TOP 10 élelmiszertrend 2020-ban

Precíziós növénytermesztés a plázákban, műhúsok, nyugat-afrikai szuperfoodok, okostelefon-applikációkkal személyre szabott étrend és tintahaltinta-mánia. Ez mind nem a jövő, hanem a jelen. Listáztuk 2020 legfontosabb trendjeit, amelyek alapjaiban formálják át a fogyasztók viselkedését. Összeállításunk a Business Insider, a Forbes, a BBC és a Mintel elemzései alapján készült. 

1. Újragondolt gyermekétkeztetés

A Millenials generáció tagjai, azaz az 1980 és 1995 között születettek teljesen más felfogásban táplálják gyerekeiket, mint felmenőik tették. A technológiai robbanás és a digitális forradalom korának neveltjei rendkívül nyitottan és egészségtudatosan állnak a szocializáció kérdéséhez az étkezés terén is. Nemcsak a gyors, személyre szabott táplálkozás hívei, de megismertetik csemetéikkel az egzotikus ízeket, a leginnovatívabb táplálékokat a biocsirkétől a tengeri étkek új generációin át az alternatív lisztfélékig. Az általunk generált kereslet és étkezési trendek – megspékelve gyermekeik hasonló érdeklődésével – egyre jelentősebb szeletet hasítanak ki a globális étkezési tortából 2020-ban is.

2. Cserebere

A borneói elefántok, orangutánok, szumátrai tigrisek élőhelyét veszélyeztető pálmaolaj kiváltására számos, ma még extrémnek tűnő termék tűnt fel az élelmiszerpiacon a csicseriborsóból, makadámiaolajból vagy éppen görögdinnyéből készült, kenhető készítményekig. Eközben a lisztek piacán a mandula, a kókusz, sőt a szárított banán is megmérkőzik a hagyományos gabonákkal. A topallergén szóját a kendermag, az avokádó és a mungbab hívja ki versenyre a következő hónapokban, években. Az édesítőszer-paletta, valamint a méz pedig a jelek – és a trendek – szerint kénytelen megmérkőzni az édesburgonyából, gránátalmából, kókuszdióból nyert alapanyagokkal.

3. Ázsia az étlapon

A szakemberek szerint világszerte egyre nagyobb teret hódítanak az ázsiai ételek. 2020-ban tovább nő a pho, az udon és a koreai konyhaművészet egyik legismertebb étele, a kimchi népszerűsége. Az erjesztéssel készülő, főképpen kínai kelből, retekből, zöldhagymából, gyömbérből és uborkából álló ételnek több száz verziója van a levesektől a sültrizs-körettel tálalt egytálételekig. Adam Smith, az angliai Michelin-csillagos Coworth Park étterem séfje úgy véli, folytatódni fog a japán főzési technikák és a szigetországban elterjedt alapanyagok hódító útja is.

4. Vissza a gyökerekhez – és magokhoz

Az ázsiai konyhakultúra mellett nagy hangsúlyt kap idén a 16 országból álló nyugat-afrikai régió gasztroöröksége is. Nemcsak a főzéshez szükséges alapanyagok bolti kínálatában bukkannak fel egyre többször a Száhel-övezetből származó magok és növények, hanem a szenegáli, mali, ghánai, nigériai, gambiai receptek is hódító útjukra indulnak. E régió sikerének is elsősorban a speciális diétákat folytató, környezettudatos fogyasztók szükségletei ágyaztak meg. Ők azok, akik rajonganak például a fonio – Nigériában acha – néven ismert szuperfoodért. A leginkább kusz-kuszhoz hasonló, apró szemű gabona valójában ínségeledel volt, és egészen addig senki nem tulajdonított neki túl nagy jelentőséget, amíg fel nem értékelődtek a gluténmentes, aminosavakban gazdag, alacsony glikémiás indexű gabonák. A fonio ugyanis rendelkezik mindezekkel a tulajdonságokkal, ráadásul rendkívül igénytelen növény, és murvás, extrém száraz területeken is megterem. Bár a teff, magyarul tőtippan az emberiség legrégebben termesztett gabonái közé tartozik, sok egészség- és környezettudatos fogyasztó most fedezi fel magának. A világ legkisebb gabonájának magja csupán mákszem méretű, piaca azonban rohamosan nő – ahogy a kölesé és a szintén Nyugat-Afrikában őshonos tamarindé.

5. Műhúsok

Nem csupán idén, hanem a következő évtizedben is jellemző trend lesz a valódi húsokkal szemben vagy azok mellett alternatívát kínáló élelmiszerek terjedése. A teljesen növényi alapú, fenntartható gazdálkodásból származó szójából, búzából készült pogácsák, amelyek íze alig-alig különbözik a valódi húsokétól, az Egyesült Államokban már 2019-ben slágertermékké váltak. Nemcsak a gyorséttermekben (például a Burger King üzleteiben) rendelnek egyre többen alternatív húskészítményeket tartalmazó ételt, hanem az élelmiszerboltokban is egyre több fagyasztott műhús kerül a kosarakba. Mivel egyre többen választják a speciális, húsmentes diétákat, a vega, vegán életmódot és törekszenek ökológiai lábnyomuk csökkentésére, a vendéglátóipari egységek étlapjain is egyre-másra jelennek meg a gomba- vagy éppen sajtalapú húspótlók, és ez a tendencia folytatódni fog.

