookon és az ugyancsak népszerű You Tube-on nagyon nagy hatásfokkal hirdethetők. A turizmusban ehhez még hozzájön harmadikként a Tripadvisor. Sokak számára még újdonság az Instagram, melyen főleg a 18-30 év közötti fiatal korosztály van jelen, ez az eszköz a mérési és hirdetési lehetőségekben is sokat fejlődött az utóbbi időben, különösen mióta a Facebook behozta saját hirdetési rendszere alá. Itt turisztikai szempontból elsősorban a selfie helyek, a kilátás és az étel a népszerű témák, míg a Pinterestnél, mely kifejezetten női csatorna, ahol 90% feletti a női felhasználók aránya, elsősorban az esküvői téma vezet.
Az egyik legnagyobb hiba
A You Tube-nál, a videós tartalmaknál a minőség legalább olyan fontos, mint a megfelelő feltöltés és a csatornastruktúra – emelte ki a szakember. Az egyik legnagyobb hiba, hogy a social mediát kezelők nem fordítanak elég figyelmet az egyes szintek rendbe tételére. Az összes fiók egységes megjelenésű felületté alakítása ma már a Google My Business fiókban megoldható, bár ez akár több hónapos munkát is jelenthet egy-egy cégnek. Különösen fontos ez egy nagy szállodaláncnál, ahol nem csak különböző témák, de még almárkák is vannak.
Mégis milyen legyen a tartalom?
A Google pontos guide-ot ad arra is, hogy milyen típusú tartalmak jók. Vannak ún. Hub típusú tartalmak, melyek elsősorban időszakos promóciós, sales típusú tartalmak és események, ezek használata a legjellemzőbb a szállodákra jelenleg. A social media szakember javaslata alapján azonban lényegesen több figyelmet kellene fordítani az időszaktól független, ún Hygiene típusú tartalmakra is, melyek elsősorban a hotel környezetében levő kínálatot és szolgáltatásokat valamint edukációs tartalmakat jelentenek. A Hero tartalmak pedig kiemelt márkakommunikációs tartalmak, melyekből a legkevesebb használatot javasolja a Google.
Hogyan mérjük ezeket a tartalmakat?
A költségek tervezésénél és a mérésnél rendkívül fontos a célcsoport jó meghatározása, a Facebook felhasználókon belül is. Például míg a magyar Facebook felhasználó száma 5,5 millió, ha egy magát gyerekbarátként pozícionáló szálloda csak a 25-45 év közötti női felhasználókat célozza meg 12 év alatti gyermekkel, ez a csoport már rögtön 80 ezer főre szűkül. Ez a költségek tervezése szempontjából egyáltalán nem mellékes, hiszen 100 ember elérése mintegy 150 Ft-ba kerül a Facebook-on.
Újdonságok, új technikák alkalmazása
Kecskés Viktória kiemelte, hogy a Facebook is folyamatosan változik. Például ma már nem csak lájkolni lehet a posztokat, hanem új interakciós lehetőségek is vannak, hiszen indikátorként megjelenik például a negatív vélemény is, a szomorúság és a harag. Jó hír, hogy a turizmusban a Facebookot nem úgy használják, mint egy ügyfélszolgálatot, ezért kevés a said vagy az angry visszajelzés, mely az e-commerce szektorban például sokkal nagyobb arányú. Ez a tény szintén a Facebook hatékony használatának kedvez a turizmusban.
A szakember elsősorban a videók használatának hatékonyságát hangsúlyozta egy-egy szállodai brand kommunikációjában, majd pár újdonságról is beszámolt, mint például a lead ads vagy a natív facebook video, videó linkek vagy a facebook canvas, mely facebook applikációk, lapfülek egyes oldalakhoz való hozzárendelését jelenti.
Véleménye szerint egy ügynökség elsősorban a tervezésben, az eszközök összeállításában, az akcióterv, kommunikációs stratégia kialakításában tud segíteni, de fontos szerepe lehet a működtetésben, mérésben és a fejlesztésben is.
Forrás: Vendég & Hotel Online