6. Hasítanak a tenger gyümölcsei

A nagy nemzetközi élelmiszerláncok fokozatosan bővítik az alga, tengeri hínár és már sós vízi élőlények felhasználásával készített saláták, köretek, snackek, chipsek kínálatát. Egyre gyakrabban találkozunk majd például tintahaltinta-burgerrel, -zsemlével és -tésztával az éttermekben és a boltok polcain. Az enyhén sós, kellemes ízt kölcsönző tinta egyes kutatások szerint csökkenti a vérnyomást és más pozitív élettani hatásokkal is jár. Neves szakácsok lazacpastrami, tengerisügér-sonkák bevezetésével is kísérleteznek étlapjaikon.

7. Alternatív és innovatív mezőgazdaság

Fogyasztók szélesedő rétege érdeklődik az alternatív mezőgazdasági megoldások iránt, és támogatja vásárlásaival a környezetbarát, innovatív, ugyanakkor az élelmiszer-biztonságot messzemenőkig garantáló technológiákat felvonultató termesztési módszereket. A következő évtized az úszó gazdaságok, a tengeren vagy akár föld alatt folyó alapanyag-termesztés korszaka lehet. Egyre több – például világítástechnikai – cég öl óriási pénzeket precíziós beltéri növénytermesztéssel (indoor farming) kapcsolatos projektekbe. Az új módszerek révén egységnyi alapterületen a korábbi terméseredmények többszöröse érhető el akár 90 százalékkal alacsonyabb vízfelhasználással, kevesebb növényvédő szer alkalmazásával, nem mellesleg pedig éghajlattól függetlenül bármilyen zöldség, gyümölcs, gyógynövény megterem akár iroda- és lakóépületekben is.

8. Mennek a mocktélok

Szintén a fogyasztók egészségtudatosságának növekedésével függ össze az alacsony alkoholtartalmú és az alkoholmentes koktélok, azaz mocktailok térnyerése. Egyre több országban árulják sikerrel az élelmiszerüzletekben dobozos, palackozott formában vagy bárpultoknál azokat a koktélokat, amelyek a korábbi gyakorlattól eltérően nem magas alkoholtartalmú whiskey-ket, vodkát, gint tartalmaznak, hanem például komlótartalmú pezsgővizet, magas vitamintartalmú gyümölcsleveket vagy más, egészséges összetevőket. A fiatalabb generációk tagjai ugyanis immár az esti szórakozás idején is szem előtt tartják a vitalitás kérdését.

9. Csomagolásmentes-mánia

A fogyasztók egyre inkább azokat a vállalatokat fogják jutalmazni vásárlásaikkal, amelyek bizonyíthatóan tesznek a környezeti ártalmak visszaszorításáért működésük során. Szakemberek szerint e trendnek érzékelhető hatása lesz a jövedelmezőségre a következő évtizedben. Nem véletlenül kísérleteznek világszerte gombaszárból készült, szerves alapanyagú ládák használatával, csomagolás- sőt, műanyagmentes élelmiszerláncok létrehozásával. A felvilágosult zöld vásárló immár nem elégszik meg a fenntarthatóságra vonatkozó jelentésekkel és sajtóközleményekkel, testközelből akarja megtapasztalni, hogy kedvenc boltja valóban csak arra használ a természeti erőforrásokból, amire feltétlenül szükséges.

10. Individualizált étkezés

A digitális forradalom lehetővé tette, hogy bárki a saját igényeire szabott megközelítést dolgozzon ki mentális és fizikai egészségének fenntartására, aminek egyik alapja az étkezés. Az internet és az okostelefonos applikációk a következő évtizedben megnyitják az utat olyan egészségügyi tesztek végzése és adathalmazok elemzése előtt, amelyek maximálisan személyre szabott étrendek elkészítését segíthetik elő. Az online világban nemcsak a különleges alapanyagok és élelmiszerek beszerzése válik lehetővé pillanatok alatt, hanem egy saját gasztouniverzum kiépítése is.

Forrás: Store insider


A lengyel sörgyártás új trendjei

A lengyel sörgyártás új trendjei 

A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el a csökkenő alkoholfogyasztási tendenciák miatt.
Új Michelin-csillagos menü az égben

Új Michelin-csillagos menü az égben 

Az Emirates Business osztályán utazók 18 új ételt kóstolhatnak, amelyeket a Moët & Chandon válogatott pezsgőivel párosítottak.
Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen 

Az idei Balaton Fagyija versenyen 31 kreáció közül a veszprémi Füge Fagyizó MEKKóstollak nevű kreációját ítélték a legjobbnak.
Borünnep Szegeden

Borünnep Szegeden 

A bortermelőkhöz több mint húsz vendéglátós csatlakozik, akik sajtokat és egyéb specialitásokat is kínálnak majd a borok és pálinkák mellé.
Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból

Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból 

Műanyag fóliadarab lehet benne.
Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese

Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese 

Idén 19. alkalommal adták át a Borászok Borásza díjat.
Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen

Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen 

Harmadik alkalommal hirdették meg a versenyt, amelyre 143 nevezés érkezett az ország minden részéből és a Felvidékről.
Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival

Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival 

Mutatjuk az idei első Food Truck Show legizgalmasabb ételeit.
Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál

Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál 

A tradíció és az innováció összefonódása kürtőskalács ünnepén.
Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje

Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje 

Az ország egyik legnevesebb séfje szerepel kiadónk, a Klasszis Média idén is megrendezésre kerülő, szállodákat és éttermeket megcélzó designversenyének zsűrijében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.